Gå til innhold

Er disse urter lovlig i Norge?

Anbefalte innlegg

Hvis de ikke er lovlig i norge og en ikke vet det på forhånd, hvilken sraff kan en få hvis en kjøper og noen finner ut at det er ulovelige urter? Jeg har lenge vært plaget med nakkesmerter og forsøker det meste jeg kommer over for å end ag greie å ta knekken på nakkesmertene, har også derfor meget dårlig nattesøvn, jeg tenkte jeg skulle kjøpe noen beroligende urter, men jeg vet ikke om det er lovlige her i norge

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113435-er-disse-urter-lovlig-i-norge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Aina E

Den første (Amanita muscaria) er vanlig rød fluesopp og så vidt jeg vet ikke ulovlig, men giftig. Dytt innpå og du blir forgiftet. Nothing more to say.

Den andre (Salvia divinorum) er så vidt jeg vet hallisunerende. Så lenge det er det, regner jeg det som narkotisk og da tviler jeg på at det er lovlig...

Sceletium tortuosum ER narkotika. Definitivt.

Les lov om såvarer, eller legemiddelloven. Søk på: www.lovdata.no

Blå lotus har jeg ikke hørt at kan brukes tl noe spesielt, og heller ikke om det er lov/ikke lov.

Flytt til tyskland og bruk cannabis, eller gå til kiropraktor og løs opp i nakken. Jeg gjorde det siste og ble bra. Psyken din teller selvsagt stor rolle. Kiropraktor hjelper lite dersom psyken er dårlig...

Den første (Amanita muscaria) er vanlig rød fluesopp og så vidt jeg vet ikke ulovlig, men giftig. Dytt innpå og du blir forgiftet. Nothing more to say.

Den andre (Salvia divinorum) er så vidt jeg vet hallisunerende. Så lenge det er det, regner jeg det som narkotisk og da tviler jeg på at det er lovlig...

Sceletium tortuosum ER narkotika. Definitivt.

Les lov om såvarer, eller legemiddelloven. Søk på: www.lovdata.no

Blå lotus har jeg ikke hørt at kan brukes tl noe spesielt, og heller ikke om det er lov/ikke lov.

Flytt til tyskland og bruk cannabis, eller gå til kiropraktor og løs opp i nakken. Jeg gjorde det siste og ble bra. Psyken din teller selvsagt stor rolle. Kiropraktor hjelper lite dersom psyken er dårlig...

Tusen takk for svar

Da tror jeg nok at jeg ikke bestiller noe der fra nei. Jeg har ikke "vanlig nakkevondt" jeg har hatt smerter i 10 år, og selvsagt har jeg vært til kiropraktor og mange andre alternative metoder, jeg går også på medisin for depresjon selv om jeg ikke er deprimert for å heve smerteterskelen som legen sier. Selv synes jeg ikke at det hjelper, blir bare mer agressiv, har vanskeligheter med å gråte. jeg er forferdelig lei av smerter og føler at jeg aldri har vært ung, det er utrolig slitsomt, derfor er jeg villig til å prøve alt, hadde cannabis vært lovlig i norge ville jeg sikekrt prøvd det også. Jeg har aldri prøvd cannabis før eller noen andre narkotiske stoffer, jeg har heller aldri røykt og drikker sjelden alkohol, vil bare slippe litt smerter det er alt. Smertene hemmer meg i livet, føler meg utstøtt, prøver for harde livet å bli så frisk at jeg kan komme meg i arbeid igjen, akkurat nå er jeg bare ingenting, jeg lever ikke, kjenner ikke gleden av å noen ganger være smertefri, jeg krever ikke å bli helt smertefri, men å oppleve å ha så lite smerter at jeg kan klare å arbeide og føle at jeg yter og gjør noe kreativt for min egen del og for å ikke være en snylter, akkurat nå liker ikke familien min meg en gang, det er ingen som forstår meg, jeg tror jeg blir sett på som frisk, men lite villig til å jobbe, noe som ikke stemmer i det hele tatt, dette er meget frustrerende. Hvorfor jeg skriver her er for å finne svar som jeg har lett etter lenge, jeg har prøvd alle mulige behandlingsmetoder og brukt alle pengene mine, har til og med vært til healer flere ganger, jeg har hele tiden vært villig til å bli frisk uten å psyke meg ned, bedt til Gud osv, jeg har nok klart å innbille meg for perioder at jeg har blitt bedre, men så har jeg fått voldsommer smerter igjen som gjør at jeg blir så dårlig at jeg kaster opp og da blir jeg så klart litt nedfor, engstelig, sint.. aldri trist slik at jeg gråter, men bare sliten. Jeg kunne ønske jeg kunne gråte siden det er en slags lettelse, musklene slapper mer av etterpå og en kan sove, jeg klarer ikke å sove.

Her er det mye "ego-opplysninger", men godt å få det ut. Takk igjen for svar Anina E

Gjest merete2

Tusen takk for svar

Da tror jeg nok at jeg ikke bestiller noe der fra nei. Jeg har ikke "vanlig nakkevondt" jeg har hatt smerter i 10 år, og selvsagt har jeg vært til kiropraktor og mange andre alternative metoder, jeg går også på medisin for depresjon selv om jeg ikke er deprimert for å heve smerteterskelen som legen sier. Selv synes jeg ikke at det hjelper, blir bare mer agressiv, har vanskeligheter med å gråte. jeg er forferdelig lei av smerter og føler at jeg aldri har vært ung, det er utrolig slitsomt, derfor er jeg villig til å prøve alt, hadde cannabis vært lovlig i norge ville jeg sikekrt prøvd det også. Jeg har aldri prøvd cannabis før eller noen andre narkotiske stoffer, jeg har heller aldri røykt og drikker sjelden alkohol, vil bare slippe litt smerter det er alt. Smertene hemmer meg i livet, føler meg utstøtt, prøver for harde livet å bli så frisk at jeg kan komme meg i arbeid igjen, akkurat nå er jeg bare ingenting, jeg lever ikke, kjenner ikke gleden av å noen ganger være smertefri, jeg krever ikke å bli helt smertefri, men å oppleve å ha så lite smerter at jeg kan klare å arbeide og føle at jeg yter og gjør noe kreativt for min egen del og for å ikke være en snylter, akkurat nå liker ikke familien min meg en gang, det er ingen som forstår meg, jeg tror jeg blir sett på som frisk, men lite villig til å jobbe, noe som ikke stemmer i det hele tatt, dette er meget frustrerende. Hvorfor jeg skriver her er for å finne svar som jeg har lett etter lenge, jeg har prøvd alle mulige behandlingsmetoder og brukt alle pengene mine, har til og med vært til healer flere ganger, jeg har hele tiden vært villig til å bli frisk uten å psyke meg ned, bedt til Gud osv, jeg har nok klart å innbille meg for perioder at jeg har blitt bedre, men så har jeg fått voldsommer smerter igjen som gjør at jeg blir så dårlig at jeg kaster opp og da blir jeg så klart litt nedfor, engstelig, sint.. aldri trist slik at jeg gråter, men bare sliten. Jeg kunne ønske jeg kunne gråte siden det er en slags lettelse, musklene slapper mer av etterpå og en kan sove, jeg klarer ikke å sove.

Her er det mye "ego-opplysninger", men godt å få det ut. Takk igjen for svar Anina E

Hva har skjedd med nakken din siden du har så mye smerter?

Gjest Aina E

Tusen takk for svar

Jeg har hatt det som deg. Fikk to diagnoser (som i og for seg ikke betyr noe og betyr det samme); "Kronisk smertesyndrom" og "fibromyalgi".

Altså kronisk vondt uten at noen finner årsaken.

Etter hvert som jeg begynte å innfinne meg med dette og i tillegg kom over at jeg fikk enda en diagnose (manisk-depressiv), slappet jeg mer og mer (ubevisst) av.

Legene sa også til meg at antidepressiva kunne virke, men det ødela huet og psyken min mer enn den gjorde godt, så jeg sluttet av eget initiativ. Alle sa jeg ikke burde, men jeg er sjeleglad jeg gjorde det i dag.

Nå er det 3 år siden jeg fikk siste diagnose og jeg føler at livet begynner å nærme seg komplett.

Jeg går daglig på alt fra 1-6 medisiner og folk ville kanskje si at jeg bør trappe ned på noe. Jeg bruker et minimum av det som er nødvendig for å overleve og samtidig leve et verdig liv. Jeg tar ikke smertestillende, men medisiner for å få stabilisert psyken, motvirke allergi/astma, og mot vann i kroppen. Noe av det har en sammenheng og jeg tar ingenting fordi jeg vil være "føre var", eller for moro skyld!

Det er veldig vanskelig å finne balansen og lære seg selv så godt å kjenne at man vet med 100% sikkerhet når og hvilke medisiner man trenger og hvilken dose...

På den måten lever jeg nå et veldig godt liv. Nakkesmertene bedret seg smått og gradvis (Det tok laang tid) og det skal bare det minste stress, eller negative tanker til før jeg har smerter igjen.

Jeg har lært meg å leve med at enkelte ting bør jeg ikke spise, jeg bør drikke minimum 2-3 liter vann daglig, enkelte fysiske aktiviteter kan jeg bare glemme, og kulde ødelegger meg mye.

Det ideelle er: Tørt, varmt vær, fiber, grønnsaker, ikke melk, ikke svinekjøtt, god psyke, jobb når det passer meg og unger over bleiestadiet. Ingen gretne gubber og minimum alkohol.

Du får finne din balanse, så tenker jeg det vil gå bedre. Det finnes folk som kan hjelpe deg, selv har jeg gjort alt på egenhånd.

Jeg trodde at det skulle hjelpe å få behandlinger lokalt mot smertene, men det man trenger er HELHETSterapi. Noe som tar for seg din generelle allmenntilstand. Noen som finner sammenhenger osv. Si? Er du enig?

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...