Gå til innhold

Kognitiv terapi mellom Tønsberg og Skien


Gjest På søk nå

Anbefalte innlegg

Gjest På søk nå

Jeg trenger en behandler som er flink med kognitiv terapi. Må holde til på strekningen Tønsberg, Sandefjord, Larvik, Porsgrunn, Skien.

Fastlegen min kjenner ikke til noen som er veldig gode på akkurat dette. Så derfor gjør jeg et forsøk her.

Noen som har erfaring med terapeuter de kan anbefale, som takler godt denne spesielle terapien?

Må ha en med trygdeavtale - dessverre. Det begrenser nok utvalget, men har ikke råd til noe annet.

Takknemlig for alle innspill! Kan vel ikke gjøre noe å oppgi navn her, så lenge det er positiv omtale, og ikke kritikk? Hvis ikke, så oppgi telefonnummeret, så kan jeg søke meg fram til vedkommende. ER vel ingen andre som gidder det, skulle en tro, såsant en ikke selv trenger tjenester fra vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv å komme i kontakt med voksenpsykiatrien, det kan være nyttig å gå i gruppeterapi, kanskje. Men først så må du gjennom en helt vanlig psykolog, det går også an å benytte kognitiv terapi i de timene du har med psykologen, men han/hun kan anbefale kognitiv terapi og ordne det slik at du får henvisning til VOP.

Det kan også hende, at du kan få henvisning til VOP direkte gjennom legen din, men det er jeg litt usikker på.

Spør legen din om henvisning til psykolog, du, så kan psykologen hjelpe deg videre i systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du inne i det psykiatriske systemet fra før?

Du kan jo forhøre deg først ved psykiatrisk distriktsklinikk i Skien. DPS Seljord er litt lenger busstur da. Uansett må du få en henvisning fra din fastlege. Man trenger ikke innom en psykolog før evt. VOPP

Beste hilsner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På søk nå

Prøv å komme i kontakt med voksenpsykiatrien, det kan være nyttig å gå i gruppeterapi, kanskje. Men først så må du gjennom en helt vanlig psykolog, det går også an å benytte kognitiv terapi i de timene du har med psykologen, men han/hun kan anbefale kognitiv terapi og ordne det slik at du får henvisning til VOP.

Det kan også hende, at du kan få henvisning til VOP direkte gjennom legen din, men det er jeg litt usikker på.

Spør legen din om henvisning til psykolog, du, så kan psykologen hjelpe deg videre i systemet.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På søk nå

Er du inne i det psykiatriske systemet fra før?

Du kan jo forhøre deg først ved psykiatrisk distriktsklinikk i Skien. DPS Seljord er litt lenger busstur da. Uansett må du få en henvisning fra din fastlege. Man trenger ikke innom en psykolog før evt. VOPP

Beste hilsner

Jeg går til terapi nå. Har gått både i inividual og gruppeterapi.

Men saken er at legen min vil jeg skal ha kognitiv terapi. DET mener han kan hjelpe meg, men han kjenner ikke til noen som er virkelig flinke med kognitiv! Ihvertfall ikke han jeg går hos, eller han jeg gikk hos før. Derfor leter jeg etter en som har gode resultater i akkurat DEN teknikken.

Derfor spørsmålet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går til terapi nå. Har gått både i inividual og gruppeterapi.

Men saken er at legen min vil jeg skal ha kognitiv terapi. DET mener han kan hjelpe meg, men han kjenner ikke til noen som er virkelig flinke med kognitiv! Ihvertfall ikke han jeg går hos, eller han jeg gikk hos før. Derfor leter jeg etter en som har gode resultater i akkurat DEN teknikken.

Derfor spørsmålet!

Et direkte spørsmål på det svaret, har jeg nok ikke, da lokalkunnskapen ikke er den aller beste....men jeg holder fremdeles en knapp på voksenpsykiatrien, i likhet med zaxxon.

Tror det er de som nok skal sitte med mest ekspertise, nettopp fordi de har et fagmiljø der. Og når det gjelder kognitiv terapi (og annen terapi), så er det uansett du som må gjøre jobben, det er ingen som gjør det for deg. Ikke sånn at du har påstått dette, altså...ville bare påpeke at det er hardt, men belønnende arbeide å gå i terapi.

NHD har også gitt et svar på dette en gang, der han også anbefalte voksenpsykiatrien (på generelt grunnlag) fremfor å velge "privat" psykolog med driftsavtale (dvs at de får refundert fra folketrygden, og at prisen (egenandel) derfor blir den samme som ved voksenpsykiatrien).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går til terapi nå. Har gått både i inividual og gruppeterapi.

Men saken er at legen min vil jeg skal ha kognitiv terapi. DET mener han kan hjelpe meg, men han kjenner ikke til noen som er virkelig flinke med kognitiv! Ihvertfall ikke han jeg går hos, eller han jeg gikk hos før. Derfor leter jeg etter en som har gode resultater i akkurat DEN teknikken.

Derfor spørsmålet!

Hadde jeg vert deg så hadde jeg (eller fastlegen din) ringt til DPS i Skien og hørt der om de har noen som arbeider konsekvent med kognitiv terapi. Evt. så vet de muligens om andre som spesialiserer seg på dette.

Ikke for å skjære alle over en kamm, men jeg tror at større og bredere fagmiljø som du finner ved DPS/VOPP/BUP miljø kan gi en bedre behandling enn "ensomme" psykologer kan. Sikkert ikke riktig i alle tilfeller, men som en tommelfingerregel tror jeg det stemmer. Hvis andre har motsatte erfaringer så tar jeg gjerne imot pepper for det!

Beste hilsner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest På søk nå

Hvis du og fastlegen ikke finner ut av dette, så hadde jeg spurt nhd her på nytt etter hans ferie.

Takk for svar, men pleier NHD å anbefale navngitte behandlere da? Trodde han i så fall anbefalte bare sammensetninger av behandlere, dvs DPS'er og sykehus ol.

Men jeg skal prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...