Gå til innhold

Langvarig diare etter matforgiftning...

Anbefalte innlegg

firebird1365380441

jeg er ei jente på 30 år, som for 9 dager siden ble matforgiftet etter å ha spist av en fruktsalat som tydeligvis var bedervet.

Symptomene på at noe var galt, kom etter ca 4 timer, med kraftig diare, generell sykdomsfølelse, kvalme, oppkast og slapphet.

Kvalmen og selve følelsen av sykdom/feber, ga seg i løpet av 2 døgn.

Men jeg har fremdeles ganske kraftig diare. Det virker ikke som at maten jeg får i meg blir skikkelig fordøyd, ettersom avføringen inneholder synlige matrester.

Det har vært spor av blod på papiret når jeg har vært på toalettet. Jeg har ca 6-8 toalettbesøk om dagen,noen gang mer eller mindre enn det også.

Jeg drikker så mye som mulig for å ikke bli uttørket, men føler det som at "alt" går tvers i gjennom meg.

Jeg har hatt mye verk i ledd og muskler den siste tiden.

Jeg lider av Ehlers Danlos Syndrom og har en kronisk ulcererende proktitt, men den har ikke plaget meg på 3 år nå.

Jeg har prøvd å ta Imodium mot diareen, men tablettene tas tydeligvis ikke opp kjapt nok til å virke.

Hva kan denne diareen skyldes?

Kan det være en form for infeksjonssykdom?

Eller kan matforgiftningen ha noe med Proktitten å gjøre?

Har du noen råd til meg om hva jeg bør foreta meg?

Med vennlig Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113441-langvarig-diare-etter-matforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du fikk diare og oppkast så raskt som 4 timer etter inntak av maten det var noe galt med, tyder det på toxiner, altså bakterier i maten som produserer et giftstoff. Det er bare toxiner som gir så raskt innsettende symptomer. Det vanligste her er vel stafylokokk-toxin, altså fra Staph.aureus, eller såkalte gule stafylokokker. Mener det pleier gi seg mye raskere enn du beskriver, selv om man er skikkelig syk mens det står på, med diare, oppkast, sykdomsfølelse og kroppsverk. Kanskje du bør kontakte legen din, og se om episoden har irritert din syke tarm så mye at det er derfor du har fortsatte symptomer! God bedring!

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Etter din beskrivelse har du fått en typisk matforgiftning. Matforgiftning i Norge forårsakes som oftest av bakterietoksiner, dvs, bakterieprodukter som påvirker tarmepitelceller. De vanligste bakterier er Clostridium perfringens, gule stafylokokker og Bacillus cereus. Det at symptomene kom så snart etter måltidet tyder klart på at det er toksiner som var produsert på forhånd. Overføring med f. eks. dressing eller krem på en fruktsalat er meget vanlig, sannsynligvis vanligere enn vi regner med. Jeg går da ut ifra at du med relativt stor sikkerhet kan si at det er etter denne fruktsalaten du fikk symptomene. Clostridium er den hyppigste årsaken i Norge, men jeg kan ikke stille noen diagnose på det. Alternativer er en bakterieinfeksjon. Det vil som regel ta mye lenger tid, en dag eller flere dager for at de infiserende bakterier kan oppformere seg.Da får man gjerne mer langvarige og generelle symptomer, ikke minst feber. Jeg tror ikke etter din beskrivelse at du har en infeksjonssykdom.

Vanligvis går slike matforgiftninger over i løpet av et par dager, men ikke alltid, og de symptomene du beskriver er ganske typiske. Du får forresten ganske lignende sympåtomer også ve blåskjellforgiftning noe som kan vare a mange dager.

Jeg tror ikke at dine symptomer har noe sammenheng med med proktitten.

Hva du kan gjøre? Imodium hjelper ofte, det samme gjelder kull-pulver, For noen virker Coca-cola gunstig ved vedvarende diarre. Det er riktig det du gjør at du prøver å holde veskebalansen vedlike.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...