Gå til innhold

Vitaminer for tretthet?


Gjest null energi

Anbefalte innlegg

Gjest null energi

Er ekstremt trett og sliten om dagen, og har tappet alt av energi. Er også veldig trist for alt og ingenting. Kan det være noen vitaminer jeg mangler - eller om det ikke er det, kan det være at vitaminer likevel kan hjelpe meg? Evt et annet slags kosttilsskudd?

Tar i mot alle tips med stor takk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt med tristheten, men Ester-C er veldig bra C-vitaminer. Ta dem om morgnen sammen med mat. Det piffer deg opp. Ja jeg kan ikke ta dem om kvelden, for da får jeg ikke sove :)

Så kan du ta Levetamin. B - Vitamin. Begge disse to er vannløselige, og skulle du ta for mye, er ikke det farlig. Du tisser bare ut det overflødige.

Når det gjelder andre vitaminer som er fettløselige, skal du være mer forsiktig. Disse kan lagre seg i leveren og ved overforbruk gjøre mer skade enn godt. Mange tror - jo mer, jo bedre, men det er ikke tilfelle.

Ikke hør på de i helsekostbutikken heller(de har ikke greie på det), spør gjerne en ernæringsfysiolog, hvis du mener du mangler noe.

Men som sagt, C og B er ikke farlig å ta, og gjør bare godt. Har du plunder med hodepine/migrene, eller magen, så sørg for å få syrenøytraliserende C. Se øverst hva jeg med migrene tåler :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du kan be legen sjekke med blodprøver, det er vel igrunnen den beste måten å finne ut om du trenger noko ekstra tilskudd.

sjølv hadde eg mangel på både d-vitamin og vitamin b12 i samme periode som eg hadde depresjon.

det kan være greit å få sjekka slike ting - hvis ein mangel blir stor, kan det nemlig føre med seg f.eks depresjon, og _det_ vil du ikkje ha. ;)

så: legesjekk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du lider av jernmangel eller noe annet som allerede er foreslått lenger ned i tråden?

Du blir i hvert fall veldig trett av jernmangel, og det er en forholdsvis vanlig "mangle" hos mange jenter/damer - hvis det er kjønnet ditt.

Dra til legen å ta en blodprøve, så får du raskt svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lommelun

Jeg har vært veldig slapp og deppa etter fødselen. Kom frem til at det var mangel på jern. Går nå på duroferon kombinert med c-vitaminer. Funker bra det. Drikk mye vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du lider av jernmangel eller noe annet som allerede er foreslått lenger ned i tråden?

Du blir i hvert fall veldig trett av jernmangel, og det er en forholdsvis vanlig "mangle" hos mange jenter/damer - hvis det er kjønnet ditt.

Dra til legen å ta en blodprøve, så får du raskt svar.

Viktig med blodprøve, ikke bare ta jerntilskudd uten å få påvist at man har jernmangel. For mye jern er heller ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med blodprøve, ikke bare ta jerntilskudd uten å få påvist at man har jernmangel. For mye jern er heller ikke bra.

Helt enig - og det var derfor jeg foreslo det. Men jeg burde nok vært litt flinkere til å forklare hvorfor.

Takk:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...