Gå til innhold

NHD/andre - overdreven frykt for fosser?


firebird1365380441

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere dette innlegget - synes det virker fullstendig idiotisk, nemlig.

Men det har seg sånn at så lenge jeg kan huske har jeg vært "redd" for å gå over broer med f.eks sterke tidevannsstrømmer, store fosser, stryk, elver med sterk strøm i osv.

På stedet der jeg bruker å feriere hver eneste sommer , er det en slik tidevannsstrøm, som går inn og ut et trangt sund.

De gangene vi har gått tur der, har jeg vært livredd. Føler på en måte at strømmen drar meg ned , at jeg "må" hoppe ned i vannet.

Jeg synes dette virker merkelig, ettersom det jo bor folk på begge sider av sundet og så vidt jeg vet har det kun skjedd en ulykke der - for noe sånt som 30 år siden.Dessuten står det alltid folk der og fisker hver eneste sommer når strømmen går på det sterkeste.

Må nesten legge til at denne tidevannsstrømmen bare er "peanuts" i forhold til Saltstraumen!

Jeg aner ikke hvorfor jeg føler det slik som dette, men det skremmer meg forferdelig.

I en lang periode på flere år , drømte jeg gjentatte ganger at jeg druknet i strømmen der. Det hender fortsatt at jeg har slike mareritt.

For noen år tilbake, da jeg var på det sykeste, kunne jeg ikke en gang gå over en annen bru i det samme sundet , selv om det er temmelig langt fra denne helsikes tidevannsstrømmen.

Nå skal jeg muligens ned til dette stedet på ferie denne sommeren...

Selvsagt kan jeg la være å gå tur i akkurat det området rundt sundet! Men jeg synes det er så flaut å måtte fortelle om at jeg ikke tør å gå over den forbaskete brua!

Strømmen kommer jo ikke akkurat hoppende opp for å dra meg ned( det hadde jeg sikkert klart utmerket selv..).

Finnes det noen behandling for å bli kvitt denne typen redsel/fobi? Hva går i så fall den typen behandling ut på?

Har samme redsel for å gå over broer ved kraftstasjoner eller andre steder der det er vann i stor fart og styrke.

Denne redselen har blitt en ganske stor plage for meg, særlig fordi den ikke går over, slik andre redsler og fobier har gjort.

Hvor vanlig er det med denne typen redsler, og kan en bli "kurert"? Finnes det "intensivkurs" som en kan melde seg på?

På forhånd takk for alle svar!

Med Vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er slett ikke idiotisk firebird. Det er nok mange som har det sånn. Jeg har ikke noe problem med å gå over bruer sånn i alminnelighet. Men jeg får akkurat den samme følelsen hvis det er et stup og jeg ser ned. Da må jeg stålsette meg liksom for ikke å hoppe. Det er en merkelig opplevelse, for man vil jo ikke hoppe, men man får en fryktelig trang til det. Jeg husker en gang en venninne og jeg var på ferie, og skulle gå til et populært utkikkspunkt. Der var det flere hundre meter loddrett ned, og vi fikk begge problemer. Akkurat den samme dragningen om å hoppe. Vi måtte åle oss langs kanten og ikke se ned begge to. Vi var nok litt av et syn.

Dette er jo ikke noe problem for meg da jeg ikke behøver og gå ut på stup, men det kan ha vært artig og hørt om noen som kanskje har blitt kvitt slike ting. Jeg kjenner også flere som har denne dragningen om å hoppe, jeg tror det er en vanlig greie for slik høydeskrekk og fosseskrekk eller hva du har for noe.

Ellers ønsker jeg deg alt godt i fremtiden, har lest de fleste innleggene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

firebird1365380441

Dette er slett ikke idiotisk firebird. Det er nok mange som har det sånn. Jeg har ikke noe problem med å gå over bruer sånn i alminnelighet. Men jeg får akkurat den samme følelsen hvis det er et stup og jeg ser ned. Da må jeg stålsette meg liksom for ikke å hoppe. Det er en merkelig opplevelse, for man vil jo ikke hoppe, men man får en fryktelig trang til det. Jeg husker en gang en venninne og jeg var på ferie, og skulle gå til et populært utkikkspunkt. Der var det flere hundre meter loddrett ned, og vi fikk begge problemer. Akkurat den samme dragningen om å hoppe. Vi måtte åle oss langs kanten og ikke se ned begge to. Vi var nok litt av et syn.

Dette er jo ikke noe problem for meg da jeg ikke behøver og gå ut på stup, men det kan ha vært artig og hørt om noen som kanskje har blitt kvitt slike ting. Jeg kjenner også flere som har denne dragningen om å hoppe, jeg tror det er en vanlig greie for slik høydeskrekk og fosseskrekk eller hva du har for noe.

Ellers ønsker jeg deg alt godt i fremtiden, har lest de fleste innleggene dine.

Jeg har samme problem når det gjelder høyder også, så kanskje det har en sammenheng?

Får hetta av å klatre opp i stiger , gardintrapper o.l.

Er med i hjelpekorpset, av alle ting , men kunne aldri ha reddet noen som helst ned fra en fjelltopp, eller fra et stup....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest draugen

Er det ikke sånn at man må oppsøke det man er redd for for å komme over sånne fobier?

Hvis du gikk over brua/langs sundet sammen med noen du kunne stole på (en på hver side) og som visste om redselen din, og opplevde at du ikke falt uti, kanskje kunne det være en begynnelse til å komme over redselen?

Som du selv sier: Vannet kommer ikke og tar deg.

Skal du havne uti, krever det aktiv handling fra deg selv. Og du er jo herre over egne handlinger.

Er du redd elver (de beveger seg også) når/hvis du er på fisketur? Kan du greie å se på denne strømmen som ei litt stor elv?

Du får se på strømmen som en utfordring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...