Gå til innhold

Cøliaki, kosthold, B12 og jern

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 28 som har hatt cøliaki siden jeg var ett år. Den gangen var det ikke mange som visste noe særlig om eller hadde mye peiling på diagnosen. Jeg tok min siste biopsi i 6-års alderen, og siden da falt jeg helt ut av systemet og fikk ingen oppfølging... helt til jeg selv tok initiativet for ca. 2 år siden og kom til kontroll på cøliakipoliklinikken på Haukeland. De fant da ut at jeg hadde både jernmangel og B12 mangel. Jeg lurer på om dette kan være pga at jeg til tross for glutenfri diett hele livet sikkert har vært litt slurvete og ikke sjekket om alt jeg spiser er fritt for gluten? Skulle ikke man tro at tarmen burde tatt opp tingene lettere enn det den gjør med glutenfri kost? Har ikke fått noe tilbakemelding fra legen om hva som ev. kan være årsaken til at verdiene er lave. Jeg føler meg ikke syk i det hele tatt, siden jeg er av den typen som ikke reagerer om jeg får i meg gluten. Jeg synes nesten det er verre enn om jeg hadde blitt dårlig, for da vet jeg jo ikke om jeg reagerer innvendig. Bør jeg be om en ny biopsi for å sjekke hvordan det egentlig ser ut der inne? Først de siste årene har jeg blitt mer bevisst på hva jeg egentlig tåler og ikke tåler. Det snakkes i tillegg om at vi uansett tåler små mengder, hvor små mengder? Legger ved noen blodprøvesvar fra henholsvis 2001 og 2003 (har jevnlig tatt B12 sprøyter/tabletter hele denne perioden og periodevis jerntabletter).

(2001/2003 - (Referanseomr.))

Gluten IgG 0,59/1,34 - (1,00)

Gluten IgA 0,14/0,09 - (0,40)

Transglutaminase IgA Kun målt i 2003 12,48 - (20)

Total IgA 1,1/2,2 - (0,2-5,1)

HB 11,3/12,5 - (11,6-16,0)

EVF 0,35/0,38 - (0,36-0,46)

MCV 78/83 - (80-102)

FE 6,3/11,4 - (9,0-33,0)

Jernbind.kap. Kun målt i 2003 104 - (49-85)

Ferritin 3 - (10-160)/12 - (15-160)

Lurer også på hvorfor Gluten IgG antistoff har økt fra 0,59 til 1,34 på disse to årene?

Er det et dårlig tegn? På forhånd svært takknemlig for hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/112826-c%C3%B8liaki-kosthold-b12-og-jern/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...