Gå til innhold

Ønsker å jobbe med voldtektsofre

Anbefalte innlegg

Gjest Sommeren 96

Lurer på om noen kan råde meg til hvilken vei jeg skal gå videre. Jeg er en ung kvinne, utdannet sosionom, selv voldtatt for en del år tilbake og har bearbeidet dette godt, samt vært med bl.a i en Dixi-gruppe.

Nå er målet mitt, etter en del års arbeid på forskjellige arenaer, å få jobbe for voldtektsofrene. Jeg br i en nokså stor by og jeg vet Dixi har lokaler her ;-)

Men finnes det instiusjoner (foruten Dixi) som jobber med voldtektsofre? Jeg tenker ikke da på krisesentrene og slikt, men ...tja, jeg er rett og slett uvitende.

kan noen tipse meg? Bor i vest.

Fortsetter under...

Gjest sommeren 96

Oslo Legevakt har sosionomer på sosial vakttjeneste og de er med i teamet på voldtektmottaket. Kanskje de har noe liknende på et sykehus/legevakt i ditt distrikt?

LURT!!! Akkurat noe slikt hadde vært midt i blinken for meg!! Takk...jeg skal undersøke det! :-))

Gjest sommeren 96

Det finnes jo ulike sentre for incestofre, det er jo overgrep det også...

Fint du vil hjelpe andre, men husk å vær profesjonell til dette og ikke personlig. Blir du personlig er du snart utbrent som hjelper!

Lykke til!

Hilsen

Takk for tips og for "advarsel". Forstår veldig godt hva du mener. Jeg har lenge hatt lyst til å jobbe med voldtektsofre (evt generelle overgrep, ja) men har vært bevisst på at jeg må være definitivt ferdig bearbeidet med min egen opplevelse.

Jeg har i dag en nokså krevende jobb der jeg så absolutt er en "hjelper" /rådgiver og vet at det til tider kan være tøft å skille mellom jobb og private opplevelser. Men det går på et vis - og man lærer seg teknikker.

Vel, takk igjen

Alt godt :-)

Annonse

Gjest Mvh sommeren 96

Hvordan er det å jobbe som sosionom? Hvor og med hva kan man jobbe med??

Syntes sosionomstudiet høres interessant ut, men er det ikke svært vanskelig å få jobb?

Mvh ei nysgjerrig

Hei du "Lille jente", (Du kan skjønne sosionomer kan fransk!) ;-)

Skal prøve å svare deg på dine spørsmål så godt jeg kan, da.

"Hvordan er det å jobbe som sosionom?"

Å jobbe som sosionom er veldig spennende og utfordrende, men jeg ønsker å legge til "alt ettersom hva du jobber med". Noen sosionomer syns kanskje jobben deres er fryktelig kjedelig - jeg antar at disse driver med ren saksbehandling. For meg (som ikke driver med ren saksbehandling) så kan en sosionom jobb for meg ikke bli kjedelig, rett og slett fordi at å være sosionom betyr (stort sett) også å jobbe mye direkte med mennesker..(med unntak innen saksbehandling som jeg nettopp har nevnt). En sosionom kan jobbe innenfor et nokså bredt spekter innen helse- og sosialsektoren, samt atetat, trygdekontorer og private insitusjoner m.m

Selv har jeg jobbet nokså lenge innen psykiatrien som miljøterapeut (ett sted må man jo begynne), deretter som rådgiver/veileder for foreldre og jeg har vært på ørti forskjellige avdelinger. Siden psykiatrien har jeg vært i både Kriminalomsorgen, PPT, et sosialkontor, barnevernet...

Som du skjønner har jeg vært innenfor noen av områdene en soionom kan jobbe, og enda er jeg ikke lei. Men vit at det å være sosionom krever mye av deg - både i jobb og privat. Folk sometterhvert får med seg at du er sosionom, vil komme til deg også utenfor jobb...dvs begrens deg som hobbypsykolog. Der har jeg gått på en smell ørti ganger...dessverre.

Det mest spennende jeg har gjort hittil har vel vært innen barnevern og psykiatri, men jeg sluttet pga tøffe opplevelser. Syns også Kriminalomsorgen er fryktelig spennende, men hadde bare et engasjement der.

For å nevne andre steder soisonomer jobber; Sykehusene, særlig på avdelinger der det trengs "noen å snakke med", innen familierådgivning, i fengslene, noen sosionomer driver privat som rpdgivere og terapeuter, på voldtekts/akutt-mottak..(dusten meg måtte spørre her for å komme på det...snakk om fjern ..), sosialkontorer, bestillerkontorer, barnevren, PPT, skoler, diverse boliger (særlig for rusmisbrukere, kriminelle, etc) innen "gate-problematikken" (jobber med prostituerte og uteliggere etc)...

Vel jeg kunne ramset opp. For å si det slik - du får en spennende jobb (nok en gang alt ettersom hvor du jobber) - men du er NØDT til å ikke dra jobben med deg hjem, ei heller må du være av typen som gråter bare noen ser på deg ;-)

Om det er hardt å få jobb? Tja, i dag tror jeg mange unge sliter litt. Det utdannes visstnok ganske mange sosionomer i dag, og etter min mening er det mange som aldri skulle vært det. De aller fleste ny-utdannende begynner på et sosialkontor, da det er nokså lett å få jobb der og lønnen er altås heller ikke akkurat strålende. Men prøv deg du, du finner fort ut om du liker studiet eller ei. Men du? Studiet vil nok være en ransaking for deg selv. Jeg endret syn på nokså mange sider av samfunnet under disse tre årene ;-)

Vel du må ha lykke til og spør igjen om du vil :-)

PS. Om du på noen måte sliter med ett eller annet psykisk FØR du begynner på studiet, vil jeg anbefale deg å jobbe med tingeen FØR studiet, ikke mens og ikke etter. Studiet krever for mye av deg psykisk, derfor bør du være stabil. Jeg feks begynte på studiet ett pr etter voldtekten. Det gikk greit fordi jeg fortrengte hva som hadde skjedd, men inimellom (særlig da vi snakket om overgrep) da slet jeg. Mange studenter hoppet underveis hos oss. Og jegvet mange gjordedet fordi de ikke fikset psykologi-faget.

Jeg er glad jeg ble sosionom. Et eventuellt "velkommen i gjengen" ;-)

Gjest sommeren 96

Hvordan er det å jobbe som sosionom? Hvor og med hva kan man jobbe med??

Syntes sosionomstudiet høres interessant ut, men er det ikke svært vanskelig å få jobb?

Mvh ei nysgjerrig

Et lite ps: jeg har merket meg at også "Hope" og "soleil" er soisonomer som boltrer seg her på forumet. Spør dem og! :-)

Gjest UnePetiteFille

Hei du "Lille jente", (Du kan skjønne sosionomer kan fransk!) ;-)

Skal prøve å svare deg på dine spørsmål så godt jeg kan, da.

"Hvordan er det å jobbe som sosionom?"

Å jobbe som sosionom er veldig spennende og utfordrende, men jeg ønsker å legge til "alt ettersom hva du jobber med". Noen sosionomer syns kanskje jobben deres er fryktelig kjedelig - jeg antar at disse driver med ren saksbehandling. For meg (som ikke driver med ren saksbehandling) så kan en sosionom jobb for meg ikke bli kjedelig, rett og slett fordi at å være sosionom betyr (stort sett) også å jobbe mye direkte med mennesker..(med unntak innen saksbehandling som jeg nettopp har nevnt). En sosionom kan jobbe innenfor et nokså bredt spekter innen helse- og sosialsektoren, samt atetat, trygdekontorer og private insitusjoner m.m

Selv har jeg jobbet nokså lenge innen psykiatrien som miljøterapeut (ett sted må man jo begynne), deretter som rådgiver/veileder for foreldre og jeg har vært på ørti forskjellige avdelinger. Siden psykiatrien har jeg vært i både Kriminalomsorgen, PPT, et sosialkontor, barnevernet...

Som du skjønner har jeg vært innenfor noen av områdene en soionom kan jobbe, og enda er jeg ikke lei. Men vit at det å være sosionom krever mye av deg - både i jobb og privat. Folk sometterhvert får med seg at du er sosionom, vil komme til deg også utenfor jobb...dvs begrens deg som hobbypsykolog. Der har jeg gått på en smell ørti ganger...dessverre.

Det mest spennende jeg har gjort hittil har vel vært innen barnevern og psykiatri, men jeg sluttet pga tøffe opplevelser. Syns også Kriminalomsorgen er fryktelig spennende, men hadde bare et engasjement der.

For å nevne andre steder soisonomer jobber; Sykehusene, særlig på avdelinger der det trengs "noen å snakke med", innen familierådgivning, i fengslene, noen sosionomer driver privat som rpdgivere og terapeuter, på voldtekts/akutt-mottak..(dusten meg måtte spørre her for å komme på det...snakk om fjern ..), sosialkontorer, bestillerkontorer, barnevren, PPT, skoler, diverse boliger (særlig for rusmisbrukere, kriminelle, etc) innen "gate-problematikken" (jobber med prostituerte og uteliggere etc)...

Vel jeg kunne ramset opp. For å si det slik - du får en spennende jobb (nok en gang alt ettersom hvor du jobber) - men du er NØDT til å ikke dra jobben med deg hjem, ei heller må du være av typen som gråter bare noen ser på deg ;-)

Om det er hardt å få jobb? Tja, i dag tror jeg mange unge sliter litt. Det utdannes visstnok ganske mange sosionomer i dag, og etter min mening er det mange som aldri skulle vært det. De aller fleste ny-utdannende begynner på et sosialkontor, da det er nokså lett å få jobb der og lønnen er altås heller ikke akkurat strålende. Men prøv deg du, du finner fort ut om du liker studiet eller ei. Men du? Studiet vil nok være en ransaking for deg selv. Jeg endret syn på nokså mange sider av samfunnet under disse tre årene ;-)

Vel du må ha lykke til og spør igjen om du vil :-)

PS. Om du på noen måte sliter med ett eller annet psykisk FØR du begynner på studiet, vil jeg anbefale deg å jobbe med tingeen FØR studiet, ikke mens og ikke etter. Studiet krever for mye av deg psykisk, derfor bør du være stabil. Jeg feks begynte på studiet ett pr etter voldtekten. Det gikk greit fordi jeg fortrengte hva som hadde skjedd, men inimellom (særlig da vi snakket om overgrep) da slet jeg. Mange studenter hoppet underveis hos oss. Og jegvet mange gjordedet fordi de ikke fikset psykologi-faget.

Jeg er glad jeg ble sosionom. Et eventuellt "velkommen i gjengen" ;-)

Tusen takkk for kjempesvar!!! Takk!!!!

Jeg venter på svar fra universitetet for tiden, satser på å begynne på sosionom studiene til høsten...

Ha en riktig god sommer!!

Tusen takkk for kjempesvar!!! Takk!!!!

Jeg venter på svar fra universitetet for tiden, satser på å begynne på sosionom studiene til høsten...

Ha en riktig god sommer!!

Jeg er nyutdanna sosionom.

Det er en generell og litt overfladisk utdannelse. Du lærer litt om juss, saksbehandling, psykologi, organisasjonsteori, og så videre.. Blir liksom ikke "ekspert" på noe, men kan litt om alt.

Tror det lønner seg å ta videreutdanning, ettersom det er en så generell utdanning. Ang. videreutdanning er det mange muligheter..

Sosionomer konkurrerer med barnevernspedagoger og i mange tilfeller også sykepleiere og vernepleiere om de samme jobbene.

Gjest UnePetiteFille

Jeg er nyutdanna sosionom.

Det er en generell og litt overfladisk utdannelse. Du lærer litt om juss, saksbehandling, psykologi, organisasjonsteori, og så videre.. Blir liksom ikke "ekspert" på noe, men kan litt om alt.

Tror det lønner seg å ta videreutdanning, ettersom det er en så generell utdanning. Ang. videreutdanning er det mange muligheter..

Sosionomer konkurrerer med barnevernspedagoger og i mange tilfeller også sykepleiere og vernepleiere om de samme jobbene.

Så hyggeig at du også tok deg tid til å svare! Hva kan man videreutdanne seg til da?

Så hyggeig at du også tok deg tid til å svare! Hva kan man videreutdanne seg til da?

Bare fantasien setter grenser ?!

Du kan ta videreutdanning i: kriminologi, psykiatri, sosialantropologi, sosiologi, psykologi, rusbehandling, trygderett, miljøterapi, barnevern, økonomisk rådgivning,musikkterapi, veiledningspedagogikk, spesialpedagogikk, språk, data/ikt, tegnspråk, helse og sosialpolitikk.. osv osv..

MST- terapeuter (Multisystemisk terapi), kliniske sosionomer (barne og ungdomspsykiatri), PMT- terapeuter (Parent Management Training) og feks Marte Meo - metoden (Samspillstrening/observasjon foreldre-barn) er også noe man kan fordype/videreutdanne seg i.

For bedre svar kan du kontakte den skolen der du søker sosionomutdanning eller kontakte FO.

(Fellesorganisasjonen for barnevernspedagoger, sosionomer og vernepleiere)

http://www.fobsv.no

Hvis du har interesser som feks friluftstliv, musikk, dans og drama, foto osv. så kan det komme godt med i arbeidet, spesielt om du arbeider som miljøterapeut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...