Gå til innhold

Musikk konserviatoret

Anbefalte innlegg

Gjest Fiolinist

Heisann

Jeg er en jente som har spillt fiolin i 3 år nå, til høsten skal jeg gå på folkehøgskole med fiolin som hovedinstrument.Tingen er at jeg elsker og spille og synge, og kunne godt tenkt meg en høyere utdanning innenfor dette, jeg har liksom ikke lyst til noe annet.

Men musikk konserviatoret virker liksom uoppnåelig for meg, lærern min sier at jeg er god til å ha spilt så kort, han ble faktisk veldig overrasket da jeg sa hvor kort jeg hadde spilt (byttet lærer etter jul). Men hvor vanskelig er det egentlig å komme inn der? Må man vere j.... god, eller holder det at man kan basisen og har gehør, rytme og alt det der?

Noen som har erfaringer?

Takk for svar, hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113680-musikk-konserviatoret/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer litt an på hvilken linje du søker og hva slags hovedinstrument du har. (ofte lettere på et instrument med få søkere, kommer litt an på hvor mange plasser de har) Ikke alle konservatorier har like stor søkermasse heller, så det kan også påvirke sjansene dine.

Du blir innkalt til en opptaksprøve som består av en teoretisk del, samt at du skal prøvespille på ditt instrument.

Prøvespillet består av ett eller flere obligatoriske musikkstykker (du får vite hvilke ved å kontakte konservatorier) ett eller kanskje to selvvalgte + prima vista, altså et stykke som du får utlevert der og da og skal spille uten å forberede deg først.

Til sist skal du muligens spille en trudelutt på piano (ihvertfall var det sånn i min tid) Det regnes i så fall som bi-instrument (hvis du ikke har det som hovedinstrument) og er enkle greier. Ingen venter en Leif Ove Andsnes da! :o)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113680-musikk-konserviatoret/#findComment-679199
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...