Gjest bgo Skrevet 29. november 2000 Del Skrevet 29. november 2000 Hei! Jeg er en jente på 34 år som ca. 1 gang i måneden undersøker brystene mine etter kuler. Det jeg lurer på er: 1.Hvis man finner en kul som er farlig, vil man kjenne den uansett hvilken måte man kjenner på dvs. enten med armene opp eller armene ned eller liggende? Når jeg kjenner er det stor forskjell. Kjenner jeg med armene opp kjenner jeg både små og store kjertler godt, men kjenner jeg med armen ned kjenner jeg ikke noe, bare fast bryst. Gjør dette i dusjen. Synes du jeg skal kjenne med armene ned for da blir jeg ikke så engstelig. Vil en kreftkul trenge gjennom og kjennes godt uansett? 2. Hvor lang tid tar det for en kreftkul å utvikle seg? Kan den f.eks.komme på 1 måned? 3.Er brystkreft hyppig i min alder? Har ingen nære slektninger som har hatt brystkreft. Takknemlig for svar Hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11232-angunders%C3%B8kelse-av-brystene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, lege Skrevet 3. desember 2000 Del Skrevet 3. desember 2000 1. Man kjenner brystene bedre med armene hevet. Dette gjør at man vil kunne oppdage en farlig kul raskere dersom man undersøker den med armene hevet. Brystene er fulle av kjertelvev. Det er derfor normalt at man kjenner noe ved undersøkelsen. En fordel med sin egen undersøkelse er at man etter hvert blir godt kjent med sitt eget bryst og oppdager forskjellene som en svulst innebærer. Kjertelvevet er ofte litt uregelmessig og langstrakt og litt vevd inn i hverandre og varierer ofte i løpet av menstruasjonssyklusen. De farlige kulene er ofte "annerledes" fastere og mer lokalisert et sted og blir gradvis større. 2. Kreftkuler utvikler seg med svært vekslende hastlighet. Fra de første kreftcellene oppstår og til en kul kan kjennes, går det mange måneder, men når en kul kan kjennes vil forandringene kunne komme raskere. Det kan godt være slik at en kul ikke kan kjennes ene måneden og tydelig kjennes den neste. 3. Dersom man ikke har nære slektninger med brystkreft, er brystkreft sjelden hos 34-åringer, men det kan forekomme, og kuler man føler seg usikker på bør derfor undersøkes videre hos lege. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11232-angunders%C3%B8kelse-av-brystene/#findComment-58362 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.