Gå til innhold

Ndh?


soso1365380441

Anbefalte innlegg

soso1365380441

Har et spørsmål til deg om bruk av SSRI og graviditet. I felleskatalogen står det at dyreeksperimentelle studier har vist redusert postnatal overlevelse . Dette er jo skummelt. Er nettopp blitt gravid og har tatt 20mg paroxetin i et halvt år . Har det mye bedre på disse tbl, men er så redd for å skade barnet. I et innlegg her for en tid tilbake var det et par som fortalte at de hadde fått et misdannet barn etter bruk av dette prep. Det er vel og skadelig for barnet om jeg er veldig deprimert - har mye angst? Føler nå et jeg gleder meg over livet 0og har mer overskudd og vet jo at det ikke er lurt å slutte på medisinen så tidlig da - vet jo at jeg enda ikke er helt bra.. Er takknemlig for svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De påstår at SSRI er helt trygt å bruke under graviditet. Men man skal jo alltid være skeptisk til bruk av medisiner under svangerskap. Til meg sa behandleren min at det så lovende ut foreløpig, men at man ikke kjenner langtidskonsekvenser enda fordi SSRI er så nye medisiner. Selv brukte jeg Seroxat gjennom hele svangerskapet, men trappet ned og seponerte et par måneder før fødsel slik at barnet ikke skulle få abstinenser etter fødsel. Det gikk helt fint! Og så er det selvsagt en annen vri på problemet: Enn om du slutter, og blir deprimert igjen? Tror du virkelig at det ikke vil ha noen innvirkning på barnet? Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en jordmor

I Psykisk helse nr.2 i år var det en artikkel om bruk av antidepressiver og graviditet.

Der oppsummerres en rekke studier av gravide som har brukt ssri. Det som viser seg er at noen av de nyfødte får litt startvansker ved at de trenger litt pustehjelp. Problemet var ikke av alvorlig art og forbigånde. Men av denne grunn er det viktig å observere disse nyfødte etter fødselen.

Artikkelen påpekte at det alikvel ikke var grunnlag for å seponere medisinen til deprimerte kvinner fordi depresjonene kunne komme tilbake. Vi vet at fødselsdepresjoner er negativt for bindingen mellom mor og barn, og det kan sette dypere spor enn "startvanskene" ved medikamentbruk.

Imidlertid var det noen antidepressiver som i ulik grad gikk over i morsmelken. Her kom Zoloft best ut, mens Fontex og Fluoxetin var verst. Johannesurt ble frarådet, både under svangerskap og amming pga. lang halveringstid, dvs. at det tar lang tid å bryte ned medikamentet i kroppen.

Jeg vet at noen leger velger å prøve uten medisin i de første tre månedene, men da tilby tett oppfølging. Men dette er selvsagt avhengig av hvor deprimert kvinnen er.

Jeg vil råde deg til å snakke med din lege før du kutter ut medisinen. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Jeg sluttet med alle medisiner i hele svangerskapet og under amming. Har ammet nå i 18 mnd. Føler at barnet er det viktigste og tør ikke ta noen sjanser. Og svangerskapet med sine hormoner kan ofte ha en positiv utvikling på hodet! Merket jeg..... men du får bestemme selv. Men jeg anbefaler deg å kutte ut alle medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blacky1365380153

Jeg sluttet med alle medisiner i hele svangerskapet og under amming. Har ammet nå i 18 mnd. Føler at barnet er det viktigste og tør ikke ta noen sjanser. Og svangerskapet med sine hormoner kan ofte ha en positiv utvikling på hodet! Merket jeg..... men du får bestemme selv. Men jeg anbefaler deg å kutte ut alle medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...