Gå til innhold

Øresus/nedsatt hørsel

Anbefalte innlegg

tommm1365380544

Hoppet i vannet fra ca. 3 m og kjente at jeg fikk vann i øret og smerter den dagen. Dette skjedde for ti dager siden og i tiden etter dette har jeg hatt konstant øresus/nedsatt hørsel på det ene øret, smertene har gitt seg, men det er ubehagelig å gå slik. Har vært hos lege og fått øre- og nesedråper, men så langt har det ikke hjulpet noen ting.

Vurderer å kontakte spesialist.

Kan det være at jeg har fått varig men, tinnitus og nedsatt hørsel ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112041-%C3%B8resusnedsatt-h%C3%B8rsel/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan høres ut som om det har oppstått et undertrykk i mellomøret. Det er en ikke helt uvanlig skade ved dykking osv. Du burde i så fall få time hos en spesialist som kan sjekke om det er skade på trommehinnen og om det er væske/blod i mellomøret ditt.

Hvis trommehinnen er hel vil det kunne hjelpe å ligne ut trykket på egen hånd.

->hold for nesen, lukk munnen og blås, slik at det spraker i øret.

Du må blåse hardt gjennom nesen uten å slippe ut noe luft. Vær klar over at det kan være smertefult.

Lykke til!

tommm1365380544

Det kan høres ut som om det har oppstått et undertrykk i mellomøret. Det er en ikke helt uvanlig skade ved dykking osv. Du burde i så fall få time hos en spesialist som kan sjekke om det er skade på trommehinnen og om det er væske/blod i mellomøret ditt.

Hvis trommehinnen er hel vil det kunne hjelpe å ligne ut trykket på egen hånd.

->hold for nesen, lukk munnen og blås, slik at det spraker i øret.

Du må blåse hardt gjennom nesen uten å slippe ut noe luft. Vær klar over at det kan være smertefult.

Lykke til!

Takk for tipset, men jeg har nok prøvd flere ganger daglig å gjøre som du sa, holde for nesen og presse hardt. Det "spraker" når jeg gjør det, men det hjelper dessverre ikke.

Er det vanlig å gjøre inngrep som f.eks. å lage dren på trommehinnen og prøve å få ut evt. væske fra øret ?

Takk for tipset, men jeg har nok prøvd flere ganger daglig å gjøre som du sa, holde for nesen og presse hardt. Det "spraker" når jeg gjør det, men det hjelper dessverre ikke.

Er det vanlig å gjøre inngrep som f.eks. å lage dren på trommehinnen og prøve å få ut evt. væske fra øret ?

Hvis trommehinnen din er hel, og det er kun væskeansamling i mellomøret som forårsaker problemene, TROR jeg det er lite sannsynlig at man stikker hull på trommehinnen for å drenere ut væsken. Det kan ta tid, men væsken vil sannsynligvis forsvinne og trykket øke.

Det ville dog ikke forundre meg om trommehinnen din har fått et lite rift, som følge av den plutselige trykkforandringen i det du hoppet (litt rart ettersom det bare var 3 meter). I så fall må du få det undersøkt av en lege, som igjen kan gi deg resept på øredråper mot infeksjon osv og evt vurdere om mer trengs å gjøres.

Stort sett vil trommehinnen gro av seg selv, men arr på trommehinnen vil gjøre deg mer utsatt for lignende ting senere!

tommm1365380544

Hvis trommehinnen din er hel, og det er kun væskeansamling i mellomøret som forårsaker problemene, TROR jeg det er lite sannsynlig at man stikker hull på trommehinnen for å drenere ut væsken. Det kan ta tid, men væsken vil sannsynligvis forsvinne og trykket øke.

Det ville dog ikke forundre meg om trommehinnen din har fått et lite rift, som følge av den plutselige trykkforandringen i det du hoppet (litt rart ettersom det bare var 3 meter). I så fall må du få det undersøkt av en lege, som igjen kan gi deg resept på øredråper mot infeksjon osv og evt vurdere om mer trengs å gjøres.

Stort sett vil trommehinnen gro av seg selv, men arr på trommehinnen vil gjøre deg mer utsatt for lignende ting senere!

Takk, igjen for svar !

Høres ut som at du har bra peiling på slike ting.

Legen som kikket på øret mitt sa at trommehinnen så hel ut og jeg fikk noen øredråper som jeg skulle bruke i 10 dgr. Hvis ikke det hjelper blir det sikkert til at en spesialist må se på saken.

Håper det blir bra av seg selv, blir litt bekymret når en får noe en ikke har hatt før :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...