Gå til innhold

Hvilke egenskaper velger du?

Anbefalte innlegg

Gjest Bulten i Bo

Du er arbeidsgiver. Hva foretrekker du:

1. En som er et kronisk rotehue, og som alltid kommer for seint til både det ene og det andre, og som på den måten er til stor irritasjon for de andre, men som likevel utfører jobben sin på en meget bra måte, og som attpåtil ofte finner gode og kreative løsninger på oppgaver og problemer.

2. Eller ville du hatt en som er meget punktlig og presis, og som har full orden på det meste, både av hva som angår h*n sjøl, og resten av bedriften, men som forøvrig når det kommer til den praktiske løsningen av sjølve arbeidsoppgavene er lite oppfinnsom og produktiv, og ofte løser ting på en litt uheldig måte. Flink til å rasle med papir, men det er ikke mye som skjer, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113572-hvilke-egenskaper-velger-du/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sectio

Kommer helt an på hva jobben går ut på....

Hvis den feks. innebærer å åpne en butikk til et visst kl.slett hver morgen blir det nr. 2 tror jeg.

Hvis det stilles krav til kreativitet og hvis personen kan begrense kreativiteten til det som JEG anser som viktig blir det nr.1.

:-)

Gjest Bulten i Bo

Kommer helt an på hva jobben går ut på....

Hvis den feks. innebærer å åpne en butikk til et visst kl.slett hver morgen blir det nr. 2 tror jeg.

Hvis det stilles krav til kreativitet og hvis personen kan begrense kreativiteten til det som JEG anser som viktig blir det nr.1.

Det er ihvertfall en jobb som krever sjølstendig tenking. Men den setter nok litt krav til orden og punktlighet også. Kanskje kundebehandling er en del av jobben?

Gjest Sectio

Det er ihvertfall en jobb som krever sjølstendig tenking. Men den setter nok litt krav til orden og punktlighet også. Kanskje kundebehandling er en del av jobben?

Jeg er helt klart type 1 - men det har ingenting å si for min jobb iom at jeg jobber på provisjon og styrer min egen arbeidsdag...selvsagt veldig irriterende for de andre når jeg nesten aldri kommer tidsnok til morgenmøte... men jeg jobber med å bli flinkere :-)

Annonse

Gjest Sectio

Den første er ikke brukbar å ha i jobb. Det finnes en masse kreative folk som en kan stole på i en arbeidssituasjon, folk som både kommer tidsnok og er strukturerte.

Person nummer 2 finnes det massevis av jobber til

Fornærmet ! *snøft*

Har akkurat skrevet et innlegg om at jeg er type 1!

Fornærmet ! *snøft*

Har akkurat skrevet et innlegg om at jeg er type 1!

Ikke for å være frekk, men jeg ville aldri ansatt deg :)

Men apropos det å være kreativ. Det er en utbredt oppfatning av at når du er kreativ så er du samtidig et rotehue. De såkalte kreative unnskylder deres manglende struktur med at de er krative, som om det er noen motsetninger i det. De har liksom "lov" til å komme sent.

Sannheten er at kreativitet og struktur ofte går hånd i hånd. De mest kreative i reklamebyråer er ofte veldig strukturerte.

Gjest Sectio

Men apropos det å være kreativ. Det er en utbredt oppfatning av at når du er kreativ så er du samtidig et rotehue. De såkalte kreative unnskylder deres manglende struktur med at de er krative, som om det er noen motsetninger i det. De har liksom "lov" til å komme sent.

Sannheten er at kreativitet og struktur ofte går hånd i hånd. De mest kreative i reklamebyråer er ofte veldig strukturerte.

Å joda du hadde ansatt meg!

Jeg henter inn MYE mer penger til firmaet enn noen av papirflytterne gjør... selv om kontoret mitt ser ut som et bomba horehus på en dårlig dag og jeg kommer for sent til morgenmøtene.

Jeg er derimot ikke så sikker på om jeg ville ansatt meg selv til feks butikk eller en "ordinær" kontorjobb.

Eller en jobb der kunder ville se rotet mitt.

Det går an for de fleste å endre seg og å tilpasse seg. Det er snakk om lært atferd som helt greit kan manipuleres om man gidder.

Problemet er at en ofte har så mye erfaring på at det går helt greit å være en slask. Å levere en oppgave eller en søknad for seint gir oftest ingen sanksjoner i seg selv og man fortsetter bare i samme duren om man ikke erfarer annerledes.

Selv om jeg er helt ræva privat til å møte opp presis og jeg aldri vet hvor mobilen, lommeboka eller nøklene mine er så er jeg mer strukturert og ordentlig når jeg jobber. Spesielt når det er viktig med slikt.

Men det er klart. - Er man en slask privat så er man det gjerne i jobbsammenheng også.

Det går an for de fleste å endre seg og å tilpasse seg. Det er snakk om lært atferd som helt greit kan manipuleres om man gidder.

Problemet er at en ofte har så mye erfaring på at det går helt greit å være en slask. Å levere en oppgave eller en søknad for seint gir oftest ingen sanksjoner i seg selv og man fortsetter bare i samme duren om man ikke erfarer annerledes.

Selv om jeg er helt ræva privat til å møte opp presis og jeg aldri vet hvor mobilen, lommeboka eller nøklene mine er så er jeg mer strukturert og ordentlig når jeg jobber. Spesielt når det er viktig med slikt.

Men det er klart. - Er man en slask privat så er man det gjerne i jobbsammenheng også.

"Problemet er at en ofte har så mye erfaring på at det går helt greit å være en slask. Å levere en oppgave eller en søknad for seint gir oftest ingen sanksjoner i seg selv og man fortsetter bare i samme duren om man ikke erfarer annerledes."

Du er inne på noe vesentlig der. Det at folk ikke møter opp til avtalt tid og bryter avtaler, vitner om en grunnleggende manglende respekt og forståelse for andre mennesker og for en arbeidssituasjon. Personlig mener jeg at slike folk er ubrukelige i en jobbsammenheng, uavhengig av hvor flinke de er. Ingen er uunværlige. Kirkegården er full av uunværlige folk, som Kåre Vallebrokk sa.

"Det går an for de fleste å endre seg og å tilpasse seg. Det er snakk om lært atferd som helt greit kan manipuleres om man gidder. "

Ja, her ligger nok mye av essensen. Det virker som om grunntanken er "Men jeg er jo så kreativ og morsom og flink at de får bare godta at jeg kommer for sent og er et rotehue". Det vitner om manglende vilje til å endre seg

Å joda du hadde ansatt meg!

Jeg henter inn MYE mer penger til firmaet enn noen av papirflytterne gjør... selv om kontoret mitt ser ut som et bomba horehus på en dårlig dag og jeg kommer for sent til morgenmøtene.

Jeg er derimot ikke så sikker på om jeg ville ansatt meg selv til feks butikk eller en "ordinær" kontorjobb.

Eller en jobb der kunder ville se rotet mitt.

"Jeg henter inn MYE mer penger til firmaet enn noen av papirflytterne gjør... selv om kontoret mitt ser ut som et bomba horehus på en dårlig dag og jeg kommer for sent til morgenmøtene."

Det finnes mange folk som henter inn MYE penger til bedriften, og som samtidig kommer tidsnok til morgenmøtene.

See? :)

Gjest Sectio

"Jeg henter inn MYE mer penger til firmaet enn noen av papirflytterne gjør... selv om kontoret mitt ser ut som et bomba horehus på en dårlig dag og jeg kommer for sent til morgenmøtene."

Det finnes mange folk som henter inn MYE penger til bedriften, og som samtidig kommer tidsnok til morgenmøtene.

See? :)

Men det er så sjelden alle kan være alt!

Kvikk om morgenen OG villig til å dra ned på jobben på kvelden når det trengs....

Papirflytterne hos oss gjør en kjempejobb og de trengs,- men de pakker bort pulten og går hjem kl 16 UANSETT!!

Jeg kommer mye for sent til morgenmøtene men er villig til å jobbe overtid for å få jobben gjort når det haster - og det gjør det ofte pga. deadline !

Men nå må jeg gi meg så jeg skal klare å komme meg opp imorgen :-)

Annonse

Kvikk om morgenen OG villig til å dra ned på jobben på kvelden når det trengs....

Papirflytterne hos oss gjør en kjempejobb og de trengs,- men de pakker bort pulten og går hjem kl 16 UANSETT!!

Jeg kommer mye for sent til morgenmøtene men er villig til å jobbe overtid for å få jobben gjort når det haster - og det gjør det ofte pga. deadline !

"Men nå må jeg gi meg så jeg skal klare å komme meg opp imorgen :-) "

Da burde du nok ha lagt deg i formiddag :)

Prøv å rekk morgenmøtet, da!!

Gjest Bulten i Bo

Den første er ikke brukbar å ha i jobb. Det finnes en masse kreative folk som en kan stole på i en arbeidssituasjon, folk som både kommer tidsnok og er strukturerte.

Person nummer 2 finnes det massevis av jobber til

Du forandrer forutsetningene. Her nevnes ikke som eksempel en person som er både punktlig og kreativ, kun en av delene.

Det finnes forøvrig nok av papir-raslere som får ufortjent god omtale. Fordi de har en fin fasade, ryddig på pulten, papirene ordnet og sortert, alltid punktlige.

Du forandrer forutsetningene. Her nevnes ikke som eksempel en person som er både punktlig og kreativ, kun en av delene.

Det finnes forøvrig nok av papir-raslere som får ufortjent god omtale. Fordi de har en fin fasade, ryddig på pulten, papirene ordnet og sortert, alltid punktlige.

"Du forandrer forutsetningene. Her nevnes ikke som eksempel en person som er både punktlig og kreativ, kun en av delene. "

Du har rett, men de nevnes som to ytterpunkter. Sannheten er at jeg ikke ville ansatt noen av dem, men hvis jeg var tvunget til å velge, ville jeg valgt nummer 2.

Min avsporing skyldtes at jeg ønsket å vise at man ikke trenger å være et rotehue selv om man er kreativ.

Jeg ville satset på nr. 1. Fordi jeg tror denne typen har større utviklingspotensiale og er mer omgjengelig enn den andre. Og jeg har erfaring med å være leder for rotehuer, faktisk går det bra.

Alt er bedre enn pedanter, verdenmestre og "kontrollører".

Gjest Pricilla

Ingen av dem! Punktlighet og ryddighet er utrolig viktig i jobbsammenheng. Og kreativitet og produktivitet er selvsalgt like viktig hvis ikke viktigere.

Ville aldri ansatt rotehue i hvert fall. Måtte jeg velge ville jeg tatt nr. 2 og kanskje kursa vedkommende så h*n hadde lært nye rkeative arbeismetoder.

Men et rotehue som ikke holder avtaler lager bare surr...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...