Gå til innhold

NHD/ andre -Når alle "hjelperne" er på ferie


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Jeg lurer bare på hvor en bør henvende seg - om en skulle trenge akutt hjelp - når alle "hjelperne", altså psykolog, 1.linjetjenesten osv osv er bortreist på ferie?

Som jeg har nevnt tidliger i noen innlegg er ikke psykehuset villig til å ta i mot meg uansett hva slags situasjon det ville være.

Jeg hadde tenkt å snakke med psykologen min om dette, men han dro på ferie dagen etter jeg hadde vært hos han. Nå blir både han og en sykepleier jeg har kontakt med, borte til ut i august en gang.

Ettersom jeg har vært et helt annet sted enn hjemme de 3 siste årene, har jeg kun disse to kontaktene hvis noe skulle skje.

Det gjør det sikkert ikke heller, men - har noen peiling likevel på hvor en henvender seg når behandlerne er bortreist?

Tusen takk for svar!

:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

firebird1365380441

Legevakta kan ta imot psykiske såvel som fysiske akutt-tilfeller!

Ihvertfall her hos oss!

Hva hvis man bor lenger nord, f.eks i Tromsø & omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest et tips bare...

Hva hvis man bor lenger nord, f.eks i Tromsø & omegn?

Har ikke selv erfaring med hvordan legevakten behandler slikt her i Tromsø. Er også et akutteam på psykehuset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved akutte tilfeller kan en kontakte legevakta.

I krisetilfeller kan man

også ringe politiet.

Fastlege,kommunelege, ulike legekontor..

Området for helse og sosial i din kommune kan kanskje gi deg et bedre svar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tromsøjenta

Hva hvis man bor lenger nord, f.eks i Tromsø & omegn?

Tromsø har et akutt team du kan ta kontakt med i krisesituasjoner. Tror de har åpent til i ni tida om kvelden på hverdagene. Ellers er det legevakta.

Husk at du har krav på hjelp!!! Uansett!!! De kan ikke nekte å ta i mot deg.

Psykiatrisk senter for Tromsø og Karlsøy, akutt-teamet, har tlf.77627940.

Du har krav på hjelp!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest piriom

Helseentret i kommunen din tar vel ikke ferie. Hvis du henvender deg dit, blir det deres oppgave å skaffe deg hjelp.

Håper du ikke får bruk for akutthjelp. Det høres nesten ut som du underbevisst "planlegger" å få bruk for det - nesten for å teste ut beredskapen. Er jeg stygg mot deg nå?

Har lest innlegg fra deg før, og det høres ut som du er litt opphengt i dette. Samtidig høres det ut som det går veldig fint med deg.

Ønsker deg fortsatt god sommer. Hvis du bor i Tromsø er du vel heldig med været for tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei firebrid:-)

Er litt enig med en annen i tråden som stiller spørsmål ved om du ikke driver med en form for mini-krisemaksimering om dagen...

Hvis du skulle bli dårlig, skal du i utgangspunktet gjøre det alle andre skal. Starte med å kontakte fastlegen - eller hvis vedkommende er på ferie - den lege eller legekontor som vikarierer i hans ferietid.

Så godt som du kjenner deg selv, er det vel grunn til å tro at du kan kjenne på deg om du kommer til å trenge hjelp noen timer på forhånd, slik at det beste til være å kontakte legen på dagtid.

Hvis du mot formodning brått skulle trenge hjelp utenom legens åpningstid, så er legevakten riktig instans.

(Og så var det i tillegg noen som nevnte et akutt-team der oppe du bor.)

Firebird - det er lett å forstå at overgangen til hverdagen kan være tøff for deg - selv om du har ønsket det lenge. Men forsøk å ha is i maven, og bruk din selvinnsikt til å holde ut vanskelige timer! Det man med størst sikkerhet kan si om vanskelige følelser, er at de går over!

Om noen uker er ferietiden over - og da kan du og hjelperne dine finne ut av hvordan ting skal være fremover dersom du får det ekstra vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Har ikke selv erfaring med hvordan legevakten behandler slikt her i Tromsø. Er også et akutteam på psykehuset.

...Men det samme psykehuset & akutteamet har allerede nektet å ta i mot meg ved en tidligere anledning.

Politiet måtte steppe inn og hjelpe meg, selv om dette ikke er deres ansvarsområde. Jeg var ikke til fare for andre, kun for meg selv.

Men likevel for "farlig"/"psyk" til å kunne være i en akutt avdeling . Selv om jeg fikk politivakt...

Jeg vurderer å finne meg en advokat hvis dette er noe som kommer til å fortsette.

Å måtte krangle med psykehuset i en akutt situasjon gidder jeg i hvert fall ikke.

Da er det nok enklere å ha en advokat i bakhand...

Takk for alle svar så langt - dere er gode å ha!

:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Hei firebrid:-)

Er litt enig med en annen i tråden som stiller spørsmål ved om du ikke driver med en form for mini-krisemaksimering om dagen...

Hvis du skulle bli dårlig, skal du i utgangspunktet gjøre det alle andre skal. Starte med å kontakte fastlegen - eller hvis vedkommende er på ferie - den lege eller legekontor som vikarierer i hans ferietid.

Så godt som du kjenner deg selv, er det vel grunn til å tro at du kan kjenne på deg om du kommer til å trenge hjelp noen timer på forhånd, slik at det beste til være å kontakte legen på dagtid.

Hvis du mot formodning brått skulle trenge hjelp utenom legens åpningstid, så er legevakten riktig instans.

(Og så var det i tillegg noen som nevnte et akutt-team der oppe du bor.)

Firebird - det er lett å forstå at overgangen til hverdagen kan være tøff for deg - selv om du har ønsket det lenge. Men forsøk å ha is i maven, og bruk din selvinnsikt til å holde ut vanskelige timer! Det man med størst sikkerhet kan si om vanskelige følelser, er at de går over!

Om noen uker er ferietiden over - og da kan du og hjelperne dine finne ut av hvordan ting skal være fremover dersom du får det ekstra vanskelig.

Vræææællll!

I know, liker bare å ha ting avklart før noe skjer...

Nå skal jeg uansett gå å kose marsvin!

Også får jeg besøk i dag - det blir trivelig!

Det går bedre med faren min også...

Egentlig går alt veldig bra...hva sutrer jeg egentlig for? Er bare så kaotisk inni tankeboksen - folk, dyr, biler og gud vet hva overalt!

Men det er morsomt også...knekker sammen i De latterkrampene noen ganger fordi en del er så ukjent...og snålt!

"latter"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men det samme psykehuset & akutteamet har allerede nektet å ta i mot meg ved en tidligere anledning.

Politiet måtte steppe inn og hjelpe meg, selv om dette ikke er deres ansvarsområde. Jeg var ikke til fare for andre, kun for meg selv.

Men likevel for "farlig"/"psyk" til å kunne være i en akutt avdeling . Selv om jeg fikk politivakt...

Jeg vurderer å finne meg en advokat hvis dette er noe som kommer til å fortsette.

Å måtte krangle med psykehuset i en akutt situasjon gidder jeg i hvert fall ikke.

Da er det nok enklere å ha en advokat i bakhand...

Takk for alle svar så langt - dere er gode å ha!

:))

Jo lenger avstand i tid til det som skjedde uten uheldige episoder, jo mindre fordommer vil du bli møtt med. Jo flere vanskelige følelser du håndterer uten å utagere, jo mindre vil "farlighets-stemplet" bli...

Det kjennes kanskje litt urettferdig at psykiatrien ikke ser ut til å være ferdig med episoden ennå og jeg forsvarer ikke det - men kanskje kan det allikevel være greit å huske på at du nettopp har kommet ut igjen.

En helt annen ting er at du selv har skrevet om hvor uheldig innleggelser kunne virke på deg - så hadde jeg vært dine behandlere, så hadde jeg funnet på mange andre tiltak før jeg valgte innleggelse.

Uansett firebird, prøv å ikke ta sorgene på forskudd! Fortell deg selv at dette kan ordnes opp i etter ferien - det er bare noen uker til de fleste er på jobb igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Men det samme psykehuset & akutteamet har allerede nektet å ta i mot meg ved en tidligere anledning.

Politiet måtte steppe inn og hjelpe meg, selv om dette ikke er deres ansvarsområde. Jeg var ikke til fare for andre, kun for meg selv.

Men likevel for "farlig"/"psyk" til å kunne være i en akutt avdeling . Selv om jeg fikk politivakt...

Jeg vurderer å finne meg en advokat hvis dette er noe som kommer til å fortsette.

Å måtte krangle med psykehuset i en akutt situasjon gidder jeg i hvert fall ikke.

Da er det nok enklere å ha en advokat i bakhand...

Takk for alle svar så langt - dere er gode å ha!

:))

Nå vet nå ikke jeg hvordan lover og retigheter en har i det norske helsevesenet.

Jeg synes du skal ta kontakt med advokat med det samme.

Tror heller ikke de har lov til å kreve at du skal ha politivakt. Du har sonet din dom og har gjort opp for deg. Du skal bli behandlet på lik linje med andre.

Dersom du på egenhånd ikke når frem med klage til sykehuset, fylkeslegen og pasientombud. Synes jeg sdu skal prøve å få advokathjelp til dette. Dersom ikke det fører frem kan du jo ta ut sak mot sykehuset.

Du har krav på det!

Gjør din plikt og krev din rett!!! Din plik har du allerede gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

firebird1365380441

Jo lenger avstand i tid til det som skjedde uten uheldige episoder, jo mindre fordommer vil du bli møtt med. Jo flere vanskelige følelser du håndterer uten å utagere, jo mindre vil "farlighets-stemplet" bli...

Det kjennes kanskje litt urettferdig at psykiatrien ikke ser ut til å være ferdig med episoden ennå og jeg forsvarer ikke det - men kanskje kan det allikevel være greit å huske på at du nettopp har kommet ut igjen.

En helt annen ting er at du selv har skrevet om hvor uheldig innleggelser kunne virke på deg - så hadde jeg vært dine behandlere, så hadde jeg funnet på mange andre tiltak før jeg valgte innleggelse.

Uansett firebird, prøv å ikke ta sorgene på forskudd! Fortell deg selv at dette kan ordnes opp i etter ferien - det er bare noen uker til de fleste er på jobb igjen.

Joda, jeg skal prøve å la være å krisemaksimere ...

Og , ja, jeg har faktisk gjort opp for meg, men noen ganger føler jeg at jeg egentlig aldri får gjort opp for meg. Ikke ovenfor de jeg var jævlig mot, i hvert fall.

Kanskje det er det jeg bør passe meg for å ikke tenke så alt for mye på...kan lett bli deppa og destruktiv da, tror jeg. Eller?

Egentlig tror jeg ikke at det ville være verdt med innleggelse om jeg nå en gang skulle bli psyk igjen, men det er ikke godt å vite. Jeg er dessverre av den typen som helst vil ha alt på "stell" på forhånd. If and just in case....

Gleder meg i alle fall til psykologen er tilbake. Han er en utrolig ok fyr som jeg har gått til for mange år siden.

Han har mengder av galgenhumor innabords!

Dette skal nok gå, har kanskje ikke fått landet helt ennå.

Ha det kjempesupertbra!

Kvekk, kvekk :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du skal går frem som alle andre.

1. Prøv fastlegen

om denne er på ferie:

2. Prøv samme legesenter. Det er vanlig at de arbeidende legene tar ø.hjelp for kollegene som er på ferie.

om det er utenom vanlig arbeidstid:

3. Bruk legevakten.

PS

Bruker du ikke for mye tid på å gruble på denne problemstillingen?

DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Du skal går frem som alle andre.

1. Prøv fastlegen

om denne er på ferie:

2. Prøv samme legesenter. Det er vanlig at de arbeidende legene tar ø.hjelp for kollegene som er på ferie.

om det er utenom vanlig arbeidstid:

3. Bruk legevakten.

PS

Bruker du ikke for mye tid på å gruble på denne problemstillingen?

DS

Joda, ....det skal nok gå bra.

Det SKAL GÅ BRA, FOR POKKER!

Blir bare litt / veldig/ekstremt på tuppa noen ganger. Skal prøve å sette tenna i en do rull i stedet. Det pleier å hjelpe...har prøvd det før. Eneste bivirkning er at en kan få litt vondt i kjevene hvis en biter for hardt.

Prøv det , NHD, hvis du skulle bli en smule frustrert innimellom.

Det virker!

Okki dokki...må kose mer marsvin

:)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjernemor

Du skal går frem som alle andre.

1. Prøv fastlegen

om denne er på ferie:

2. Prøv samme legesenter. Det er vanlig at de arbeidende legene tar ø.hjelp for kollegene som er på ferie.

om det er utenom vanlig arbeidstid:

3. Bruk legevakten.

PS

Bruker du ikke for mye tid på å gruble på denne problemstillingen?

DS

Hadde vi ikke brukt mye tid på å gruble så hadde vi vel vært friske mange av oss?

Vi er smertelig klar over at grublinga er en del av problemet mange av oss. Håper på hjelp av terapi da men.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...