Gå til innhold

Etter fødsel - spørsmål til gynekolog(langt)


nenne

Anbefalte innlegg

Hei -

jeg hadde en ganske komplisert fødsel for ca. 2.5 måneder siden(vakum+tang)med endel rifter og klipp. Det har igrunnen grodd bra etter fødselen, så nå er jeg bare opptatt av bekkenbunnsmuskulaturen min. Jeg trente endel knipeøvelser før fødselen, og tror egentlig jeg hadde sterke muskler. Får alle problemer med svakere bekkenbunnsmuskulatur etter graviditet/fødsel? Jeg trener knipeøvelser stort sett hver dag og har fått bekreftet av gynekolog at jeg gjør det riktig. Jeg ønsker nå å begynne å trene magemuskler, men har fått vite at jeg bør være forsiktig med det før bekkenbunnsmuskulaturen er opptrent. Hvordan vet jeg at den er sterk nok til å begynne å trene mageøvelser? Hvordan vet jeg evt. om jeg fortsatt lekker ved hopping etc.? Er dette noe jeg definitivt vil kjenne/merke? Jeg er ganske plaget med luft i skjeden. Har dette også noe med bekkenbunnsmuskulaturen å gjøre, eller er det noe som vil rette seg etterhvert som jeg går sammen i skjeden og hormonene roer seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Nei, ikke alle får svakere muskler etter fødsel. Jeg har før hørt det om at bekkenbunnen skal være sterk før man kan trene opp magemusklene, men jeg vet ikke om det er et krav. Spør evt. jordmødrene. Ved urinlekkasje ved hopp vil du merke at du blir våt. Luft i skjeden kan være tegn på slapp skjedevegg. Har du vært på etterkontroll og fått testet bekkenbunnsmuskulaturen? Noe kan bedre seg også når du får dine normale hormoner tilbake. Ved varige plager, kan man operere. Det gjøres helst når man har fått de barn man ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...