Gå til innhold

Luftveisplager

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne, 26 år

Jeg er en ung kvinne som har en del symptomer fra luftveiene.

Allerede som barn hadde jeg mye plager i luftveissystemet med bla. kronisk rennende nese i hele vinterhalvåret, hyppige forkjølelser og polypper i nesen (som av en eller annen årsak aldri ble operert bort) Allerede da kommenterte folk at jeg pustet så tungt, og at jeg _alltid_ var forkjølet.

Med årene har plagene tiltatt med nysing og hosting av både tykt og vannaktig slim (ikke gulfarvet)

Etter hvert er jeg også blitt plaget med heshet, spesielt etter å ha sovet, men i det siste også midt på dagen. Jeg er også "snørrete" hele året, med ganske tynt, blankt slim.

Er atopiker(eksem), med allergisk snue(reagerer kun på dyrehår) og irritable øyne. Kommer fra en familie med en del luftveisplager som astma, polypper og irritabel hoste. Selv har jeg i tillegg til hyppige forkjølelser allerede hatt lungebetennelse tre ganger.

Kan jeg ha fått allergisk bronkitt eller noe slikt? Jeg har utelukket astma, da jeg ikke har piping/surkling i brystet, anfall eller kvelningsfornemmelser.

Kan det være noe poeng i å operere bort polyppene, eller vil de komme tilbake fordi at slimhinnene stadig er såpass irritert?

Finnes det medisiner som hjelper?

På forhånd takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11219-luftveisplager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest kvinne, 26 år

Jeg kommer tilbake til deg imorgen. Dette må jeg ta litt ekstra tid sammen med lungelegen på.

Kjempefint! Ville bare føye til at jeg er ikke-røyker, at hosten og nysingen er daglig men ikke mye, og at de to første gangene med lungebetennelse var som barn og ungdom.

Har en stadig en del slim i halsen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11219-luftveisplager/#findComment-57778
Del på andre sider

Wenke Lunde, Sykepleier

Vi tror at det beste for deg allikevel er å kontakte en lungespesialist i og med at det er så mange faktorer med i spillet. Du bør få tatt lungefunksjonsprøver og også en allergitest. Du kan også henvende deg til forum for allergi for å se om de kan gi deg et bedre svar i og med at det her dreier seg mye om allergi, så vidt vi kan skjønne. Det at du stadig blir verre, gjør at vi er ganske sikre på at et legebesøk her er helt nødvendig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11219-luftveisplager/#findComment-57939
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...