Gå til innhold

Ferietid - en mulighet for å lete etter livsglede...


frosken

Anbefalte innlegg

Tilbringer for tiden ferien langt unna allfarsvei - ved en fjord hvor vi er (omtrent) alene når vi fisker - og på en hytte hvor stillheten er slående for en som i årevis har bodd i Oslo og området rundt. Dessuten har vi hatt kontinuerlig fint vær i over to uker før den første regnværsdagen kom i dag!

Vi skulle være her i to uker - men har tømt bankkontiene våre for å kunne bli i fem :-)

For oss oppleves en slik ferie som en enorm mulighet til å dyrke det man kanskje kan kalle "livsglede" - vi klarer å distansere oss fra livets ufullkommenhet - og forholder oss til gleden over å oppleve naturen her oppe. Det oppleves ganske frigjørende å gi blaffen i sykdom og alle de medisinske og praktiske problemene knyttet til dette - kjører heller noen mil når vi må ordne opp i nødvendige ting!

Det skrives lite om ferie her på forum - annet enn om at terapeuter tar ferie... Kanskje er ferie og anledning til rekreasjon en forsømt mulighet for en del med psykiske lidelser?

(For ordens skyld : jeg er ikke selv syk, men har en alvorlig syk mann... Sist gang jeg skrev noe lignende fikk jeg så mange ønsker om god bedring, at jeg synes jeg må si fra på forhånd...*s*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

God bedring til mannen da! ;-)

Det er mye sant i det du sier, men hva forhindrer deg/dere i å nyte samme livsglede i Oslo?

Hvorfor vente med nytelsen til ferien? :-)

Med hedonistiske hilsener

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne reist på ferie en eller annen plass, men jeg har ikke råd. Moren min foreslo også at vi skulle reise en tur, men ingen av oss her råd så det ble avlyst.

Jeg har vært på et par korte turer de siste ti årene, og de nøt jeg til fulle. Var som et barn som skulle oppleve alt. Den ene turen varte bare i tre dager, men jeg levde lenge på den.

Jeg kan ikke engang oppholde meg i solen utenfor der jeg bor. Men neste sommer kan jeg det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God bedring til mannen da! ;-)

Det er mye sant i det du sier, men hva forhindrer deg/dere i å nyte samme livsglede i Oslo?

Hvorfor vente med nytelsen til ferien? :-)

Med hedonistiske hilsener

Du må nå alltid kverulere litt du Sør...*s* (Ligger det i genene dine mon tro...)

Vi nyter som best vi kan hele året - men det er noe særegent ved naturen og stillheten her oppe.

Ved avbrekk fra hverdagens rutiner blir enkelte ting lettere å "rendyrke"!

(Forøvrig er det en del ved raskt progredierende nevrologiske sykdommer som gjør tilværelsen noe spesiell... "Hvor kommer neste lammelse - og når...?")

Vi venter forøvrig på at fisken skal komme tilbake fra ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne reist på ferie en eller annen plass, men jeg har ikke råd. Moren min foreslo også at vi skulle reise en tur, men ingen av oss her råd så det ble avlyst.

Jeg har vært på et par korte turer de siste ti årene, og de nøt jeg til fulle. Var som et barn som skulle oppleve alt. Den ene turen varte bare i tre dager, men jeg levde lenge på den.

Jeg kan ikke engang oppholde meg i solen utenfor der jeg bor. Men neste sommer kan jeg det :-)

Hei Soria!

Gratulerer med nesten å ha fått ny leilighet!

Mange uføre har sikkert svært små muligheter for å reise bort pga økonomi. Kanskje burde det ha vært mulig å søke om et særskilt "ferietilskudd" med noen års mellomrom? (En ukes opphold på en psykiatrisk avdeling koster jo det mangedobbelte av hva en ferieuke gjør...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke nick nå

Du må nå alltid kverulere litt du Sør...*s* (Ligger det i genene dine mon tro...)

Vi nyter som best vi kan hele året - men det er noe særegent ved naturen og stillheten her oppe.

Ved avbrekk fra hverdagens rutiner blir enkelte ting lettere å "rendyrke"!

(Forøvrig er det en del ved raskt progredierende nevrologiske sykdommer som gjør tilværelsen noe spesiell... "Hvor kommer neste lammelse - og når...?")

Vi venter forøvrig på at fisken skal komme tilbake fra ferie!

Jeg synes han er heldig som har deg og at han slipper å stå alene med alle de problemene han har.

Ellers fortsatt god ferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Fortsatt god ferie!

Hvis jeg kan dra til syden et sted feks kan jeg greie å slappe av. Men ikke hjemme. Selv om det er ferie og sommer. Og så har en ikke alltid råd eller anledning til å dra avsted. Dessverre.

På en måte blir det verre å være psyk når alle andre har det bedre enn til hverdags. Distansen til slik en BURDE ha det for å være 'normal' blir større, og da er det fort gjort å føle seg ENDA mer mislykket.

Må innrømme at det hørtes nydelig ut det du fortalte. Mannen din er heldig som har en støttespiller som deg!

Det er sikkert en del her inne som sliter pga familieproblemer, og da blir som regel slikt tyngre å takle når det er ferie. jul, påske o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snåle regler

Hei Soria!

Gratulerer med nesten å ha fått ny leilighet!

Mange uføre har sikkert svært små muligheter for å reise bort pga økonomi. Kanskje burde det ha vært mulig å søke om et særskilt "ferietilskudd" med noen års mellomrom? (En ukes opphold på en psykiatrisk avdeling koster jo det mangedobbelte av hva en ferieuke gjør...)

Ja, hadde enda myndighetene tenkt SÅ fornuftig. Når en er sykmeldt, på attføring eller rehabilitering kan en risikere å miste utbetalingen i den perioden en er utenlands. Jeg som går på rehab. feks kan jo ikke annet enn å proffitere på å ta en tur til syden feks, men det er ikke lov. Da må en melde fra til trygdekontoret eller aetat og ha legeerklæring. Det blir for mye styr for mange.

Jeg dro UTEN å melde fra jeg da! Hadde EN god uke der jeg var og ei halv god uke etter hjemkomsten, før hverdagen innhentet meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hadde enda myndighetene tenkt SÅ fornuftig. Når en er sykmeldt, på attføring eller rehabilitering kan en risikere å miste utbetalingen i den perioden en er utenlands. Jeg som går på rehab. feks kan jo ikke annet enn å proffitere på å ta en tur til syden feks, men det er ikke lov. Da må en melde fra til trygdekontoret eller aetat og ha legeerklæring. Det blir for mye styr for mange.

Jeg dro UTEN å melde fra jeg da! Hadde EN god uke der jeg var og ei halv god uke etter hjemkomsten, før hverdagen innhentet meg.

En kan vel komme i konflikt med trygderegler event. forsikringen, hviss en blir syk i utlandet under disse omstendighetene?

Derfor er det vel viktig med legeærklæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snåle regler

En kan vel komme i konflikt med trygderegler event. forsikringen, hviss en blir syk i utlandet under disse omstendighetene?

Derfor er det vel viktig med legeærklæring?

Ja, det er nok det som er grunnen.

Men jeg møtte så mye fram og tilbake en gang jeg søkte at det gidder (les orker) jeg ikke igjen. Kan ikke skjønne at det kunne skade en kronisk syk med en selvbetalt ferieuke i varme strøk! Jeg fikk det igjennom til slutt altså, men følte meg som en dritt som ba om noe jeg ikke hadde krav på.

Hadde jeg vært hjemme hadde jeg sittet i sofaen og blitt bare mer nedstemt og oppgitt over min situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok det som er grunnen.

Men jeg møtte så mye fram og tilbake en gang jeg søkte at det gidder (les orker) jeg ikke igjen. Kan ikke skjønne at det kunne skade en kronisk syk med en selvbetalt ferieuke i varme strøk! Jeg fikk det igjennom til slutt altså, men følte meg som en dritt som ba om noe jeg ikke hadde krav på.

Hadde jeg vært hjemme hadde jeg sittet i sofaen og blitt bare mer nedstemt og oppgitt over min situasjon.

Veldig mange bare drar, tror jeg.

Syns ikke du skulle føle deg som noen dritt som "endelig" fikk gjennomslag. Spesielt ikke, siden du har en kronisk sykdom slik du nevner.

Men, _oppsann_, tar det tid å søke på dette?

Er det det samme hvilken behandler som skriver en slik ærklæring, eller skal det være fra allmennpraktiserende lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes deilig ut...

Er selv i samme situasjon som deg - ikke syk selv, men med en syk mann. Hadde planlagt å reise på hytta i ferien, men han orker ikke:

Orker ikke være hjemme, orker ikke være sammen med meg og ungene alene flere dager i strekk, må bare vekk, vekk, vekk.

Nå er klokken halv ett om natten, og han har vært borte siden ti på formiddagen i dag. Sendte akkurat SMS og sa han kom i ett-riden.

Jeg har ferie - han er sykmeldt...

Prøver å forstå, men det er ikke lett dette her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en nydelig ferie, frosken!

Høres også ut som dere ferierer i Nord- Norge. Her er det nemlig godt å være om sommeren.

Selv bor jeg i nord. Har også en syk mann. Han er ikke psykisk syk, men har en alvorlig hjertesykdom som reduserer livskvaliteten. Akkurat nå er han på sykehus.

Derfor blir det nok ikke ferietur på oss i år. Men naturen her vi bor, lyset og midnattssola gjør at jeg likevel syns jeg har ferie. Har stor hage å holde i orden (kaller det naturhage for å unnskylde alt ugresset og alt kaoset) og har skogen rett utfor stuedøra.

Denne lyse, varme årstida gir overskudd nesten uansett hva slags sykdom en har.

Så kos dere fortsatt, du og mannen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Snåle regler

Veldig mange bare drar, tror jeg.

Syns ikke du skulle føle deg som noen dritt som "endelig" fikk gjennomslag. Spesielt ikke, siden du har en kronisk sykdom slik du nevner.

Men, _oppsann_, tar det tid å søke på dette?

Er det det samme hvilken behandler som skriver en slik ærklæring, eller skal det være fra allmennpraktiserende lege?

Husker ikke hvor lang tid det tok. Men iallefall tar det for lang tid til at du kan hoppe på gode tilbud. Og når en lever på trygd er det jo DE turene en har råd til!

Jeg fikk erklæring fra den vanlige legen min. En må jo også kunne få fra en psykiater, som jo også har anledning til å sykemelde og skrive ut medisiner, så vidt jeg har skjønt. Om det holder med en psykologerklæring vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en nydelig ferie, frosken!

Høres også ut som dere ferierer i Nord- Norge. Her er det nemlig godt å være om sommeren.

Selv bor jeg i nord. Har også en syk mann. Han er ikke psykisk syk, men har en alvorlig hjertesykdom som reduserer livskvaliteten. Akkurat nå er han på sykehus.

Derfor blir det nok ikke ferietur på oss i år. Men naturen her vi bor, lyset og midnattssola gjør at jeg likevel syns jeg har ferie. Har stor hage å holde i orden (kaller det naturhage for å unnskylde alt ugresset og alt kaoset) og har skogen rett utfor stuedøra.

Denne lyse, varme årstida gir overskudd nesten uansett hva slags sykdom en har.

Så kos dere fortsatt, du og mannen din.

Naturhager er tingen - og så kunne jeg ønske meg hus som malte seg selv...

Vi er i nord-trøndelag :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Kjære frosk, jeg trodde du var en sånn som blei "syk" av å sløye fisk? :oP

Bra dere slapper av og koser dere. Det har dere fortjent begge to! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære frosk, jeg trodde du var en sånn som blei "syk" av å sløye fisk? :oP

Bra dere slapper av og koser dere. Det har dere fortjent begge to! :o)

Hvis du fortsetter å være frekk blir det nødvendig å gjenoppta matteundervisningen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

Hvis du fortsetter å være frekk blir det nødvendig å gjenoppta matteundervisningen!

*Holder klokelig kjeft og går opp for å spise vannmelon*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes han er heldig som har deg og at han slipper å stå alene med alle de problemene han har.

Ellers fortsatt god ferie!

Takk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturhager er tingen - og så kunne jeg ønske meg hus som malte seg selv...

Vi er i nord-trøndelag :-)

Æ e nordtrønder, sjø!

Trøndersommer e like bra som midnattsolsommer!

Sjølmalendes hus, det kunne vært noe! Skal vi starte oppfinnerfirma?

Har forresten planta eik i hagen! Kanskje litt vel optimistisk på min breddegrad?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...