Gå til innhold

menstruasjon etter angrepillen m.m.


Gjest lizziemai

Anbefalte innlegg

Gjest lizziemai

Siste "ordenlige" menstruasjon startet for 40 dager siden.

5 dager etter at den forrige menstruasjonen startet (og var akkurat ferdig), hadde jeg ubeskyttet sex. Personen er jevnaldrende med meg, og så vidt han selv vet har han ingen sykdommer.

Dagen etterpå tok jeg angrepillen.

7 dager etterpå (12 dager etter forrige menstruasjon) fikk jeg en ny blødning. Denne varte i 3-4 dager og oppførte seg akkurat som en normal menstruasjon.

Etter dette har jeg ikke hatt noen ny menstruasjon. I dag er det 40 dager siden den siste "ordentlige" menstruasjonen, og 28 dager siden den uventede menstruasjonen (?).

20 dager etter det ubeskyttede samleiet ble jeg lettere syk, med feber, hodepine, lette symptomer på forkjølelse, og lett hevede lymfeknuter. Dette varte i cirka 3 dager. Noen i samme husstand har kyssesyken, og mange rundt meg har vært syke.

Spørsmålene er:

1. Kan jeg allikevel ha blitt gravid, til tross for at jeg tok angrepillen? Eller beviser "menstruasjonen" jeg fikk uken etterpå at det ikke er tilfelle?

2. Når burde jeg få menstruasjon igjen nå?

3. Hvor stor sjanse er det for å bli smittet av HIV? Personen jeg var sammen med er en venn, jevnaldrende, og er ikke syk – han har i hvert fall ikke sagt noe til meg. Men allikevel lurer jeg. Dersom man skulle ha sex med en med hiv, hvor sannsynlig er det å bli smittet?

4. Jeg er 21 år, og har før dette aldri vært seksuelt aktiv. Når burde jeg gå til gynekolog for første gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Angrepillen beskytter bare fra ca 35-95% av graviditeter. De virker rett usannsynlig at du skal være blitt gravid så tidlig i syklus, men utelukkes kan det ikke.

2. Angrepillen kan endre på syklus. Man kan ikke si sikkert når du skal få mensen.

3. HIV er sjelden i Norge så risiko for smitte med en ukjent er meget liten. Selv om personen er HIV-posituv, er det lav risiko for smitte (under 1%)

4. Se vedlegg:

Gynekologisk undersøkelse

Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter.

Ved undersøkelsen føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull.

Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig.

Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen

Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve.

Kvinnen har rett til å ha en tredje person med ved undersøkelsen, f.eks. partner eller venninne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...