jipp Skrevet 29. november 2000 Del Skrevet 29. november 2000 ...og jeg som sitter langt unna er litt redd. redd for hva som kan skje. han er 49 år og en gang han hadde det var for 2 år siden i jula. da måtte hjertet sjokkes "på plass" i rytme igjen. det var på søndag tidlig morgen, han kjente det, sa mamma. da han skulle på jakt. det ble utløst av at han drakk kaldt vann. hvorfor det egentlig??? det skjedde sist gang også..en gang i sommer. men det gikk vekk i løpet av mandagen sent. han må visst inn for "sjokk" innen 3 dager. men det gikk Altså over av seg selv, med hjelp av noen tabletter. jeg er så redd for pappa! hva er det arytmien kommer av? stress? hvordan er utsiktene for det? kan man bli frisk? kan man leve lenge med det? jeg er bare så superbekymra!!! han blir veldig stressa, irritabel pga av dette, og det er sikkert fordi han også er redd. pliiis svar noen der ute. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11227-redd-for-pappa-arytmi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 3. desember 2000 Del Skrevet 3. desember 2000 Svar til Jipp. Det du beskriver er sannsynligvis anfall av forkammerflimmer. Detkan hos enkelte utløses av f.eks. effekten av plutselig lav temperatur i spiserøret, som passerer rett bak forkamrene i hjertet. Store slurker av kaldt vann vil kunne gi dette. Hvis et ellers friskt hjerte får forkammerflimmer, setter vi gjerne en 48-72 timers grense for å sjokke det (elektrokonvertere) uten først å gi blodfortynnende medisinering (antikoagulasjon). Hvis din far ellers er frisk hører han med til en gruppe mennesker som får slik rytmeforstyrrelse. Av alle over 65 år har ca. 5 % slik rytme, mens det i yngre år er mer sjelden. Det er alltid ønskelig at en 49 år gammel mann blir undersøkt med henblikk på annen hjerteårsak for slik rytmeforstyrrelse. Han bør også sjekkes for andre tilstander, f.e.ks. stoffskiftefunksjon, blodsammensetning, etc. Dette regner jeg med er gjort på det sykehus som har hjulpet ham med defibrilleringene. Se forøvrig mitt kapittel om forkammerflimmer i leksikonet til Doktoronline. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11227-redd-for-pappa-arytmi/#findComment-58488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.