Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Min mann fikk mononukleose for to år siden.Han fikk da leverbetennelse,forferdelig verk i ve.side,som sannsynlig var forårsaket av milten. Han ble innlagt på sykehus i to uker.Min mann hadde denne syken meget anderledes enn de fleste, bla. ingen halsbetennelse. Men han hadde en Hb som falt fra 14 til 7 på ei uke, høye lever prøver.Det ble ved utskrivelse konstantert at han kunne regne med men ,som tretthet i et par år pga kraftig infeksjon.Noe som absolutt har stemt.Men han plages enda av en enorm tretthet,kvalme,hodepine,et par tilfeller med nummenhet,prikking i halveansiktet+et tilfelle med det samme bare i armen og foten også på den til hørende siden.Har værttil CT+nevrolog for et år siden-intet spesielt- Så er spm. er dette vanlig og hva mer skal vi gjøre, hva skyldes disse rare symtomene og hvor lenge kan en slik tretthet vare??????

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112566-mononukleose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Mononukleose er forååråsaket av et virus som heter Epstein-Barr virus. Infeksjonen kan forløpe meget forskjellig hos de enkelte som blir infisert. De fleste unge får ingen symptomer i det hele tatt. Unge mennesker får ofte mononukleose, med eller uten de klassiske symptomer. Noen, særlig eldre kan få andre symptomer som dominerer. Leveren blir ofte angrepet også under normalt forløp, men symptomene blir dominert fra hals og andre organer. Noen ganger er det leversymptomer som dominerer. Og det er riktig at etterdønningene etter en hard medfart med EB-virus infeksjon kan vare i mange måneder, av og til flere år. Det er egentlig lite å gjøre med disse generellse symptomer.. Hvorvidt prikking, nummenhet, som du beskriver hører med i slike etterdønninger er jeg i tvil. Jeg kan selvfølgelig ikke utelukke, det er så stor variasjon fra pasient til pasient, men jeg synes det er riktig å tenke på mulige alternative årsaker. En generell undersøkelse hos en indremedisiner, også med tanke på de generelle symptomer ville være fornuftig. Tror jeg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112566-mononukleose/#findComment-671451
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...