Gå til innhold

Sobril og vival?


KissaMelissa

Anbefalte innlegg

KissaMelissa

Hei,jeg er en jente på 31 som sliter med panikk/angst, har brukt vival ved behov ca 3 år, nå har min psykiater skrevet ut sobril til meg som jeg skal gå på hver dag, dette er forsåvidt greit, men jeg syns ikke sobrilen har den samme effekten som vival hvis jeg er veldig urolig, så derfor blir det noen dager til at jeg tar disse to om hverandre. Er dette farlig? Hva er egentlig forskjellen på Diazepam og Oxazepam? Håper du kan svare meg på dette. Vennlig hilsen KM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sol&sommer :-)

Mener å ha lest at det ikke er noen vits å ta to så like medisiner samtidig....

Men farlig er det neppe. Har gkort det selv.

Sobrilen virker ikke så fort som vivalen gjør. Men den virker lengere....

Kanskje du har fått for lav dose Sobril???

Dersom du har brukt lite vival disse tre årene, og det ikke er fare for misbruk, synes jeg du skal ta opp med legen om da kan få fortsette på vival.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KissaMelissa

Mener å ha lest at det ikke er noen vits å ta to så like medisiner samtidig....

Men farlig er det neppe. Har gkort det selv.

Sobrilen virker ikke så fort som vivalen gjør. Men den virker lengere....

Kanskje du har fått for lav dose Sobril???

Dersom du har brukt lite vival disse tre årene, og det ikke er fare for misbruk, synes jeg du skal ta opp med legen om da kan få fortsette på vival.

Takk for svar...Får begge typer, men apoteket har anbefalt ikke å ta den ene før etter ca. 8 timer etter den andre sorten, blir helt forvirret jeg, det er jo medisin som har samme effekt ,skulle jo tro at det eneste som man risikerer er at man kansje blir litt slappere? Blir liksom litt urolig om jeg har tatt sobril og så må jeg kansje atter to timer ta en vival for at sobrilen ikke var nok. Vivalen jeg får er 5mg, taes etter behov, men 20 stk. skal rekke i 14 dager, da er det ikke så mye rom for å ha mange dårlige dager. Sobrilen er på 15mg og taes 3 ggr daglig, så ja det kan være at dosen på sobril burde vært høyere. Men det er jo to forskjellige virkestoffer i de to forskjellige medikamentene, er det noen som vet forskjellen? Leger/psykiatere er jo generelt veldig strikse på å skrive ut vival, mens sobrilen er de ikke så strenge med. Hmmm... c")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Disse to er neste identiske. De er farmakologiske søsken.

Vival (diazepam) virker angstdempende med kort tilslagstid. Det brytes i kroppen ned til oxazepam (Sobril) som også demper angst, men har en flatere effektkurve (ikke så høy topp, men lengre virketid).

Av disse to er Sobril minst avhengighetsskapende, det gir minst "rus" (og er langt mindre verdt på gata).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KissaMelissa

Disse to er neste identiske. De er farmakologiske søsken.

Vival (diazepam) virker angstdempende med kort tilslagstid. Det brytes i kroppen ned til oxazepam (Sobril) som også demper angst, men har en flatere effektkurve (ikke så høy topp, men lengre virketid).

Av disse to er Sobril minst avhengighetsskapende, det gir minst "rus" (og er langt mindre verdt på gata).

Tusen takk for god informasjon. Kan det være at siden jeg over flere år har fått 5mg vival, og når jeg har skikkelig angst så må jeg ha 2stk. for at det skal hjelpe,kan det da være at jeg ikke har ordentlig nytte av sobrilen som er på 15mg, fordi det er for svakt? Jeg har jo brukt vival lenge og jeg vet at den er sterkere. Kan det være en ide og øke dosen me sobril for å slippe å "spe" på med vival? Men jeg har enda ikke fått noe klart svar på om disse to er farlige å ta sammen?? Håper på svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for god informasjon. Kan det være at siden jeg over flere år har fått 5mg vival, og når jeg har skikkelig angst så må jeg ha 2stk. for at det skal hjelpe,kan det da være at jeg ikke har ordentlig nytte av sobrilen som er på 15mg, fordi det er for svakt? Jeg har jo brukt vival lenge og jeg vet at den er sterkere. Kan det være en ide og øke dosen me sobril for å slippe å "spe" på med vival? Men jeg har enda ikke fått noe klart svar på om disse to er farlige å ta sammen?? Håper på svar...

5 mg Vival tilsvarer ca 12,5 mg Sobril.

Det er helt ufarlig å kombinere,

men jeg finner ingen god grunn for at en skal gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KissaMelissa

5 mg Vival tilsvarer ca 12,5 mg Sobril.

Det er helt ufarlig å kombinere,

men jeg finner ingen god grunn for at en skal gjøre det.

Takk nok engang for ditt svar. Jeg skjønner at du ikke forstår vitsen med å kombinere de to, men det er ikke det som er meningen heller, jeg er vant me vival, jeg kan "kjenne" at nervene mine roer seg, noe jeg ikke kan med sobril, derfor har jeg avogtil behov for å ta en vival kansje to timer etter at jeg har tatt sobril, de på apoteket sa at dette måtte jeg ikke gjøre, det gjør meg usikker. Det er da ikke sånn at jeg belager meg på å ta en sobril og en vival, men OM jeg hadde behov for voval litt etter jeg har tatt sobril så vil jeg vite at det ikke er FARLIG, noe du jo har svart meg på nå, jeg er veldig takknemlig for at du har tatt deg tid til å svare to ganger....det føles litt lettere nå, å jeg vet at jeg ikke trenger være redd om jeg skulle måtte ta en vival etter å ha tatt sobril... Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare lurte jeg

Takk nok engang for ditt svar. Jeg skjønner at du ikke forstår vitsen med å kombinere de to, men det er ikke det som er meningen heller, jeg er vant me vival, jeg kan "kjenne" at nervene mine roer seg, noe jeg ikke kan med sobril, derfor har jeg avogtil behov for å ta en vival kansje to timer etter at jeg har tatt sobril, de på apoteket sa at dette måtte jeg ikke gjøre, det gjør meg usikker. Det er da ikke sånn at jeg belager meg på å ta en sobril og en vival, men OM jeg hadde behov for voval litt etter jeg har tatt sobril så vil jeg vite at det ikke er FARLIG, noe du jo har svart meg på nå, jeg er veldig takknemlig for at du har tatt deg tid til å svare to ganger....det føles litt lettere nå, å jeg vet at jeg ikke trenger være redd om jeg skulle måtte ta en vival etter å ha tatt sobril... Tusen takk.

Men hvis Sobrilen ikke virker, hvorfor kutter du ikke ut DEN da? Så slipper du dette med å blande preparater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KissaMelissa

Men hvis Sobrilen ikke virker, hvorfor kutter du ikke ut DEN da? Så slipper du dette med å blande preparater.

Har ikke sagt at den IKKE virker, men enkelte ganger så tar angsten overhånd å da føler jeg at vivalen tar angsten bedre, dette kan jo ha en sammenheng me at det tar lengere tid før sobrilen virker i motsetning til vivalen. På sikt håper jeg også at jeg skal klare meg med bare sobril. Men jeg har brukt vival lenge og vet at den virker, derfor er det vanskelig og bare kaste over natten. Men om du ikke har angst og panikkangst selv så er det vel vanskelig og forstå at selv sånne "ubetydelige" ting som dette er veldig viktig. Dessuten så er (tror jeg) de fleste leger mer villige til å skrive ut sobril pga at man ikke blir så lett avhengige av den. Tror du kan lese om dette i et av svarene fra psykiater Nils Håvard Dahl her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...