Gå til innhold

En aktiv hverdag - terapi eller virkelighetsflukt?


TRISTIAN

Anbefalte innlegg

Friskere ved å ha det travelt ?

Klart??

Jeg vet ikke...

Er det noen forskjell på å aktivisere seg selv bort fra problemene uten å behandle dem og det å simpelthen fortrenge dem?

Blir ikke dette omtrent som å surre en kraftig strikk rundt livet, feste den godt i en murvegg - for så å prøve å "løpe fra den" i reneste Per Ulv - stil?

Risikerer man ikke bare å få seg en kraftig smell - enten strikken ryker, eller man simpelthen ikke klarer å løpe lenger?

Jeg bare undres, ettersom jeg selv nylig har vært igjennom en veldig aktiv periode som endte opp i en kraftig smell..

Men dette er selvfølgelig MIN erfaring...håper for andres del at hektisk aktivitet i seg selv kan gi en varig løsning på problemene.

Lykke til i alle fall, de som har tenkt å prøve..:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ganske sikkert

Aktivitet LØSER vel kanskje ikke problemene, men det gir nå ihvertfall en bedre hverdag enn hvis en er totalt tiltaksløs!

Bl.a. greier en å holde det ordentlig i huset. Noe som gjør at en ikke faller ned i mistrøstighet ved å vandre rundt i rot og skitt. I slike tilfeller ber en heller ikke folk hjem. Åpner ikke engang døren om det ringer på pfa at en flau over 'tilstanden'.

Så de som GREIER å være aktive, tror jeg har en stor fordel framfor de som blir tiltaksløse (som meg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest slitern

Det kommer vel litt an på hvordan man er aktiv. Hvis man jobber seg i hjel fordi man ønsker å holde visse tanker borte, er det nok ikke sundt. Men det å være i aktivitet er klart bedre enn å ligge i senga. Hvis man føler at man fortrenger visse tanker og prøver å flukte fra noe, er dette nok tilfellet og man burde gå litt mer inn i seg selv. Å gå lange turer er bra i dette tilfellet eller snakke med noen om problemene. Fysisk trening er også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det som fungerer best å balansere det. Samtidig som jeg kan være ganske aktiv, kjenner jeg etter på hvor grensen må gå. Prøver å balansere mellom aktivitet og ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Den gyldne middelvei.

Vanlig 8-10 timers arbeidsdag og organisert fritidsaktiviteter 2-3 ganger i uken gjør bare godt. Det blir likevel mer enn nok tid til å tenke over "virkeligheten".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er virkeligheten?

At livet er pyton uansett? Og at det er best og holde fast ved denne tanken hele tiden?

Eller,...

At det er godt å gå en tur i fjellet sammen med gode venner?

At man blir tilfreds av å ha gjort et verdifult arbeid?

At det er godt å kjenne at kroppen er sliten av å ha gjort noe fornuftig?

At det er deilig å glemme seg selv? Å sette andres ønsker å behov først? Å gi noe?

At man skal nyte de gode og velfungerende stundene i fulle drag, fordi man vet de går over?

Synes vi har en tendens her i landet til å kalle alt negativt for "virkelig". Er det positive bare oppspinn da?

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Tristian!

Jeg tror det stort sett er veldig uheldig å være inaktiv. Ved å aktivisere seg selv kan man få tankene over på noe annet, isteden for å kverne på de samme tingene hele tiden. Man blir neppe friskere psykisk av å gå og "kjenne etter" hele tiden. Er du med? Dessuten oppnår man absolutt ingenting av å sitte i ro - imotsetning til hvis man gjør en innsats på en eller annen måte - fordi slikt kan man gjerne høste frukter av senere.

Og vet du hva? I mange tilfeller tror jeg at det å holde seg i aktivitet er en mye mer effektiv "kur" for folk med psykiske problemer enn det pillekjøret legene prøver å prakke på oss.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...