Gå til innhold

Frykt for å ta kontakt med andre


Gjest z253

Anbefalte innlegg

Hei.

(Vet ikke om dette er riktig forum, men var det nærmeste jeg fant.)

Sliter veldig med å ta kontakt med andre mennesker uten om formelles situasjoner. Er 24 år. Har aldri hatt venner og er egentlig veldig usikker på hvordan jeg skal forholde meg til andre mennesker. Det går greit dersom de prater til meg først, men det er jo ikke noen blivende måte å få kotakt med folk på. Skjønner at jeg må bli aktiv i å ta kontakt med andre, og det er det jeg ønsker. Det er bare det at jeg blir redd ved tanken på det, faktisk så redd at jeg hittil ikke har klart å prøve. Blir så veldig skuffet over megselv og nærmest hater meg selv for det.

Saken er at nå har jeg meldt meg på en sommerleirdet var kansje dumt, men da får jeg ihvertfall sjansen til å prøve å prøve å ta kontakt. Men tror egentlig at jeg ikke en gang kommer til å tørre å prøve. En jeg fortalte det til, mente at jeg burde sette meg som mål å ta kontakt med tre stykker hver dag. Bare at for meg virker det nærmest umulig, men jeg vil gjerne klare det. Bare jeg tenker at jeg gjør det så føler jeg meg på en måte uvel. Det andre er at jeg også gruer meg for å sove på rom sammen med andre mennesker.

Noen som har noen råd å gi mht. å aktivt søke å ta kontakt med andre? Forslag til hva jeg kan forsøke å si for å få igang en samtale?

Hvordan kan jeg forberede meg på best mulig måte får at jeg klarer å prøve å ta aktivt kontakt?

Eller andre innspill og råd, kansje litt oppmuntring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Syns det er kjempetøft av deg å melde deg på sommerleir:) Selv sliter jeg med mange av de samme problemene som deg, men hadde aldri i verden tord å bli med på noe sånt.

Når det gjelder lure tips om hva man snakker om, kan jeg jo tipse deg om det min psykiatrer pleier å fortelle meg..

I starten er det ikke alltid viktigst å si så mye, kanskje du bare kan være passiv tilhører, og få med deg hva de andre snakker om, dersom temaet er noe som interesserer deg kan du komme med korte innspill eller kommentarer. Jeg vet selv av erfaring at dette er vanskelig å gjennomføre i praksis, men ideen er god:)

Ellers så kan jo vær og vind, eller felles aktiviteter være noe å snakke om. På sommerleiren er det sikkert fastlagte aktiviteter som de fleste deltakerne er med på, og da faller praten gjerne naturlig. Utover det kan det jo være greit å spørre om hva de andre driver med til daglig, hva slags bakgrunn de har osv. Min erfaring er at de fleste liker å snakke om seg selv..:P

Ønsker deg iallefall lykke til! Skriv gjerne og fortell hvordan det går:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...