Gå til innhold

Eggposer eller cyster?


Blue Skies

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har to spørsmål som jeg håper du vet svaret på.

1. Kan en lege ved vaginal UL se forskjell på eggposer og cyster?

Min vennninde var til ul på dag 2. i syklusen, og legen sa "se der er ett egg", Jeg var der på dag 14 i syklusen og samme lege sa "se der er en cyste.." (Han målte begge 1,5 cm.) En andre venninde ble sendt til eggutak i Danmark hvor de kun fant cyster, og IKKE eggposer. Jeg tenkte med meg selv at dette burde da hennes gyn. i Oslo ha sett. Kanskje det ikk er så lett å se forskjell?

2. Kan man ha regelmessig syklus på 29 dager og alikevel ikke eggløsning?

Hvordan finner man det ut, og hva gjør man da?

MVH Blue Skies

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Det er ikke noe klart skille mellom eggposer og cyster. Poser blir vanligvis ikke mer enn 2-3 cm i diameter, cyster kan bli meget større. I begge tilfeller er det et avgrenset vannfylt rom på eggstokken. Man kan ikke se egget, bare posen. Det er først når man henter egg ut ved prøverørsforsøk at man under mikroskopi kan se om det var egg eller ikke.

2. Man kan dokumentere/sannsynliggjøre eggløsning ved temperaturmåling, måling av hormonet progesteron (hos deg ) på dag 21-25 i syklus eller teste med eggløsningstester fra ca 10.dag i syklus. Ved manglende eggløsning kan man stimulere med tabletter (Pergotime eller Clomivid)

Jeg vil tror at du har eggløsning med så regelmessig syklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...