Gå til innhold

gynekolog-fobi..


Gjest melora

Anbefalte innlegg

Jeg var hos legen for å bytte fra microgynon til marvelon, men han ville ikke gi meg resept uten undersøkelse. Er enig at det kunne vært lurt, siden jeg har svært kraftige mens-smerter selv om jeg bruker p-piller..Det er bare det at jeg har totalt fobi på det området..Har bare hatt samleie med en person, nemlig samboeren min, og det tok laaang tid før det skjedde. Jeg orker ikke tanken på at noen andre skal "tukle" med underlivet mitt, jeg blir kvalm og uvel med tanken..Og det nytter ikke å tenke på at legen er proff osv..

Kan jeg i det hele tatt unngå slike undersøkelser? Eller er det mulig å få noe beroligende..

Dette er faktisk et problem for meg, og det er sjelden jeg blir tatt alvorlig. Legen ba meg tenke på det, og eventuelt bestille ny time.

Gode råd?

Er 22år..

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å gå til en kvinnelig lege. Det er tross alt hakke bedre.........

Lykke til ! Synes du ihvertfall burde ta leges råd med en sjekk !

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noe a det samme folelsene som deg! men husk at leger som jobber med dette har et veldig naturlig forhold til dette akkuratr som aa undersoke orene fek. det er dagligdags for dem, og tenk paa alle som gjor det!

Jeg foretrekker erfarene eldre dame leger jeg da. Prov det da vel!

Har ikke aa og o med strek aaver.

Sorry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg synes ikke det er nødvendig med undersøkelse før du får p-pille, men burde du ikke prøve å overvvinne din motvilje? Det kan jo komme en dag hvor du må ha en undersøkelse på grunn av problemer, og da kan det være en enda større påkjenning. Jeg anbefaler ikke 'noe beroligende'. Du må være med fult bevisst ved undersøkelsen så du delta aktivt i prosessen og oppnå god kontakt med legen.

Grunnen til å utføre gynekologisk undersøkelse hos unge kvinner er først og fremst for å avsløre chlamydia. Det er først aktuelt når man har begynt å ha samleie. Celleprøve fra livmorhalsen tar man fra 25 års alderen hvert 3.år. Ellers foretas undersøkelse ved unormale forhold som utflod eller uregelmessige blødninger eller smerter.

Ved undersøkelsen føres et slankt instrument (et spekel) inn i skjeden og legen ser på livmorhalsen og tar evt., prøver. Så fører legen inn to fingre i skjeden og legger den andre hånden på magen og undersøker på denne måte livmoren og eggstokkene. Eggstokkene kan være litt ømme, ellers er undersøkelsen normalt ikke smertefull.

Det kan være vanskelig å undersøke en kvinne som ikke har hatt samleie, og man får som regel veldig lite ut av en slik undersøkelse. Er det for å få p-piller, synes jeg at det er helt unødvendig.

Har hun symptomer er det noe annet, da kan man meget forsiktig undersøke, f.eks. med en finger i skjeden og en i endetarmen

Det betyr ikke noe om kvinnen har blødning, med mindre hun skal ha tatt en celleprøve.

Kvinnen har rett til å ha en tredje person med ved undersøkelsen, f.eks. partner eller venninne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du egetnlig trenger noen undersøkelse, men det er vel kanskje lurt uansett, slik at du får tatt celleprøver og sånt.

Jeg bor i Bergen, og på Haukelang har de en poliklinikk for seksuelt overførbare sykdommer. Jeg har vært der en gang. Og de var utrolig proffesjonelle der (jeg har ikke så god erfaring med vanlige leger.)

De har kanskje noe lignende i nærheten av der du bor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...