Gå til innhold

gravid med 2, men kun 1 kanskje i live


Gjest grethe

Anbefalte innlegg

Jeg har en venninne som har fått høre (var på første

kontroll i uke 7 - UL på Bærumsykehus) at hun sannsynligvis bære på tvillinger, men det var litt vanskelig å se hjertelyden på den ene. De tror

kanskje den ene er død. Hva skjer i slike tilfeller, fjerner de det ene fosteret - kan dette da evt. føre til komplikasjoner for det andre fosteret ?

Hun skal på ny UL i 10. uke ( 9+4), da detvistnok skulle være lettere å høre hjertelyd etc.

Takknemlig for raskt svar !!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hos meg også

Jeg har opplevd det samme. Det ene fosteret gikk til grunne. Det ble ikke foretatt noe inngrep. Legen fulgte med på fostersekken som etter noen uker var så og si helt borte. Den andre utviklet seg helt fint. Lykke til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd det samme. Det ene fosteret gikk til grunne. Det ble ikke foretatt noe inngrep. Legen fulgte med på fostersekken som etter noen uker var så og si helt borte. Den andre utviklet seg helt fint. Lykke til...

Tusen takk for svar ! Det var veldig hyggelig å høre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

Hvis din venninne bærer på tvillinger, hvor det muligens ikke er liv i den ene, gjør man ingen ting. Kroppen vil på sin måte kvitte seg med det meste av fosterrestene, uten at det skaper problemer hverken for den vordende mor eller for den andre tvillingen. Det er et lukket system der inne, og det er ingen fare for infeksjon. Det er heller ikke snakk om noen reell forråtnelse av det døde fosteret. Kroppen har et meget finurlig system for å ordne opp i slike ting. Det er nesten som om fosterrestene blir trukket tilbake. Enkelte ganger hender det at man aborterer et foster uten at den andre er truet. De ligger mest sansynlig i forskjellig fostersekk, og dermed er den levende sikret i sitt lille lukkede tilværelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...