Gå til innhold

Morkaken


kamo

Anbefalte innlegg

Hei!!

Jeg har kommet hjem fra fødeavdelingen, og så akkurat på fødejournalen. Der står det at morkaken hadde enkelte forkalkninger. Hva betyr det? Har dette noe med min blodgjennomstrømning å gjøre, tenker forkalkninger ifht. blodpropp og slik, eller har dette ingenting med hverandre å gjøre? Har jeg større sjanse for å få blodpropp pga. dette? Sikkert et dumt spørsmål, men likevel.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

När moderkakan blir gammal så får den förkalkningar. Den skall fungera i 9 månader och sedan har den"gjort sitt". Det är vanligare att se att moderkakan är förkalkad när kvinnan har gått över termin. Normalt är detta inte farligt. Om moderkakan blir mycket förkalkad , så kan barnet få mindre näring och syre det sista. Detta visar sig ofta hos de gravt tillväxthämmade barnen som är mycket små och som då har följts upp med ultraljud den sista tiden. Dessa barn ligger mera i farosonen för att ha det sämre i livmodern och därför behöver att komma ur tidigare än beräknat. Man kan också se uttalade förkalkningar på moderkakan hos de kvinnor som har rökat under graviditeten. Rökningen gjör att moderkakans funktion blir sämre i förtid, presis det som också skjer i kvinnans kropp förövrigt vid ålderdom. Du behöver alltså inte bekymra dig över detta. Lycka till!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om dette på fødestuen da jeg ba om å få se morkaken. Tiril kom 9 dager før termin så hun var ikke overtidig og jeg har aldri smakt en sigarett og passiv røyking var jeg ikke utsatt for mer enn en håndfull ganger under svangerskapet så det kan ikke skyldes det heller. I så små mengder som det var hos meg var det overhode ikke farlig sa jordmoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...