Gå til innhold

Spørsmål om psykose-NHD


Gjest Russel

Anbefalte innlegg

Gjest Russel

Dersom en tror eller tenker at andre kan høre ens tanker eller se hva en tenker, noen timer eller gjennom en dag eller to. Er dette da det samme som at en har en form for psykose?

Og kan dette kalles en vrangforestilling?

Er det nok at en bare har et par former for vrangforestillinger for at en skal kunne kalle det en psykose eller må en også ha hørsel, lukt eller synshallusinasjoner?

Vil veldig gjerne ha svar fra NHD eller også andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En trenger ikke å ha hallucinasjoner for å ha en psykose.

Det å ha vrangfrestillinger betyr at en er psykotisk. Spesielt er forestillinger om at andre kan lese/høre ens tanker eller at andre kan sette tanker inn i en svært alvorlig.

Det du beskriver må kalles en psykose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tussi-jente19

En trenger ikke å ha hallucinasjoner for å ha en psykose.

Det å ha vrangfrestillinger betyr at en er psykotisk. Spesielt er forestillinger om at andre kan lese/høre ens tanker eller at andre kan sette tanker inn i en svært alvorlig.

Det du beskriver må kalles en psykose.

Du sier at dersom man har vrangforestillinger er man psykotisk. Hva mener du med det? Hva er egentlig vrangforestillinger?

Det at jeg f.eks. synes jeg er tykk og stor, mens andre sier at jeg er slank og liten, er dette en vrangforestilling (fra min side)? Noen sier at dette er "forvridde" tanker, siden jeg sier jeg er noe jeg ikke er. Men, jeg overdramatiserer eller over-beskriver ikke. Jeg er tykk (dvs. rund og lubben), og jeg er stor. Hater den ekle, store jenta jeg ser i speilet. Alle andre sier det motsatte, at jeg slank og normal. (Uansett, nok om det.....)

Men er dette vrangforestillinger, og er jeg psykotisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...