Gå til innhold

journaler når man er død?


Camilla

Anbefalte innlegg

dette er ikke et hint til verken det ene eller andre..men jeg bekymrer meg litt for hva som skjer med journaler og kardexer når jeg er død? blir dem makulert, eller beholdt, kan familien be om å få se dem etter jeg er død?

varer taushetsplikten etter at en person er død eller oppheves den da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Antar at du kan finne ut av dette ved å lese i pasientrettighetsloven som du finner på www.lovdata.no

Noe helt annet: Hyggelig å se deg her igjen camille - og ekstra hyggelig at det virker som om ting er litt mer "på plass" for deg enn de var for noen år siden. Regner med at ikke alt er greit fortsatt - men det virker som om du er godt på vei :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du kan finne ut av dette ved å lese i pasientrettighetsloven som du finner på www.lovdata.no

Noe helt annet: Hyggelig å se deg her igjen camille - og ekstra hyggelig at det virker som om ting er litt mer "på plass" for deg enn de var for noen år siden. Regner med at ikke alt er greit fortsatt - men det virker som om du er godt på vei :-)

takk frosken :)

det går mye bedre enn før, selv om jeg har mine nedturer med jevne mellomrom..

godt å være tilbake i litt bedre form..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

Hei:)

Journalen skal etter død oppbevares i riksarkivet i et utall år...leeeeenge. Man kan som nærmeste pårørende be om å få utskrift av journalen eller deler av den i ettertid om ikke avdøde har bedt om annet. Man har også 2journaler, den fysiske og den psykiske. Den psykiske skal veldig mye til for å få utdelt. Slik skal det i alle fall teoretisk gjøres. Praksisen har jeg ikke all verden erfaring med.

Mvh

varga som plutselig fikk brukt skolegangen sin til noe *smiler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei:)

Journalen skal etter død oppbevares i riksarkivet i et utall år...leeeeenge. Man kan som nærmeste pårørende be om å få utskrift av journalen eller deler av den i ettertid om ikke avdøde har bedt om annet. Man har også 2journaler, den fysiske og den psykiske. Den psykiske skal veldig mye til for å få utdelt. Slik skal det i alle fall teoretisk gjøres. Praksisen har jeg ikke all verden erfaring med.

Mvh

varga som plutselig fikk brukt skolegangen sin til noe *smiler*

så hvis man *ikke* ønsker det, vil de da ta hensyn til dette ønsket? tenker på journaler fra psykiatrisk innleggelser, journaler fra somatisk sykehus er det ikke så nøye med.

ellers, takk for svar.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varga1365380532

så hvis man *ikke* ønsker det, vil de da ta hensyn til dette ønsket? tenker på journaler fra psykiatrisk innleggelser, journaler fra somatisk sykehus er det ikke så nøye med.

ellers, takk for svar.. :)

Hei igjen:)

Det stemmer det...man kan hindre at etterlatte får innsyn i journal om man ønsker det. Syns det er en fin ting*smiler*

Unntak når det gjelder en avdøds diagnoser, i forhold til arvelige sykdommer, kan nok skje...men det er jo fysisk da skulle jeg tro.

Det sier i alle fall teorien..praksis som sagt har jeg ikke så peiling på.

mvh

varga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...