Gå til innhold

Svangerskapsforgiftning/HELP-syndrom


Gjest Svane

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde i mitt forrige svangerskap svangerskapsforgiftningen som heter HELP-syndrom. Jeg hadde ikke høyt blodtykk, men ellers alle andre symtomer på sf.

Jeg fødte min datter med hastekeisersnitt og både jeg og min datter var veldig dårlige etterpå.

Hvor stor sjanse er det for at jeg får dette igjen, i mitt andre svangerskap?

Kan du fortelle meg litt om dette?

Jeg skal kanskje flytte til Singapor for et år og har liten lyst til å oppleve det samme der.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

HELLP-syndrom er ikke helt det samme som svangerskapsforgiftning, slik vi vanligvis tolker det. Likevel er disse komplikasjonene i samme familie. Det er svært alvorlig, som du har erfart. Jeg synes du skal insistere på nøye oppfølging i ditt neste svangerskap. Hvis du har tenkt å oppholde deg i Singapor, har du kanskje et lite problem. Det er ikke lett å diagnostisere HELLP, fordi symptomene lett kan misforstås med andre mindre alvorlige plager mange har i svangerskapet. Smertene øverst i magen kan mistolkes som luftsmerter, lungeplager etc. Kommunikasjonsproblemer kan by på problemer. Jeg synes uansett at du må snakke med din lege om hvordan du kan planlegge oppfølgingen hvis dere velger å dra til Singapor. Du må ha med deg papirer, oversatt til engelsk, og du må selvfølgelig gå til spesialist som er inneforstått med problemstillingen. Jeg synes det er veldig vanskelig å uttale meg om faren for gjentagelse, i.o.m. at jeg ikke vet så mye om ditt tilfelle, når i svangerskapet du fikk HELLP, og om det evt. ligger noen grunnsykdom i bunn som gjør deg mer disponert. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...