neuni Skrevet 9. juli 2003 Skrevet 9. juli 2003 sitat fra lommelegen.no: "Mens en voksen som plutselig får en skjeling vil se dobbelt, vil barnets hjerne undertrykke bildet fra et av øynene slik at det bare ser ett bilde. Dersom barnet bytter på hvilket øye det bruker, vil begge øynene utvikle seg normalt, selv om barnet mangler samsyn. Noen barn venner seg imidlertid til bare å se med det ene øyet. Synet på det andre øyet vil etter hvert avta og barnet kan bli nesten blindt på det ubrukte øyet." dette er ein beskrivelse på meg - eg er 30 år, og ser temmelig dårlig på venstre øye. i barndommen forklarte ein øyelege meg om dette med undertrykking av eitt øye, som forklaring på det dårlige synet mitt. (men det var tydeligvis allerede da for seint med behandling med lapp for det andre øyet.) eg ser utmerket på høyre øye. kva kalles denne tilstanden hos voksne? eg finner ikkje nokon definisjon som eg kan søke videre på etter informasjon på nettet. finst det behandling for voksne for denne tilstanden? er det nokon vits i ein evt behandling, når eg ser utmerket på det andre øyet? 0 Siter
punkyB Skrevet 9. juli 2003 Skrevet 9. juli 2003 Jeg har slikt forskjellig syn - dritdårlig på det ene og bare litt dårlig på det andre. Har brukt linser hvor jeg har styrke som skal korrigere og øke samsynet på det dårlige øyet. Funker jo ikke helt i praksis - har ganske dårlig dybdesyn blant annet. Har bare gått til vanlig optiker med dette - men de har hvertfall aldri snakket om noe man kan gjøre med dette. MEN i august skal jeg inn til kontroll for å evnt. operere øyene. Skulle de kunne operere meg så er det jo fordi de kan gi meg bra syn på bnegge øynene. Da skal jeg si fra til deg såfall. 0 Siter
Snask Skrevet 9. juli 2003 Skrevet 9. juli 2003 Eg òg har dette fordi dei ikkje operert meg for skjeling før i 16-17årsalderen, og fram til då hadde undertrykt det eine auget. Eg er ikkje blind, men ser ikkje skarpt på venstre auge. Det hjelper ikkje med briller/ linser el.l., men det går bra sidan eg har haukeblikk på det andre. Optikaren seier at det ikkje er noko å gjere med, og eg må leve med det. (...og håpe at eg ikkje vert blind på det høgre auge). 0 Siter
neuni Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Skrevet 9. juli 2003 Jeg har slikt forskjellig syn - dritdårlig på det ene og bare litt dårlig på det andre. Har brukt linser hvor jeg har styrke som skal korrigere og øke samsynet på det dårlige øyet. Funker jo ikke helt i praksis - har ganske dårlig dybdesyn blant annet. Har bare gått til vanlig optiker med dette - men de har hvertfall aldri snakket om noe man kan gjøre med dette. MEN i august skal jeg inn til kontroll for å evnt. operere øyene. Skulle de kunne operere meg så er det jo fordi de kan gi meg bra syn på bnegge øynene. Da skal jeg si fra til deg såfall. ja, sei fra! har fundert på dette med ujevne mellomrom i alle år, og tenkt at "før eller sia må jo nokon finne på noko lurt...." 0 Siter
neuni Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Skrevet 9. juli 2003 Eg òg har dette fordi dei ikkje operert meg for skjeling før i 16-17årsalderen, og fram til då hadde undertrykt det eine auget. Eg er ikkje blind, men ser ikkje skarpt på venstre auge. Det hjelper ikkje med briller/ linser el.l., men det går bra sidan eg har haukeblikk på det andre. Optikaren seier at det ikkje er noko å gjere med, og eg må leve med det. (...og håpe at eg ikkje vert blind på det høgre auge). er ikkje blind eg heller, men ser veldig dårlig - eller rettere sagt: eg klarer ikkje fokusere i meir enn eit par sekunder om gangen, og det blir liksom ikkje nok til å finne ut kor dårlig eg egentlig ser. har prøvd av og til å trene fokuseringa, men det skulle jo vært gjort da eg var barn - det er jo det dei seier, fagfolka, iallfall. eg har litt vanskelig for å slå meg til ro med det da, synes det høres for dumt ut at det er "for seint" å gjere noko med, og kikker iblant etter eventuelle nyvinninger på området..... 0 Siter
neuni Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Skrevet 9. juli 2003 hah! eg fant ut kva det heiter - "amblyopi"! så da kunne eg søke etter info og så er det ein yrkesgruppe som kalles ortoptist, som visstnok kan bedrive "vision therapy" som kan forbedre tilstanden, tilogmed hos voksne. ein del nettsider påstår den gamle leksa om at neida-det-går-ikkje-an-å-fikse-etter-6-årsalderen, mens andre er meir optimistiske. 0 Siter
neuni Skrevet 9. juli 2003 Forfatter Skrevet 9. juli 2003 hah! eg fant ut kva det heiter - "amblyopi"! så da kunne eg søke etter info og så er det ein yrkesgruppe som kalles ortoptist, som visstnok kan bedrive "vision therapy" som kan forbedre tilstanden, tilogmed hos voksne. ein del nettsider påstår den gamle leksa om at neida-det-går-ikkje-an-å-fikse-etter-6-årsalderen, mens andre er meir optimistiske. ...så fant eg ut at trygdekontoret dekker kr 130,- pr behandlingstime hos ein ortoptist som voksen - 220,- som barn under 7 år. det står at "Behandlingen må være av vesentlig betydning for medlemmets funksjonsevne." - noko som er ein dustete tilleggssetning - klart det er av vesentlig betydning for nokon og einkvar å sjå godt med begge øynene! eg har no iallfall tenkt å høre med legen min om detta, og dersom nokon trekker betydningen av dette for meg i tvil, så kan eg jo spørre vedkommende om han/ho ville synes det var heilt ok å sjå elendig med det eine auget.... 0 Siter
Gjest linseluset.. Skrevet 11. juli 2003 Skrevet 11. juli 2003 Jeg har slikt forskjellig syn - dritdårlig på det ene og bare litt dårlig på det andre. Har brukt linser hvor jeg har styrke som skal korrigere og øke samsynet på det dårlige øyet. Funker jo ikke helt i praksis - har ganske dårlig dybdesyn blant annet. Har bare gått til vanlig optiker med dette - men de har hvertfall aldri snakket om noe man kan gjøre med dette. MEN i august skal jeg inn til kontroll for å evnt. operere øyene. Skulle de kunne operere meg så er det jo fordi de kan gi meg bra syn på bnegge øynene. Da skal jeg si fra til deg såfall. Har nettopp fått linser, men har brukt ett øye om gangen. Så med det gode øyet, men skulle jeg lese brukte jeg det andre. Så nå er det samsyn, men jeg synes det er vanskelig å venne seg til linsene og det nye "synet". Merkelig å tenke på at jeg har brukt et øye, men det var jo godt! Nå er det -0,5, det andre -2,75 samt hornhinneskjevhet -1. Håper du får ordnet opp i dette:) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.