Gå til innhold

NHD: Behandlerne mine sier jeg skal være syk en time om dagen...


Gjest usikker OCD-sjel

Anbefalte innlegg

Gjest usikker OCD-sjel

Har gått hos en mannlig psykolog i noen måneder. Jeg synes ikke han tar meg alvorlig.

Han har fått journalen min fra min forrige psykiater, og han kommenterer ting der og sitter og smiler av meg som om jeg er helt dum. Det jeg lider av er OCD og depresjon. Jeg har også skrevet flere sider som den forrige psykiateren fikk lese, og min nye psykolog har fått dette skrivet og drar frem ting og spør om jeg virkelig gjør sånn og sånn.

Jeg føler meg så dum i hans nærvær. Det virker som om han synes jeg er rar som gjør de forskjellige tvangshandlingene.

Forrige time var helt grusom, det var da jeg følte meg nærmest mobbet. Jeg er veldig følsom og det er lite som skal til for å knekke meg. Først spurte han meg om hva jeg ville snakke om. Jeg svarte at det visste jeg ikke, og da ble han litt skarp mot meg og sa at det var hundrevis som stod i kø og som ønsket terapi. Han sa rett ut at det virket som om jeg ikke ønsket terapi, fordi jeg ikke visste hva jeg ville snakke om.

Så spurte han om jeg skriver dagbok (det spør han om hver gang, men han husker aldri hva jeg svarer fra gang til gang). Jeg svarte da at jeg skrev dagbok før, men at jeg har sluttet fordi at jeg da bare graver meg dypere ned i min egen elendighet. Han sa da at så lenge jeg ikke vil skrive dagbok, så er jeg ikke interessert i å få terapi og bli frisk. Da begynte jeg å grine, ble rett og slett kjempelei meg. Han overså dette og bare fortsatte å "rakke" ned på meg. Jeg fikk mest lyst til å løpe ut eller hoppe ut av vinduet, så ille følte jeg meg.

Er det jeg som er overfølsom, eller er jeg rett og slett dum... Jeg er selvfølgelig interessert i terapi, har faktisk gått i terapi i et år. Har blant annet gått i gruppebehandling for folk med OCD som hjalp meg MASSE. Men denne psykologen virker som han ikke kan så mye om sykdommen, og synes det er rart at jeg ikke klarer å la være å telle og gjøre ritualer hele tiden. Han sier at jeg skal sette av en time om dagen til slik telling og tvangshandlinger. Men hallo! Jeg har hatt OCD fra jeg var liten, og sykdommen utgjør en stor del av hverdagen min. Jeg klarer ikke å bare "sette av en time om dagen" til å være syk.

Fastlegen min sier at jeg er tullete som har tvangstanker og som prøver å beskytte meg mot mot disse ved hjelp av telling og ritualer. Hun sier også at jeg skal sette av en time om dagen til alle ritualene og tellingen. Det er jo ingen som forstår meg!

Jeg føler meg alltid som en idiot når jeg er til behandling (bortsett fra i den gruppeterapien, men den er slutt). Nå begynner jeg å bli deprimert igjen, og tvangen tar mer og mer over. Jeg er så fortvilet, jeg trenger hjelp. Jeg har sluttet hos denne psykologen, jeg orker bare ikke å gå til ham mer. Jeg tror han ble glad for å bli kvitt meg, for han har visstnok hundrevis i kø som er interessert i terapi, i motsetning til meg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest cerruti 1881

Hei!

Synes terapeuten din høres litt merkelig ut jeg da.. Hvis kjemien mellom dere ikke stemmer, synes jeg du absolutt bør bytte behandler.

For oss med leie problemer er det viktig å bli møtt med respekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har også sterk OCD og har hatt det i mange år - Jeg har både lest om og diskutert med psykologen min nyttigheten av å kunne "utsette" tvangstankene og forsøke og sette en tid på dagen hvor man jobber med det - har ikke fått dette til selv.. Men jeg har da ikke blitt møtt med motstand av min psykolog av den grunn!

Vi har fortsatt å prøve forskjellige teknikker osv.

(Noe som derimot har fungert ganske godt for meg er å utsette tvangstanker i noen minutter etter at angsten kommer - feks. si at du gir deg selv en 5 minutters frist - når angsten kommer prøver du å gjøre noe helt annet i 5 minutter - og etter det er det helt i orden at tvangstankene kommer.

Altså - man utsetter dem litt - og etter noen minutter har en del av angsten begynt å ebbe av og man klarer å forholde seg roligere.

Dette er vel kanskje også teorien bak den metoden som du sa at psykologen din vil du skal prøve - men det er jo en lang vei å gå fra å kunne "utsette" angsten i noen minutter til en hel dag - så jeg forstår godt din frustrasjon.

Jeg ville enten tatt dette opp med psykologen - vært helt ærlig å sagt hvordan hans uttalelser/signaler oppfattes, og se hva han sier og tenker om det?

Det er jo svært viktig at du skal kunne ha en åpen og ærlig dialog med psykologen hvis man vil komme noen vei i behandlingen.

En annen mulighet er å prøve å finne en annen psykolog/psykiater - det er jo ikke alle som har like god erfaring med å behandle OCD - så det kan være lurt å prøve å finne en som vet mye om det og har god erfaring.

Men - viktigst av alt er at at du ikke skal føle deg dum eller sett ned på når du er hos psykologen.. Du er sterk som klarer å gå i terapi og som prøver å bli bedre.. OCD er vanskelig å leve med og ikke lett å fortelle om - og når man gjør det og går til behandling skal man kunne forvente å bli behandlet med respekt og forståelse!

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

synes du skal bytte behandler jeg. han tar jo ikke problemene dine på alvor. En behandler skal gjøre det. Når ikke min psykiater forstår meg, så søker jeg råd hos en spesialpsykolog som jeg har gått til pga min stamming.

unnskyld at jeg spør, men hva er ocd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

synes du skal bytte behandler jeg. han tar jo ikke problemene dine på alvor. En behandler skal gjøre det. Når ikke min psykiater forstår meg, så søker jeg råd hos en spesialpsykolog som jeg har gått til pga min stamming.

unnskyld at jeg spør, men hva er ocd?

OCD er den engelske forkortelsen for: obsessive compulsive disorder, som er det samme som tvangslidelse.

Det er angstlidelse, hvor man i tillegg til å ha angst også har tvangstanker man ikke blir kvitt. Gjentatte tanker som ikke gir seg om noe man bekymrer seg for.

Dette fører ofte til tvangsritualer som f.eks kan være at man må telle så og så mange ganger før man gjør noe, sjekke at alt er av og at vinduer og dører er låst, vaske hendene, forskjellige tanker osv. osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det være en idé å bytte behandler OG fastlege, men passe på at ingen av journalene blir videresent noen steder? Så får du begynne med blanke ark.

Den "behandlingen" du har fått, høres ikke ut som noe å bli bedre av.

Håper du finner ut av det.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest breitass

Poenget er at man etter en stund i terapi skal være så sterk at man kan gjøre noe med situasjonen selv. Det nytter ikke å sitte hos psykolog i år etter år og fortelle om hvor vanskelig det er med OCD. Hvor mye er du interessert i å gjøre selv?

Pass på så du ikke kaster bort livet ditt. Gjør noe !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det være en idé å bytte behandler OG fastlege, men passe på at ingen av journalene blir videresent noen steder? Så får du begynne med blanke ark.

Den "behandlingen" du har fått, høres ikke ut som noe å bli bedre av.

Håper du finner ut av det.

mvh

tviler på at det er mulig å "starte med blanke ark" som du skriver. fastlege *må* ha journalen om deg, og det må psykologer og andre behandlere også.

selv om jeg er enig i at det kanskje hadde vært best når man dulter borti leger og bahandlere som ikke er noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

I mitt svar forutsetter jeg at du har oppfattet og gjengitt din behandler korrekt.

For meg høres det ut som om din behandler har svært begrenset kunnskap både til OCD og dens behandling. Hadde du kunnet begrense din tvang til en time per dag, hadde du ikke hatt OCD.

Jeg var tidligere i år i et møte hvor vi diskuterte bl.a. behandling av OCD. En av landets fremste behandlere av OCD, ansatt på Angstsenteret på Gaustad, sa at det ikke var noen vits i å anbefale annen behandling enn medisiner dersom ikke behandleren hadde spisskompetanse på OCD. Han hadde aldri sett at psykoterapi (inkl. responsprevensjon) hadde hatt noen effekt om det bla forsøkt gjort av allmennleger eller av "vanlige behandlere" i psykiatrien.

OCD er vanlig, men kommer sjelden til behandling. Selv i en psyk poliklinikk er det få pasienter med OCD. I mine 10 år i psyk poliklinikk var jeg en av to som behandlet OCD i et opptaksområde på 88.000 innb. Selv da hadde jeg aldri mer enn to pas til enhver tid. For å bli god til noe, må en gjøre det ofte (volumkompetanse). Jeg er sterkt kritisk til at privatpraktiserende skal behandle OCD med mindre de velger å fremstå som noen som satser på dette og dermed får mange pasienter.

Konklusjon: Sats på medisiner om du ikke greier å finne deg en "topp" behandler. Den nåværende synes ikke å tilhøre denne kategorien.

Selv med en topp behandler vil de fleste trenge medisin i tillegg. OCD er blant det vanskeligste en kan behandle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tviler på at det er mulig å "starte med blanke ark" som du skriver. fastlege *må* ha journalen om deg, og det må psykologer og andre behandlere også.

selv om jeg er enig i at det kanskje hadde vært best når man dulter borti leger og bahandlere som ikke er noe særlig.

Til syvende og sist er det DU som bestemmer hvem som skal få journalene dine.

Det er sant at du kan bli utsatt for press, men du kan bestemme selv. Om det er verdt bryet må jo du avgjøre.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til syvende og sist er det DU som bestemmer hvem som skal få journalene dine.

Det er sant at du kan bli utsatt for press, men du kan bestemme selv. Om det er verdt bryet må jo du avgjøre.

mvh

er det sant?

når jeg skulle bytte fastlege, sa den nye fastlegen min at ho ikke kunne gi meg medisiner før ho hadde fått oversendt journalen min. så de har ikke *rett* til det, det er bare et ønske, eller?

ble litt nyskjerrig. mine journaler er sendt over hele landet, og jeg er lei av at alle tror de kjenner meg før de har møtt meg. kun ut i fra papirene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shedevil

Kom deg vekk fra denne terapauten. Han er ikke god.

Dette er det sykeste jeg har hørt innen psykiatri!!

Hadde jeg vært deg ville jeg skrevet et klagebrev ang den terapeuten og og hvilke metoder han bruker.Send brevet itl fylkeslegen!!

Se å kom deg bort-vekk fra denne "sjelevrengærn".

Få deg en psykiater- ikke psykolog.

Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er det sant?

når jeg skulle bytte fastlege, sa den nye fastlegen min at ho ikke kunne gi meg medisiner før ho hadde fått oversendt journalen min. så de har ikke *rett* til det, det er bare et ønske, eller?

ble litt nyskjerrig. mine journaler er sendt over hele landet, og jeg er lei av at alle tror de kjenner meg før de har møtt meg. kun ut i fra papirene mine.

Om du ikke får oversent journalen må du begynne helt på nytt, på godt og vondt. Legen kan si at det da tar lengre tid å få skrevet ut medisin.

Et alternativ er å få sent over det viktigste og at du på forhånd har lest gjennom det som står der og godkjent at opplysningene sendes videre.

En måte å gjøre det på, er å bytte fastlege å begynne med noe trivielt hos den nye legen, allergimedisiner eller blodprøver for jernmangel f.eks. Pass på at du allerede har de medisinene (AD) du trenger. Vent litt med å ta opp vanskeligere problem med den nye legen.

Du kan også være så rett på sak ved første konsultasjon at du sier at du ønsker at legen skal bli kjent med deg FØR eventulle gamle journaler. Da finner du ut litt hva din nye lege er laget av.

Du kan også sende brev til alle som har journalen din om at de ikke under noen omstendigheter får lov å sende den videre til noen som helst innstans.

Enda et alternativ er at du selv ber om utskrift av journalen din. Så kan du lese gjennom den i ro og mak hjemme og bestemme deg for hva du vil din nye lege skal få lese. Ta bort det du ikke vil ha med. Da må din nye lege få vite at det ikke er en fullstendig journal.

De blir alltid litt irriterte når man "er vanskelig" når det gjelder journal. Men den er din, handler om deg og du bestemmer hvem som skal lese den. Så får de heller bli sure.

Enkelte journaler kan være et hinder til å få god behandling.

Det er alltid en fare for å få enda en psyk diagnose om man ikke samarbeider. Så det gjelder å være så smidig og vennlig som mulig, samtidig som man er bestemt på hva man godtar og ikke.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker OCD-sjel

Hei!

Synes terapeuten din høres litt merkelig ut jeg da.. Hvis kjemien mellom dere ikke stemmer, synes jeg du absolutt bør bytte behandler.

For oss med leie problemer er det viktig å bli møtt med respekt.

Tusen takk for svar alle sammen.

Først et par spm. til NHD: Jeg går på 100 mg Zoloft, men dette hjelper ikke på tvangen. Har vært oppe i 200, men da hallusinerte jeg, en forferdelig opplevelse. Det virker som jeg er overfølsom mot en del medisiner. Jeg går i tillegg på 400mg Seroquel, noe jeg har gjort siden i vinter. Oppå dette igjen går jeg på tyroksin.

Hvor ofte mener NHD at jeg bør på i terapi? Hos min forrige psykiater gikk jeg minst en gang i uken, men hos den jeg nå hadde, så kunne det gå mange uker mellom hver gang.

Jeg har nå sluttet hos denne psykologen. Klarte ikke mer. Fastlegen tar meg forholdsvis alvorlig (selv om hun mener at tvangen bare er noe tull) og har henvist meg til en ny psykolog. Men det er kanskje lenge til jeg får time hos denne.

Da jeg gikk i gruppeterapi så hadde vi en psykolog som var utrolig flink! Alle i gruppa ble ganske mye bedre i løpet av det halve året vi gikk hos henne. Vi fikk da konkrete hjemmeoppgaver som vi i neste time skulle fortelle hverandre om. Vi begynte i det små, en oppgave kunne f.eks. være sjekke en ting en gang i stedet for ti. Etter hvert tok vi fatt på større problemer, og vi i gruppa støttet hverandre. Det var utrolig bra å kunne møte andre med samme problemer som meg, og som virkelig forsto hvor vanskelig der er å ha OCD.

Skulle ønske jeg kunne få ny behandler med en gang, for jeg må snart friskmeldes selv om jeg ikke er frisk (har vært sykmeldt i et år og har ikke råd til å få enda mindre trygd). Så jeg vet ikke om jeg klarer å ta meg jobb en gang, slik situasjonen er nå. Jeg teller konstant, jeg teller f.eks. bokstavene i teksten på TV-programmer, jeg teller bokstaver og ord i det folk sier og det jeg selv tenker. Jeg er konstant trøtt pga. dette og har vanskeligheter med å sovne (har gått på sovemedisiner, men det hjalp ikke). Jeg må også sjekke ting, gå så og så mange skritt, ta på ting, flytte på ting osv. Svelge et visst antall ganger, jeg går ofte og blunker for å få et visst antall, jeg teller trapper, vindusruter, trær, bokstaver, fliser på badet osv.

Jeg er totalt hjelpesløs. Hvis min neste behandler ikke er noe bedre enn den andre så vet jeg ikke hva jeg gjør. All tvangen er tilbake for fullt (var bedre en tid etter gruppeterapien) og jeg blir mer og mer deppa. Får tanker om å skade meg selv, noe jeg ofte gjorde i vinter. Orker ikke tanken på å bli like syk igjen.

Hva i all verden skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Tusen takk for svar alle sammen.

Først et par spm. til NHD: Jeg går på 100 mg Zoloft, men dette hjelper ikke på tvangen. Har vært oppe i 200, men da hallusinerte jeg, en forferdelig opplevelse. Det virker som jeg er overfølsom mot en del medisiner. Jeg går i tillegg på 400mg Seroquel, noe jeg har gjort siden i vinter. Oppå dette igjen går jeg på tyroksin.

Hvor ofte mener NHD at jeg bør på i terapi? Hos min forrige psykiater gikk jeg minst en gang i uken, men hos den jeg nå hadde, så kunne det gå mange uker mellom hver gang.

Jeg har nå sluttet hos denne psykologen. Klarte ikke mer. Fastlegen tar meg forholdsvis alvorlig (selv om hun mener at tvangen bare er noe tull) og har henvist meg til en ny psykolog. Men det er kanskje lenge til jeg får time hos denne.

Da jeg gikk i gruppeterapi så hadde vi en psykolog som var utrolig flink! Alle i gruppa ble ganske mye bedre i løpet av det halve året vi gikk hos henne. Vi fikk da konkrete hjemmeoppgaver som vi i neste time skulle fortelle hverandre om. Vi begynte i det små, en oppgave kunne f.eks. være sjekke en ting en gang i stedet for ti. Etter hvert tok vi fatt på større problemer, og vi i gruppa støttet hverandre. Det var utrolig bra å kunne møte andre med samme problemer som meg, og som virkelig forsto hvor vanskelig der er å ha OCD.

Skulle ønske jeg kunne få ny behandler med en gang, for jeg må snart friskmeldes selv om jeg ikke er frisk (har vært sykmeldt i et år og har ikke råd til å få enda mindre trygd). Så jeg vet ikke om jeg klarer å ta meg jobb en gang, slik situasjonen er nå. Jeg teller konstant, jeg teller f.eks. bokstavene i teksten på TV-programmer, jeg teller bokstaver og ord i det folk sier og det jeg selv tenker. Jeg er konstant trøtt pga. dette og har vanskeligheter med å sovne (har gått på sovemedisiner, men det hjalp ikke). Jeg må også sjekke ting, gå så og så mange skritt, ta på ting, flytte på ting osv. Svelge et visst antall ganger, jeg går ofte og blunker for å få et visst antall, jeg teller trapper, vindusruter, trær, bokstaver, fliser på badet osv.

Jeg er totalt hjelpesløs. Hvis min neste behandler ikke er noe bedre enn den andre så vet jeg ikke hva jeg gjør. All tvangen er tilbake for fullt (var bedre en tid etter gruppeterapien) og jeg blir mer og mer deppa. Får tanker om å skade meg selv, noe jeg ofte gjorde i vinter. Orker ikke tanken på å bli like syk igjen.

Hva i all verden skal jeg gjøre?

Med dine plager vil jeg si at du bør skaffe deg så god og mye behandling som er mulig å få.

Kan du prøve en ny økning på Zoloft f.eks 150 mg?

Om du ikke var på Seroquel da du hallucinerte, vil du sikkert tåle mer Zoloft nå. For OCD antar jeg at dosen bør være 200 mg +

Kan du komme deg inn i den samme gruppeterapien en gang til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ikke får oversent journalen må du begynne helt på nytt, på godt og vondt. Legen kan si at det da tar lengre tid å få skrevet ut medisin.

Et alternativ er å få sent over det viktigste og at du på forhånd har lest gjennom det som står der og godkjent at opplysningene sendes videre.

En måte å gjøre det på, er å bytte fastlege å begynne med noe trivielt hos den nye legen, allergimedisiner eller blodprøver for jernmangel f.eks. Pass på at du allerede har de medisinene (AD) du trenger. Vent litt med å ta opp vanskeligere problem med den nye legen.

Du kan også være så rett på sak ved første konsultasjon at du sier at du ønsker at legen skal bli kjent med deg FØR eventulle gamle journaler. Da finner du ut litt hva din nye lege er laget av.

Du kan også sende brev til alle som har journalen din om at de ikke under noen omstendigheter får lov å sende den videre til noen som helst innstans.

Enda et alternativ er at du selv ber om utskrift av journalen din. Så kan du lese gjennom den i ro og mak hjemme og bestemme deg for hva du vil din nye lege skal få lese. Ta bort det du ikke vil ha med. Da må din nye lege få vite at det ikke er en fullstendig journal.

De blir alltid litt irriterte når man "er vanskelig" når det gjelder journal. Men den er din, handler om deg og du bestemmer hvem som skal lese den. Så får de heller bli sure.

Enkelte journaler kan være et hinder til å få god behandling.

Det er alltid en fare for å få enda en psyk diagnose om man ikke samarbeider. Så det gjelder å være så smidig og vennlig som mulig, samtidig som man er bestemt på hva man godtar og ikke.

mvh

Tusen takk for svar!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest usikker OCD-sjel

Med dine plager vil jeg si at du bør skaffe deg så god og mye behandling som er mulig å få.

Kan du prøve en ny økning på Zoloft f.eks 150 mg?

Om du ikke var på Seroquel da du hallucinerte, vil du sikkert tåle mer Zoloft nå. For OCD antar jeg at dosen bør være 200 mg +

Kan du komme deg inn i den samme gruppeterapien en gang til?

Hei, NHD.

Jeg tror jeg gikk på Zeldox da jeg hallusinerte. Jeg er ikke sikker på at hallusinasjonene kom av medisiner, men jeg håper det. De forsvant i hvertfall etter hvert etter at jeg gikk ned på dosen av Zoloft. Det var ganske kraftige hallusinasjoner, jeg så bilder og groteske ansikter som svevde foran øynene mine. Disse så jeg selv om jeg hadde øynene igjen. I tillegg så jeg ansikter overalt, i skyer, vegger, gulv osv. Jeg ser fortsatt noen ansikter, men ikke så voldsomt mye. Men nok til at jeg noen ganger lurer på om jeg er litt sprø... hehe...

Tror du forresten at det kan være Seroquel som gjør at jeg ikke hallusinerer? Vet ikke om det var innbilning, men da jeg for noen mnd. siden hadde omgangssyke og ikke tok medisiner på noen dager, så fikk jeg et snev av hallusinasjoner når jeg lukket øynene. Nå er jeg livredd for å glemme å ta Seroquel, og for at legen skal si at jeg skal slutte.

Bør vel også nevne at jeg tar alle 400mg på kvelden, fordi jeg blir helt dopet hvis jeg tar dem på morgenen. Er det dumt å ta alt på kvelden?

Egentlig kunne jeg tenkt meg en psykiater i stedet for psykolog, slik at jeg blir fulgt bedre opp når det gjelder medisiner. Han jeg gikk hos sist gjorde ingenting når det gjaldt medisiner.

Den gruppebehandlingen jeg gikk på var et engangsforetak. Det skal muligens settes opp en ny gruppe i år også, og da håper jeg at jeg får bli med der. Men det er ganske usikkert om det blir noen gruppe, jeg har ikke hørt noe om det siden jeg sluttet.

Håper på svar, evig takknemlig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...