Gå til innhold

Oppe og nede


Gjest MonikaS.

Anbefalte innlegg

Gjest MonikaS.

Hvor lenge pleier en elektrosjokkbehandling å ha virkning?

Når en person er ganske høyt oppe (manisk) og bare vil jobbe hele tiden skal en da prøve å bremse de litt? Vil all jobbingen deres uten hvile føre til at de bare havner enda lenger ned når de blir dårlige?

Lurer ellers på om kombinasjonen Zyprexa og seroxat pleier å ha noen god effekt på de med bipolare lidelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En med bipolar lidelse bør bruke stemningsstabiliserende midler. De mest vanlige i Norge er Litium (Lithionit), Tegretol, Lamictal og Orfiril.

De 3 siste er egentlig epilepsimedisiner.

Noen har også god nytte av behandling med antipsykotiske midler.

Antidepressiva kan for en bipolar person gjøre vondt verre ved at manier kan utløses.

Men jeg vet at en del bipolare går på ulike medisinkombinasjoner med antidepressiva med god effekt.

For bedre svar kan du prøve søk funksjonen oppe til høyre på det røde feltet og spørre din behandler/lege.

Denne nettsiden kan du anonymt stille spørsmål og den har en del linker som kan være interessasnte:

http://www.bipolardisorder.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svarte visst ikke på ditt spørsmål om mani og jobbing.

Det kan sikkert være deilig å få utløp for sin maniske virketrang ved å jobbe. Men en person som er manisk kan gjøre skade fordi impulskontrollen og den kritiske sans er svekket. En får kanskje gjennomført mye, men hvordan blir kvaliteten på arbeidet?

Et annet spørsmål er om dette er fruktbart for personen selv. Jeg tror det er viktig å bremse ned. Prøv å kjør i sunne og vanlige rutiner med søvn, arbeid og fritid.

For min egen del har jeg brukt antipsykotisk medisin og beroligende i manisk fase.Viktig å ha søvn, så mange har også god nytte av sovemedisiner.

Den som går på Litium kan øke dosen i manisk fase. (Gjøres i samarbeid med lege)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...