Gjest 47 år Skrevet 30. november 2000 Del Skrevet 30. november 2000 Jeg har gitt blod gjennom de 20 år . Blodprosenten eller ferretin-innholdet har aldri vært under normalt. I januar i år ble jeg sendt hjem med beskjed om at ferretin-innholdet var under lavverdien (mindre enn 25) for å gi blod. Dette har alrid hendt på de 20 årene jeg har gitt. I brev fra Ulllevål Sykehus fikk jeg beskjed om en 3 mnd. jernkur som jeg fulgte. Denne kuren var knapt ferdig med da jeg ble kallt inn til ny giving i mai. Da var alt OK med et ferretin-verdi som var på 62. Jeg har nå imidlertid i november vært på bolodbanken igjen, og blitt hjemsendt med ferretinverdi under tillatt verdi for giving. Selve blodprosenten har vært relativ stabil den senere tiden med verider rundt 16,5. Spørsmålet mitt er hvordan det kan oppstå at jeg på nytt har for lite jerndepot i kropen. Jeg kan nevne at jeg som sedvanlig spiser det brettet med jerntabletter jeg får etter hver giving. Jeg har ingen nevnbare endringer i kosthold eller mosjon. Hvis noe skal nevnes må det være at jeg er bliitt flinkere til å spise mere frukt og grønnsaker, samt et glass rødvin i ny og ne. Heller ingen i arbeidssituasjon. Har dere noen kommentarer (råd eller vink) til hva jeg bør foreta meg. Føler meg ikke hverken syk, slapp eller trøtt. Jeg har altså ikke merket noe i min egen allmentilstand. På forhånd takk Trond 47 år. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11365-lav-ferretinverdi/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ottar Grimstad, lege Skrevet 3. desember 2000 Del Skrevet 3. desember 2000 Jeg tror ikke dette er uttrykk for spesiell sykdom. Etter mange års blodgiving er vel lagrene blitt så lave at de tåler eksta lite belastning. Trolig bør du ta jerntilskudd over litt lenger tid, men jeg foreslå at du rådfører deg nærmere med blodbanken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/11365-lav-ferretinverdi/#findComment-58457 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.