Gå til innhold

NHD spørsmål om medisiner Lamictal og Risperdal


quietus_crusader

Anbefalte innlegg

quietus_crusader

Jeg lurte på om en kan gå til fastlegen og diskutere bytte til feks Lamictal.

Jeg går på AD, har prøvd tre typer, og ingen av de virker spesielt godt. Dessuten varierer humøret mye opp og ned, noe som kan være slitsomt.

Jeg har lest at en kan ta Rispedal for å avlette sosial angst.

Kan en gå til fastlegen å få slike medisiner el. må en til psykiater ? Fastlege har sendt henvisning til psykiater, men det tar jo tid og det er ikke sikkert de har kapassitet med en gang heller.

Jeg er lei og vil få til skifte raskt da jeg har gått altfor lenge slik.

Jeg har også asperger og derfor trenger jeg å "utrede" dette før jeg gjør noe, da det blir for vanskelig å ta alt personlig med legen.

Kommentarer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du bør kunne spørre legen din om hva som helst.

Å diskutere Lamictal høres fornuftig ut.

Jeg vil absolutt ikke anbefale Risperdal som førstevalg ved sosial fobi. Seroxat er førstevalg. Deretter kommer de andre SSRI-ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quietus_crusader

Du bør kunne spørre legen din om hva som helst.

Å diskutere Lamictal høres fornuftig ut.

Jeg vil absolutt ikke anbefale Risperdal som førstevalg ved sosial fobi. Seroxat er førstevalg. Deretter kommer de andre SSRI-ene.

Grunnen til at jeg nevnte Risperdal var at jeg hadde hørt om den i Donna William sin bok Exposure Anxiety - The Invisible Cage.

Hun mente den virket bra for henne, men jeg tolket det som om hun anbefalte den generelt.

Er ikke Cipralmil og Fontex SSRI ? Er Seroxat og Risperdal også SSRI ? Jeg trodde de bare var AD.

Og hvorfor anbefales ikke Risperdal som førtse valg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Grunnen til at jeg nevnte Risperdal var at jeg hadde hørt om den i Donna William sin bok Exposure Anxiety - The Invisible Cage.

Hun mente den virket bra for henne, men jeg tolket det som om hun anbefalte den generelt.

Er ikke Cipralmil og Fontex SSRI ? Er Seroxat og Risperdal også SSRI ? Jeg trodde de bare var AD.

Og hvorfor anbefales ikke Risperdal som førtse valg ?

Cipramil, Cipralex, Seroxat, Zoloft, Fontex og Fevarin er SSRI. Alle SSRIer er AD.

Risperdal er opprinnelig et antipsykotisk middel. Det tilhører en helt annen gruppe enn SSRIene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

quietus_crusader

Cipramil, Cipralex, Seroxat, Zoloft, Fontex og Fevarin er SSRI. Alle SSRIer er AD.

Risperdal er opprinnelig et antipsykotisk middel. Det tilhører en helt annen gruppe enn SSRIene.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...