Gå til innhold

NHD - når er det fare for avhengighet av beroligende midler?


Gjest tjukkebollefeita

Anbefalte innlegg

Gjest tjukkebollefeita

Det er et par ting jeg lurer på....

Hvor lenge og ofte skal man ta beroligende (Vival 5mg) før det er fare for avhengighet?

Hvor stor dose kan man ta om gangen? (Legen har forskrevet 1 tablett ved behov - noen ganger går det greit, men andre ganger virker de rett og slett ikke. Kan jeg da ta to? Noen ganger når jeg føler det er viktig at jeg holder meg rolig - skal reise med fly osv. tar jeg av og til halvannen tablett uten først å se om den ene har virkning. En gang tok jeg to på en gang.

Jeg begynte å bruke disse tablettene for ca ett år siden og har på dette året hatt et totalforbruk på ca 60-70 tabletter - er jeg i 'faresonen'?

Fastlegen min (som jeg får tablettene av) sier at dette ikke er et problem. Men jeg klarer ikke helt slå meg til ro med det. Jeg liker ikke å ta tabletter, har aldri gjort det. Men etterhvert føler jeg vel det blir enklere og enklere å ta dem....og jeg vil IKKE bli avhengig. Men når ansten herjer som værst i en hektisk hverdag og jeg knapt kan røre meg pga muskelspenninger så er det så greit å ha en 'forsikring '. Jeg hører jo om folk som tar disse tablettene daglig over kortere og lengre perioder - som også sier at det ikke er noe problem. Men samtidig heter deg seg jo at diazepam er svært vanedannende....hva er riktig? Og hvordan bør jeg angripe situasjonen min?

PS! Jeg lider også av overspisningslidelse - vet at noen behandlere ser på 'oss' som pasienter som blir lettere substansavhengige - er det riktig? Har forresten kroppsvekt noe med virkningen å gjøre? Trenger 'større' mennesker større doser for å få samme virkning som 'normale'?

På forhånd takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...