Gå til innhold

Blodtrykk/ cerebral søvnapne

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nylig fått konstatert en cerebral (sentral) søvnapne av moderat karakter (7). Jeg lurer på hva som kan gjøres med en slik diagnose. I tillegg er har jeg en såkalt terapiresistent hypertensjon som behandles med flere typer forskjellige medikamenter(fire typer).

Da jeg også har atrieflimmer med flere elektrokonverteringer lurer jeg også på om det er noen sammenhenger mellom disse momentene jeg har nevnt.

Kan hypothyridose (lavt stoffskifte) innvirke på noen av disse tingene?

Jeg føler at lokalsykehuset ikke har den ekspertise som behøves i mitt tilfelle og jeg lurer på hva jeg kan gjøre.

Hjemmemåling av blodtrykket over en måneds periode viser 190/110.

Takknemlig for et meningsfullt svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11233-blodtrykk-cerebral-s%C3%B8vnapne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Permo.

Det er mulig at enkelte av de tilstander du har vært så uheldig å få har en viss sammenheng :

Hypothyreose (lavt stoffskifte) har vanligvis sin årsak i en såkalt auto-immun reaksjon, og forutgås ofte av en periode med høyt stoffskifte. Denne tilstanden gir ofte forkammerflimmer som komplikasjon, og jeg regner med at du bruker blodfortynnende medisiner (Marevan). I hvilken grad din søvnapnoe er influert av din stoff-skifte-funksjon er usikkert, men kan neppe utelukkes. Det er derfor viktig at du får eksakt substitusjon med thyroxin, og at andre parametre enn bare TSH og T4 blir kontrollert. Kunnskap om disse forholdene er det ikke mange miljøer som har, men jeg regner også med at du har hatt kontakt med et søvnlaboratorium i denne forbindelse.

Et blodtrykk som behandles med 4 forskjellige midler fortsatt har et gjennomsnitt på 190/110 er selvsagt vesentlig ukontrollert og bør omgående revurderes. Jeg oppfatter deg slik at blodtrykket ved kontinuerlig måling er på dette nivået, og da må man spørre seg om du egentlig har en primær (= essensiell) hypertensjon, eller om blodtrykket er sekundært til annen sykdom.

Det er flere forhold som virker utilfredsstillende kontrollert hos deg, og det synes nødvendig at din situasjon blir revurdert. Jeg foreslår at du tar dette opp med ditt sykehus/lege. Du kan evt. også kontakte Klinikk for forebyggende medisin på Ullevål sykehus i Oslo.

Jeg mangler endel data om deg for å kunne ha mer presis forestilling om din situasjon, bl.a. kjønn, alder, tidligere sykdom, kliniske status, etc. Du bruker et stort antall tildels meget aktive og potente medikamenter, og mulighetene for interaksjoner og bivirkninger er mange.

Dr. Søyland, replikk

De manglende data:

Mann, 50 år, ikke overvektig. Bruker Thyroxin for stoffskiftet og Tambocor for atrieflimmer samt de nevnte fire forskjellige blodtrykksmedikamenter. Jeg har ikke brukt blodfortynnende siden en inoperabel carotis disseksjon for noen år tilbake. Det er vist planer nå om å sette meg på Albyl 75 mg. Er dette like bra som den du nevner av type Marevan?

Hva er nivå 7 av sentral søvnapne??

Hvordan kan jeg kontakte den avdelingen som du nevner ved Ullevål sykehus? Jeg bor ganske langt fra Østlandsområdet og lurer på om fritt sykehusvalg fra årsskiftet vil hjelpe meg??

Med vennlig hilsen

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Dr. Søyland, replikk

De manglende data:

Mann, 50 år, ikke overvektig. Bruker Thyroxin for stoffskiftet og Tambocor for atrieflimmer samt de nevnte fire forskjellige blodtrykksmedikamenter. Jeg har ikke brukt blodfortynnende siden en inoperabel carotis disseksjon for noen år tilbake. Det er vist planer nå om å sette meg på Albyl 75 mg. Er dette like bra som den du nevner av type Marevan?

Hva er nivå 7 av sentral søvnapne??

Hvordan kan jeg kontakte den avdelingen som du nevner ved Ullevål sykehus? Jeg bor ganske langt fra Østlandsområdet og lurer på om fritt sykehusvalg fra årsskiftet vil hjelpe meg??

Med vennlig hilsen

Se annet svar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...