Gå til innhold

Høy puls

Anbefalte innlegg

Gjest litt redd..
Skrevet

Hei

Jeg har i det siste opplevd "anfall" av meget høy og hard puls. Dette kommer i situasjoner der jeg IKKE er i aktivitet, sittende eller liggende. Jeg har da hvilepuls mellom 110-120.

Blodtrykket mitt er bra, jeg er slank men i nokså dårlig fysisk form.

Jeg føler at jeg ikke får nok luft, og må liksom "hive" etter luften.

Anyone...???

tigertrollet
Skrevet

Forandringer i pulsen er ekkelt fordi man tenker det kan være noe alvorlig galt. Du bør snakke med legen din hvis dette er skikkelig plagsomt og du blir redd.

Ville bare nevne at det kan også være andre årsaker som kan ha sammenheng med stress og emosjonelle ting. Hvis det gjør at du kan se noen sammenhenger til at kroppen reagerer med hjertebank av at du har mye å tenke på e.l.

Skrevet

Det kan høres ut som angst.

Har du tenkt over når disse anfallene kommer?

Hva skjer før anfallene?

Ser du noe mønster?

Har du bråsluttet med medisiner eller noe?

Skrevet

Jeg opplevde lignende i forbindelse med blodsukkerfall, gjerne etter et måltid (da det trenges mye energi for å fordøye maten).

Av og til også utenom måltidene, blodsukkeret mitt blir lett ustabilt dersom jeg ikke spiser ofte.

Dette har blitt littbedre nå når jeg har et par kilo å gå på.

Gjest litt redd..
Skrevet

Det kan høres ut som angst.

Har du tenkt over når disse anfallene kommer?

Hva skjer før anfallene?

Ser du noe mønster?

Har du bråsluttet med medisiner eller noe?

Joda har slitt med angst en stund - men dette skjer når jeg er rolig og avslappet... Altså, ikke angst som fremkaller høy puls, men omvendt..

Tror kanskje jeg har blitt veldig opphengt i hjertet mitt, går konstant å teller puls...

Takk for svar!! :)

Gjest litt redd..
Skrevet

Jeg opplevde lignende i forbindelse med blodsukkerfall, gjerne etter et måltid (da det trenges mye energi for å fordøye maten).

Av og til også utenom måltidene, blodsukkeret mitt blir lett ustabilt dersom jeg ikke spiser ofte.

Jeg skal prøve å se om det kan ha sammenheng. Det eneste som jeg har lagt merke til er at Cola gjør utslag, selv om jeg har vært en ihuga coladrikker i mange år...

Gjest litt redd..
Skrevet

Jeg skal prøve å se om det kan ha sammenheng. Det eneste som jeg har lagt merke til er at Cola gjør utslag, selv om jeg har vært en ihuga coladrikker i mange år...

Gjest litt redd..
Skrevet

Forandringer i pulsen er ekkelt fordi man tenker det kan være noe alvorlig galt. Du bør snakke med legen din hvis dette er skikkelig plagsomt og du blir redd.

Ville bare nevne at det kan også være andre årsaker som kan ha sammenheng med stress og emosjonelle ting. Hvis det gjør at du kan se noen sammenhenger til at kroppen reagerer med hjertebank av at du har mye å tenke på e.l.

Hm ja når det er hjertet som "tuller" blir man jo ekstra redd..

Føler ikke at jeg har det veldig stressende heller for tida, men har nok fått "hjertet på hjernen"... :)

Takk for svar!!

Skrevet

Cola inneholder koffein som kan gi slike plager. (Dette fins også i te, og kafe og ulike sportsdrikker)

Kan hende du ikke tåler sukker så bra. Kanskje kan du ha nytte av en lavglykemisk diett? Fedon Lindberg kjører en slik diett.

Du kan også søke på glykemisk index så finner du nok mye informasjon om hva slags mat du kan spise.

happy1365380345
Skrevet

Hei :)

Nå er ikke 110-120 meget høy puls bare for å berolige deg med det. Hvis det er en konstant puls (hvilepuls) så vil den etterhvert slite på hjertet.

Jeg ville i allefall sjekket stoffskiftet mitt hvis jeg var deg. Høyt stoffskifte gir høy puls. Ellers er de andre tingene som er nevnt her klart med på å øke pulsen slik som koffein og angst.

Ta deg en tur til legen - den eneste som kan gi deg klare svar i forhold til dette. Det er kanskje spesielt viktig fordi du nå har hengt deg opp i dette. Legen kan da avkrefte/bekrefte om noe er galt - slik at du igen kan begynne å fokusere på noe annet enn pulsen din.

Det er ufattelig slitsomt......

Lykke til!

• 2 uker senere...
Gjest sandra2003
Skrevet

Joda har slitt med angst en stund - men dette skjer når jeg er rolig og avslappet... Altså, ikke angst som fremkaller høy puls, men omvendt..

Tror kanskje jeg har blitt veldig opphengt i hjertet mitt, går konstant å teller puls...

hei.

ville bare si at jeg har hatt det på samme måte som deg.har hatt høy puls så lenge jeg kan huske,og har også vært plaget med angst,særlig den siste tiden.har på det verste hatt hvilepuls på 120,og det har ført til at jeg ikke klarte å fungere i det hele tatt,og hadde veldig stpre søvnproblemer.ble bare mer og mer opphengt i hjertet,og var sikker på at jeg skulle dø.hadde mye angst da.høy puls henger ofte sammen med høyt stoffskifte.det med stoffskiftet kan være litt komplisert,og det kan være nødvendig å ta flere prøver.du sier at den høye pulsen kom når du var rolig,og derfor ikke trodde det hadde noe med angst å gjøre.men siden du er "helt opphengt"i pulsen din,slutter du ikke å fokusere på den når du blir rolig.slik hadde jeg det iallefall.var livredd hjertet skulle pumpes ihjel...tok en helsjekk med ekg og ultralyd,og alt så veldig bra ut.som regel er det helt ufarlig,men det er viktig at du får undersøkt det,så du kan bli beroliget.man blir jo ekstra redd når det gjelder hjertet.jeg går nå på betablokker som setter ned pulsen.det har hjulpet enormt,selv om jeg fortsatt har litt høy puls.det senker blodtrykket også,så man kan bli litt svimmel av det,men det er bedre enn å gå med konstant høy puls over 100.føler meg også ganske mye roligere nå,selv om jeg fortsatt har angst.men det er utrolig deilig å slippe å bekymre seg for hjertet.det kan også være bra å trene kondisjon(løping,syklingetc.)for å bruke opp litt av adrenalinet.du vil føle deg roligere etterpå.ønsker deg lykke til,og håper du blir bedre snart***

Gjest nassejenta
Skrevet

hei.

ville bare si at jeg har hatt det på samme måte som deg.har hatt høy puls så lenge jeg kan huske,og har også vært plaget med angst,særlig den siste tiden.har på det verste hatt hvilepuls på 120,og det har ført til at jeg ikke klarte å fungere i det hele tatt,og hadde veldig stpre søvnproblemer.ble bare mer og mer opphengt i hjertet,og var sikker på at jeg skulle dø.hadde mye angst da.høy puls henger ofte sammen med høyt stoffskifte.det med stoffskiftet kan være litt komplisert,og det kan være nødvendig å ta flere prøver.du sier at den høye pulsen kom når du var rolig,og derfor ikke trodde det hadde noe med angst å gjøre.men siden du er "helt opphengt"i pulsen din,slutter du ikke å fokusere på den når du blir rolig.slik hadde jeg det iallefall.var livredd hjertet skulle pumpes ihjel...tok en helsjekk med ekg og ultralyd,og alt så veldig bra ut.som regel er det helt ufarlig,men det er viktig at du får undersøkt det,så du kan bli beroliget.man blir jo ekstra redd når det gjelder hjertet.jeg går nå på betablokker som setter ned pulsen.det har hjulpet enormt,selv om jeg fortsatt har litt høy puls.det senker blodtrykket også,så man kan bli litt svimmel av det,men det er bedre enn å gå med konstant høy puls over 100.føler meg også ganske mye roligere nå,selv om jeg fortsatt har angst.men det er utrolig deilig å slippe å bekymre seg for hjertet.det kan også være bra å trene kondisjon(løping,syklingetc.)for å bruke opp litt av adrenalinet.du vil føle deg roligere etterpå.ønsker deg lykke til,og håper du blir bedre snart***

Hei sandra2003 -

tusen takk for svar, det hjalp en hel del!!

Skal begynne å trene litt igjen, har ikke tørt å gjort noe fysisk, av redsel for at hjertet skulle stanse.... :)

Godt å høre at andre har det slik, og at det ikke er noe farlig.

Takk igjen!!

Med vennlig hilsen

• 3 uker senere...
Gjest shanghai
Skrevet

Det er ganske vanlig at hjertet av og til går litt i utakt, og at det hopper over et slag, eller at det slår noen ekstraslag eller går veldig fort. Dette kan være helt ufarlig - men det kan også være symptomer på WPW syndrom (som ikke er veldig farlig, men som er litt ubehaglig.)

Kanskje du bør gå til legen å få tatt et EKG for å se om du har en ekstra ledning i hjertet ditt?

Gjest ikke fullt så redd
Skrevet

Det er ganske vanlig at hjertet av og til går litt i utakt, og at det hopper over et slag, eller at det slår noen ekstraslag eller går veldig fort. Dette kan være helt ufarlig - men det kan også være symptomer på WPW syndrom (som ikke er veldig farlig, men som er litt ubehaglig.)

Kanskje du bør gå til legen å få tatt et EKG for å se om du har en ekstra ledning i hjertet ditt?

Hei,

har vært å tatt EKG nå, og alt var fint. Dvs, jeg har en bilyd i hjertet som jeg alltid har hatt.

Føler meg litt lettere, men blir fortsatt redd når hjertet velger salsa-takt.. Ekstraslagene gjør det heller ikke bedre, men jeg jobber med å lære meg å leve med dem!

Takk for svar

Med vennlig hilsen

Gjest shanghai
Skrevet

Hei,

har vært å tatt EKG nå, og alt var fint. Dvs, jeg har en bilyd i hjertet som jeg alltid har hatt.

Føler meg litt lettere, men blir fortsatt redd når hjertet velger salsa-takt.. Ekstraslagene gjør det heller ikke bedre, men jeg jobber med å lære meg å leve med dem!

Takk for svar

Med vennlig hilsen

Godt å høre at du føler deg litt tryggere. Det hjelper jo absolutt å vite at det ikke er noe alvorlig galt.

Jeg har også en del ekstraslag osv, og jeg er enig med deg at det er ubehagelig. Det viktigste er vel å lære sin egen kropp og rytme å kjenne, så blir det helt overkommelig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...