Gå til innhold

endometriose og barnløshet


tricky

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 30 år , som sluttet på p-pillen i april i år. Har prøvd å få barn siden juli. Hver måned de siste dagene før forventet mens, så har jeg småblødninger. (Ser ut til å bedre seg, for blødningene begynner nærmere og nærmere mensen). Mensen kommer helt regelmessig med 28 dager mellom, og jeg er ganske sikker på at jeg har eggløsning, siden jeg måler tempen, og jeg får utslag på Persona.

Jeg har vært hos gynekolog som sa at jeg har endometriose. Derfor blødningene. Jeg var der mens jeg hadde blødninger, og han sa han kunne se det bare blødde fra livmortappen. Og at det var der endometriosen satt.

Han sa at dette ikke kunne hindre meg i å bli gravid. Men selv er jeg litt i tvil likavel... Kanskje jeg har endometriose andre steder også??

Jeg har litt vondt når jeg har mensen, og også (nesten mer) ved eggløsning. Før jeg begynte på p-piller hadde jeg ikke vondt i det hele tatt. Legen sa at dette kunne han brenne bort, men at det ikke var nødvendig... Stemmer det?

Kan dette hindre at jeg blir gravid? Burde jeg få sjekket mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ingen gynekolog, men har fått diagnosen endometriose. Fikk det utredet da vi hadde forsøkt å få barn i over et år uten hell. Tok laproskopi, og da fant de ut at jeg harr endometriose. Det vil si de fant noen blodansamlinger i bukhulen, og mente at dette kunne hindre graviditet.

I noen tilfeller mener man at det kan være vanskeligere å bli gravid med endometriose. Selv ble jeg gravid ca. 3 mnd etter at jeg tok laproskopi og fikk påvist endometriose, og har nå en liten datter på 5 mnd, så det er fullt mulig å bli gravid.

Var jeg deg ville jeg imidlertid latt det gå en stund til, men hvis du ikke blir gravid innen et år ville jeg bedt om en utredning. Ved min laproskopi sugde de ut litt blodansamlingen for å gjøre klimaet bedre for en evt. graviditet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Man kan bare være helt sikker på at det er endometriose ved å ta en vevsprøve til mikroskopi. Hvis legen ser endometriose på livmortappen, vil det være sikrest å ta det bort til mikroskopi. Jeg tror ikke det forklarer at du ikke er gravid, men det kan som du selv er inne på bety at du også har endometriose andre steder i kroppen hvor det kan redusere sjanse for graviditet. Husk at selv med endometriose er 60-70% fruktbare. Jeg synes du bør ha tålmodighet et år og er det uten resultat, søker dere lege hvor man kan overvrie laparoskopi. Finner man endometriose, kan man brenne det bort. Lykkes det ikke å få til graviditet, kan man tilby IVF-behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...