tibor Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Jeg er en mann, 50 år gammel og har i siste halvår vært plaget med kvalme. Det ble påvist "Heliko bakter" ved blodprøve og jeg fikk trippelkur, bestående av "amoxicillin 500 mg x 2 + Klacid 500 mg x 2 + Nexium 40 mg x 1" i 7 dager. 2 dager etter avsluttet kur ble jeg "akutt" kvalm med tilhørende "kaldsvette". I nå seks uker etter denne trippelkuren har jeg hatt disse symptomene som kvalme, kaldsvette, manglende matlyst og tidvis smerter i mage/tarm samt diare som kommer og går. En har tatt gastroskopi som ble gjort av meget erfaren lege, denne viste "områder med lett irritert magesekk" og ingen spor av helikobakter bakterien. Videre fant en "en tumor i tolvfingertarmområdet som viste seg ved at den presset skinnet inn i magesekken. Denne virket ikke særlig hard når en trykket på den". Legen som foretok gastroskopien anbefalte MR undersøkelse spessielt av bukspyttkjertelen. (Han var redd ultralyd ikke ville være godt nok) MR undersøkelse ble utført dagen etter og viste ingen funn. Undersøkene lege synes dette var rart med henblikk på det positive funn fra gastroskopien, slik at han foretok såvel ultralyd og røntgen av området uten funn. For tre uker siden søkte behandlene lege om plass på sykehus for ny gastroskopi og eventuell biopsi av denne tumoren. I dag kontaktet jeg gastrologisk avdeling på det sykehus jeg var henvist til og fikk da beskjed om "at jeg pga ferie tidligst ville bli innkalt i slutten av august i år" Det vil si tidligst 10 uker etter at tumoren ble påvist. Mitt spørsmål er: Er det forsvarlig at jeg må vente så lenge, tatt i betraktning det positive funn samt de symptomer jeg har ? Det er også en psykisk belastning å gå med dette uavklart så lenge, finns det regler om hvor raskt en har krav på å få avklart slike funn ? Kan en tenke seg andre årsaker til de symptomer jeg har og som kom rett etter avsluttet trippelkur ? I denne forbindelse kan jeg informere om at jeg på eget initiativ spiser "Idoform" 4 ganger daglig, uten at dette ser ut til å hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111277-magetarm/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin Skrevet 2. juli 2003 Del Skrevet 2. juli 2003 Vanskelig å gi noen konkrete svar om ventetidsregler i dette tilfellet. Skjønner at du er urolig. MR og ultralyd sammen er gode tester for å utelukke svulster i området. Gastroskopi kan gjøres flere steder, men i ditt tilfelle er det viktig at legen som gjør det kjenner til de tidligere funnene. Symptomene dine bør taes alvorlig, men de høres ikke alarmerende ut med tanke på kreft. Da ville jeg forventet vekttap, nattesvette og lav blodprosent. Synes du bør benytte fastlegen din som hjelp i vurderingen videre. Noen får reaksjoner etter en trippel-kur, det er sterke antibiotika. Noen kan ha effekt av å fortsette med en syre-blokker utover kuren. Ido-form er bra; Biola-melk fungerer bedre for noen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/111277-magetarm/#findComment-660729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.