Gå til innhold

Hyperthyreose

Anbefalte innlegg

happy1365380345

Hei

Jeg har fått diagnosen Hyperthyreose og har i 3 uker vært innlagt på sykehus pga stort vekttap og regulering av medisiner etc.

Jeg lurer på om noen her inne kan fortelle meg litt om når disse medisinene kan forventes å virke. Fritt T4 er igjen innenfor normalen, mens TSH ikke er målbar.

Jeg føler meg så sliten og motløs at jeg har mest lyst til å legge meg ned og gi opp hele greiene, men skjønner jo at det er et dårlig alternativ. Hvilepulsen min er nogenlunde normal, men ved bevegelse f.eks gange rundt i leiligheten stiger pulsen raskt til 130-140-150 alt avhengig av hva jeg gjør.

Dette pulsgreiene gjør meg redd og jeg lurer på om det er farlig eller om det er bare å stå i det som det heter.

Har Inderal tilgjengelig som skal brukes v/behov, men synes det er vanskelig å vite når det er riktig å ta det og når jeg skal la være.

Noen som har noen erfaringer å dele med meg. Jeg er fryktelig sliten og redd akkurat nå.....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113638-hyperthyreose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde å reglulere stoffskiftet med med neomerkasol(?) men det virket ikke. Tilslutt fikk jeg en pille med radioaktivt jod og det normaliserte stoffskiftet mitt. Jeg hadde også Inderal med spiste dem aldri. Mitt størst problem var at jeg ble så gira at jeg ble sittende apatisk i sofaen og ikke fikk gjort noen ting. Og følte meg kjempesliten.

Men jeg tror du er for ung til den behandlingen, du må i hvert fall være sikker på at du ikke skal ha flere barn. Operasjon er jo et annet alternativ men ofte får man lavt stoffskifte etterpå.

Men jeg sliter enda med vekta men det går opp sakte men sikkert. I hvert fall har jeg klart å legge på meg 8 kg de to siste årene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113638-hyperthyreose/#findComment-678630
Del på andre sider

happy1365380345

Jeg prøvde å reglulere stoffskiftet med med neomerkasol(?) men det virket ikke. Tilslutt fikk jeg en pille med radioaktivt jod og det normaliserte stoffskiftet mitt. Jeg hadde også Inderal med spiste dem aldri. Mitt størst problem var at jeg ble så gira at jeg ble sittende apatisk i sofaen og ikke fikk gjort noen ting. Og følte meg kjempesliten.

Men jeg tror du er for ung til den behandlingen, du må i hvert fall være sikker på at du ikke skal ha flere barn. Operasjon er jo et annet alternativ men ofte får man lavt stoffskifte etterpå.

Men jeg sliter enda med vekta men det går opp sakte men sikkert. I hvert fall har jeg klart å legge på meg 8 kg de to siste årene.

Hei og takk for svar :)

Jeg er satt på neo mercacole og har gått på dem i 6 uker i dag. Denne TF4 eller hva det heter er nå innenfor normalverdien, men TSH er ikke målbar.

Jeg har brukt Inderal en periode, fordi jeg hadde høy hvilepuls, nå skal den brukes ved behov.

Jeg er som du var sååååå sliten at jeg nesten ikke orker noen ting, og jeg føler at jeg har angst fra jeg lukker opp øynene om morgenen fordi jeg etter 6 uker ikke har mer energi og fortsatt løper hjertet av gårde som det passer seg.

Dette er mildt sagt noe av det mest slitsomme jeg har vært med på. Jeg gjør ingenting og det føles som et maraton.

Vel, skal ta ny blodprøve tirsdag og får håpe noe positivt er i ferd med å skje da, selv om det foreløpig ikke kjennes slik i kroppen.

Alle sier at jeg må være tålmodig og ta et skritt av gangen, men jeg er så sliten og lei av å være syk hele tiden!!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113638-hyperthyreose/#findComment-678941
Del på andre sider

Hei og takk for svar :)

Jeg er satt på neo mercacole og har gått på dem i 6 uker i dag. Denne TF4 eller hva det heter er nå innenfor normalverdien, men TSH er ikke målbar.

Jeg har brukt Inderal en periode, fordi jeg hadde høy hvilepuls, nå skal den brukes ved behov.

Jeg er som du var sååååå sliten at jeg nesten ikke orker noen ting, og jeg føler at jeg har angst fra jeg lukker opp øynene om morgenen fordi jeg etter 6 uker ikke har mer energi og fortsatt løper hjertet av gårde som det passer seg.

Dette er mildt sagt noe av det mest slitsomme jeg har vært med på. Jeg gjør ingenting og det føles som et maraton.

Vel, skal ta ny blodprøve tirsdag og får håpe noe positivt er i ferd med å skje da, selv om det foreløpig ikke kjennes slik i kroppen.

Alle sier at jeg må være tålmodig og ta et skritt av gangen, men jeg er så sliten og lei av å være syk hele tiden!!!

Det forstår jeg kjempegodt. Jeg gikk slik veldig lenge før jeg fikk noe hjelp og det var helt forferdelig. Huset var bombet og jeg satt og gråt og var deppa for alt. Jobben var et mareritt og stakkars ungene fikk kjeft i tide og utide.

Jeg håper du får ordnet opp i det. Forresten, er du klar over at det er arvelig. Se bakover i din egen familie så vil du kanskje få vite at andre har opplevd det samme, Jeg har både en tante og en grandtante som hadde det samme og har informert datteren min om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113638-hyperthyreose/#findComment-678944
Del på andre sider

happy1365380345

Det forstår jeg kjempegodt. Jeg gikk slik veldig lenge før jeg fikk noe hjelp og det var helt forferdelig. Huset var bombet og jeg satt og gråt og var deppa for alt. Jobben var et mareritt og stakkars ungene fikk kjeft i tide og utide.

Jeg håper du får ordnet opp i det. Forresten, er du klar over at det er arvelig. Se bakover i din egen familie så vil du kanskje få vite at andre har opplevd det samme, Jeg har både en tante og en grandtante som hadde det samme og har informert datteren min om det.

Ja jeg vet at dette som oftest er arvelig. Moren min har lavt stoffskifte og oldemor hadde struma.

Jeg derimot bare sitter og håper at dette snart kan bli regulert slik at jeg kan begynne å leve igjen. Jeg er bare sliten og redd, redd, redd. Hele livet mitt bare flyter.............

Vektproblemet er jo motsatt i mitt tilfelle og det tærer jo på krefter det også. Har gått ned 9 kilo siden påske. Det er en "slankekur" jeg gjerne kunne vært foruten.

Vel, jeg må nok bare smøre meg med tålmodighet, som jeg har 0 igjen av, ta ett skritt av gangen, uten krefter og vente på at noe skal skje i riktig retning.

Er du helt og holdent kvitt problemet? Og hvor lang tid tok det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113638-hyperthyreose/#findComment-678993
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...