Gå til innhold

Er dette spiseforstyrrelse?


Gjest trøstespisern

Anbefalte innlegg

Gjest trøstespisern

Når kan man kalle noe for spiseforstyrrelse? Jeg sliter med sjokoladeavhengighet på sammen måte som en alkoholiker eller narkoman. Jeg sier til meg selv nå skal du slutte å kjøpe mer sjokolade, men neste dag gjør jeg akkurat det. Jeg blir liksom litt trassig. Jeg ønsker å gå ned i vekt, men dette er veldig vanskelig selv om jeg trener regelmessig fordi jeg er avhengig av sjokoladen. Når jeg spiser sjokolade er det som å komme til himmelriket. Men det legger seg på sidebeina og magen. Dette er et evig problem. Jeg har vært avhengig av sjokolade så lenge jeg kan huske. Hver dag må jeg ha 2 sjokolader. Noen ganger spiser jeg mer hvis jeg har mer for jeg blir så sliten av å fly ned i butikken hver dag og kjøper derfor en del. Man kan vel også kalle dette for trøstespising. Jeg har ikke så mange venner og sitter mye for meg selv. Jeg blir trist hvis jeg tvinger meg selv til å ikke spise sjokolade. Jeg har fortalt det til psykologen min. Og hun mener det er en form for spiseforstyrrelse. Men så blir det liksom ikke mer snakk om det. Jeg er redd jeg skal få diabetes snart. Legen sa jeg hadde hypoglykemi som er forstadiet til diabetes. Det er så grusom å ikke ha kontroll over dette. Noen råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du burde bare bestemme deg for å stoppe, du føler kanskje ikke at du klarer, men innerst inne har du masse viljestyrke. Det er bare dumt å ikke stoppe hvis du kan:) kos meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trøstespisern

Du burde bare bestemme deg for å stoppe, du føler kanskje ikke at du klarer, men innerst inne har du masse viljestyrke. Det er bare dumt å ikke stoppe hvis du kan:) kos meg...

Jeg har bestemt meg nå for å slutte. Har bare en sjokolade igjen. Etter det er det stopp. Synes ikke det er verdt det. Så får vi se hvordan dette går da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Granger

Jeg har bestemt meg nå for å slutte. Har bare en sjokolade igjen. Etter det er det stopp. Synes ikke det er verdt det. Så får vi se hvordan dette går da.

Har hatt dette problemet selv. Var helt gal etter sjokolade og is... Men nå er jeg kvitt problemet. Her er noen råd som jeg håper kan hjelpe deg.

1)Still deg selv følgende spørsmål.

- Er det virklig sikkert at det er 100% sikkert at jeg ikke klarer å slutte å spise sjokolade?

- Er det helt sikkert at verden min raser sammen dersom jeg ikke får sjokolade i dag?

Svaret på begge spørsmålene må jo bli at det nok ikke er helt 100% sikkert at det ikke går bra.

Prøv å innføre følgende alternative tanke:

- Det er EN VISS mulighet for at jeg klarer å slutte å spise sjokolade.

- Det er EN VISS sjanse for at verden ikke raser sammen dersom jeg ikke får sjokolade i dag.

Prøv så å kjenne etter hvilke følelser det gir å tenke tanker som er formidler et visst håp om at dette skal gå bra.

Etterhvert vil følelsene følge etter de nye tankene. Gjenta de nye tankene hver gang du må, og så lenge du må. Ikke gi opp.

Andre råd:

1) Kjøp Crom tabeletter i buttikken og tre-fire doble dosen (doseringenen er vedlikeholdsdoser) de 14. første dagene. Trapp ned etter det.

2)Kutt ut all mat med mye karbohydrater en uke.

M-KULER er lite karbohydrater i, så disse kan du spise. Drikk light brus. Spis Youghurt søtet med fruktose og aspartam. Knask masse sukkerfrien pastiller. Spis nøtter...

For å få i deg nok mat: spis mat med mye proteiner. Kylling, kjøttdeig, fisk. Suppler med masse god salat og dressing. Ikke tøm "lake" fra mais i ol. ha heller godt med dressing på..

Etter en uke eller to har det enorme behovet for sjokolade og karbohydrater forsvunnet og du kan begynne og spise som normalt igjen.

Anbefaler i grunn Fedon Lindberg sitt kosthold, do kanskje en litt mildere variant. Dette opplegget har jo fått masse kritikk, men er på den andre siden utviklet for mennsker som sliter med hyperglykemi eller diabetes. kanskje noe å forsøke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest trøstespisern

Har hatt dette problemet selv. Var helt gal etter sjokolade og is... Men nå er jeg kvitt problemet. Her er noen råd som jeg håper kan hjelpe deg.

1)Still deg selv følgende spørsmål.

- Er det virklig sikkert at det er 100% sikkert at jeg ikke klarer å slutte å spise sjokolade?

- Er det helt sikkert at verden min raser sammen dersom jeg ikke får sjokolade i dag?

Svaret på begge spørsmålene må jo bli at det nok ikke er helt 100% sikkert at det ikke går bra.

Prøv å innføre følgende alternative tanke:

- Det er EN VISS mulighet for at jeg klarer å slutte å spise sjokolade.

- Det er EN VISS sjanse for at verden ikke raser sammen dersom jeg ikke får sjokolade i dag.

Prøv så å kjenne etter hvilke følelser det gir å tenke tanker som er formidler et visst håp om at dette skal gå bra.

Etterhvert vil følelsene følge etter de nye tankene. Gjenta de nye tankene hver gang du må, og så lenge du må. Ikke gi opp.

Andre råd:

1) Kjøp Crom tabeletter i buttikken og tre-fire doble dosen (doseringenen er vedlikeholdsdoser) de 14. første dagene. Trapp ned etter det.

2)Kutt ut all mat med mye karbohydrater en uke.

M-KULER er lite karbohydrater i, så disse kan du spise. Drikk light brus. Spis Youghurt søtet med fruktose og aspartam. Knask masse sukkerfrien pastiller. Spis nøtter...

For å få i deg nok mat: spis mat med mye proteiner. Kylling, kjøttdeig, fisk. Suppler med masse god salat og dressing. Ikke tøm "lake" fra mais i ol. ha heller godt med dressing på..

Etter en uke eller to har det enorme behovet for sjokolade og karbohydrater forsvunnet og du kan begynne og spise som normalt igjen.

Anbefaler i grunn Fedon Lindberg sitt kosthold, do kanskje en litt mildere variant. Dette opplegget har jo fått masse kritikk, men er på den andre siden utviklet for mennsker som sliter med hyperglykemi eller diabetes. kanskje noe å forsøke...

Tusen takk for svar. Jeg har begge bøkene til Lindberg og synes han er en fornuftig kar. Prøver å følge noen av rådene hans - unngå for mye høyglykemisk mat. Da er jo sjokolade det verste. Jeg har bestemt meg nå for ikke å spise mer sjokolade. Det er ikke det at jeg alltid føler at jeg må ha det. Men det har liksom blitt en slangs tvangshandling. Det er nesten som om jeg blir litt utrygg hvis jeg ikke skaffer meg det. Jeg sluttet i går. I går spise jeg ikke noe sjokolade. Følte ikke at jeg trengte det heller. Jeg har tro på at dette skal gå bra. Vil ikke ødelegge helsen min og kroppen min på dette. Jeg vil gjerne være slank og tynn. Nå er jeg like over grensen for normalvekt. Men det er bare snakk om 1-2 kg. så er jeg innenfor normalen igjen. Dette er egentlig et alvorlig problem, men jeg har inntrykk av at leger og psykologer ikke tar dette alvorlig nok. Derfor er det bare en selv en må rydde opp i. Tar krom pikolinat hver dag. Det skal visstnok være den bestem kromen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...