Gå til innhold

Gøyt , Sovd, Skrivd

Anbefalte innlegg

Gjest Bulten i Bo

Slike måter å si/skrive disse ordene har ingenting med dialekter å gjøre.

"gøyt" og "sovd" trur jeg nok jeg aldri har hørt som en del av en dialekt. "skrivd" sier jeg derimot sjøl, og det er en del av dialekta mi.

Dette har du ikke noe særlig greie på.

Fortsetter under...

Gjest Rumsfeld

"gøyt" og "sovd" trur jeg nok jeg aldri har hørt som en del av en dialekt. "skrivd" sier jeg derimot sjøl, og det er en del av dialekta mi.

Dette har du ikke noe særlig greie på.

Du tilhører vel kanskje også de som sier at saker og ting er "brae" i stedet for BRA, og du da?

...og som dessuten syns at det er fordeler og "bakdeler", ikke fordeler og ULEMPER?

Det hadde så avgjort vært en fordel om du hadde hatt foreldre som hadde bedt deg snakke "rent" når du var i barndommen...

Gjest Münde

Ja, nå er jeg virkelig bekymret. Så kan noen fortelle meg hvorfor det er feil?

Det er bare barn som uttrykker seg slik... voksne spør: "hvor gammel er du?"

...på den annen side skulle det forresten ikke forundre meg om du sier at noen er "gamlere enn" i stedet for ELDRE ENN...?

Et utviklet språkøre bør "høre" at ord/uttrykk blir feil, man kan ikke lage "regler" mot slikt...

Det er bare barn som uttrykker seg slik... voksne spør: "hvor gammel er du?"

...på den annen side skulle det forresten ikke forundre meg om du sier at noen er "gamlere enn" i stedet for ELDRE ENN...?

Et utviklet språkøre bør "høre" at ord/uttrykk blir feil, man kan ikke lage "regler" mot slikt...

Vel, da tror jeg det er dialekten min det er noe gærent med, for rundt her sier alle det...

Gjest Godt norsk

Du tilhører vel kanskje også de som sier at saker og ting er "brae" i stedet for BRA, og du da?

...og som dessuten syns at det er fordeler og "bakdeler", ikke fordeler og ULEMPER?

Det hadde så avgjort vært en fordel om du hadde hatt foreldre som hadde bedt deg snakke "rent" når du var i barndommen...

... Eller hva med de som lukker opp døren, istedet for å åpne den... *gremmes*

Gjest gøytsomt

Du har så rett preposisjonsbruk her, Aina.

Enig i at "gjøre på" blir helt borti natta.

På viser i forhold til noe og må selvfølgelig ha med seg det ordet.

Men , jeg griper meg selv i å bruke uttrykket "på butikken"

Huff og huff. .

Dere har endelig fått noe å kritisere? Jeg går på butikkgulvet når jeg handler på butikken. Jeg ser i ruta på TV når det er program å se på der. Skal man være høflig spør mann, hvor ung er "de".

Herregud høres ikke ba ut, her må du bruke "herre min gud" dere er håpløse.

Annonse

Gjest saltimaten

Vel, da tror jeg det er dialekten min det er noe gærent med, for rundt her sier alle det...

...er du egentlig så sikker på at "alle" sier slik...?

...man kan legge seg til uvaner som man ikke tenker over, men som andre helt klart legger merke til.

Gjest gøytsomt

Syns ikke den er så veldig gærn...

...syns nesten det er rarere at noen "tar opp" døra, til tross for at den slett ikke ligger nede...

Her er det nye å pirke på hvis mann vil. Lys slås ikke på det tennes med en lysbryter som slutter strømkretsen. Heller ikke slås lyset av, en lyspære slukkes ved at strømkretsen brytes av en lysbryter, men hva spiller det for rolle når vi forstår hva vi mener når vi ber noen slå av lyset.

La folk bøye ordene etter behag *S* Gå - snuble - dette - datt - slo seg.

Gjest gøytsomt

...man kan legge seg til uvaner som man ikke tenker over, men som andre helt klart legger merke til.

i vestfold sier mange, "jeg skal gjøre det i sta!"

For en østlenning virker det galt, men galt for hvem?

Vel, her jeg bor er det naturlig å si "åssen erikka?" også, og jeg pleier ikke å spørre om alderen på folk hverken på den ene eller den andre måten.

Men, jeg jobber på et sted der man skulle tro folk visste hvordan man prater (videregående skole), og jeg har blitt spurt av norsklærere der om hvor mange år jeg er...

Så jeg vil nok si det er en dialekt-greie, og orker ikke å diskutere det noe særlig mer nå, hvis ingen kan komme med en god forklaring på hvorfor det er galt å spørre hvor mange år man er. År er noe man kan telle, derfor bør det gå an å spørre "hvor mange"...

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...