Gå til innhold

Å komme for seint

Anbefalte innlegg

Gjest Bulten i Bo

Det kommer jo helt an på hva som er avtalen. På f.eks jobbmøter, jobbintervju, og slike ting, er det totalt uakseptabelt å komme for seint. Klarer du ikke det, ja, da viser du at du enten driter i andre menneskers tid, eller at du er dårlig til å beregne tid, noe som gjør deg uegnet i jobb.

Hvis kjæresten sier til meg at han kommer til meg klokka 19.00 for å se på video med meg, gjør det meg ingenting om han kommer 19.15. Hvis han skal komme til meg klokken 19.00 fordi vi skal rekke en film på kino 19.15, da ville jeg blitt forbanna hvis han kom 19.15 til meg. Eller om vi skal møtes et sted og jeg blir stående/sittende helt alene, det er også uakseptabelt, da kunne jo jeg også gått hjemmefra 15 minutter seinere, og kanskje rukket å sette igang en klesvask!

Men, nå i disse mobiltider er det iallefall et krav om at man sender en sms hvis man kommer for seint, det gjør det iallefall litt bedre. Jeg står ikke veldig mye lenger enn 10 minutter og venter på folk iallefall. Kommer folk for seint til mat hos meg, begynner jeg å spise.

Helt enig med deg.

Fortsetter under...

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Altman

6

• sigga

4

• Lillemus

3

• chanti

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Bulten i Bo

Hvis du kommer for sent til en avtale med meg, så sier du til meg: "Jeg driter i deg og ditt liv, du har å innordne deg etter meg."

Det er utrolig respektløst.

De som viser respekt overfor andre mennesker ved å komme presis, de viser ofte respekt for andre på andre måter også.

Sorry, klarer ikke å se det på den måten. Hvis noen kommer for seint til en avtale med meg, går jeg ut fra at noe har skjedd, og ikke at det har noe med manglende respekt for meg å gjøre. Høres nesten ut som du har mindreverdighetskomplekser.

Gjest Bulten i Bo

Det irriterer meg når folk ikke kommer til avtalt tid.

Ikke fordi dette sier noe om dem som mennesker, ikke fordi jeg vil stemple dem som udugelige.

Men fordi det er unødvendig å la andre vente på en! Du hevder det ikke er respektløst, men det er akkurat det det er. Du klarer ikke å beregne tida, du klarer ikke å si at du ikke har tid hvis noen vil prate. Og du tenker dermed bare på DEG.

Du tenker ikke på den eller de som venter på deg, som bruker av SIN tid som er akkurat like dyrebar som DIN tid.

På jobben, f.eks. man sitter 10 stykker rundt bordet, klar til møtet som skulle starte klokka 9. Men man må vente til kvart over før de to siste har innfunnet seg. Fryktelig bortkastet tid for de øvrige 10!

Når svigers skal komme til julemiddag og vi skal spise klokka 16, da bør de innfinne seg FØR klokka 16. Maten klar, bordet dekket.... men de kommer 16.30. Respektløst.

Det er litt forskjell på situasjoner også da...

Det funker ikke. Jeg klarer ikke å lure meg sjøl. Men... Hvorfor i all verden gidde å bruke energi på å irritere deg over sånne bagateller? Irriter deg for eksempel litt over Valgerd istedet, som ikke skjønner prinsippet "uskyldig inntil det motsatte er bevist".

Nei, altså, dette er faen ikke bagateller. Man må da kunne forvente av voksne folk at de skal klare å komme tidsnok til avtaler. Å si "jeg klaaarer ikke" er bare patetisk. Er avtalen klokken 9, så er den klokka 9. Tror du jeg gidder å bruke av min tid til å vente på noksagter som ikke har såpass kontroll over seg selv at de klarer å være på et gitt sted til et gitt tidspunkt?

Gjest QuePasta

Sorry, klarer ikke å se det på den måten. Hvis noen kommer for seint til en avtale med meg, går jeg ut fra at noe har skjedd, og ikke at det har noe med manglende respekt for meg å gjøre. Høres nesten ut som du har mindreverdighetskomplekser.

Det svaret der illustrerer mangel på respekt så godt som noe!

Det funker ikke. Jeg klarer ikke å lure meg sjøl. Men... Hvorfor i all verden gidde å bruke energi på å irritere deg over sånne bagateller? Irriter deg for eksempel litt over Valgerd istedet, som ikke skjønner prinsippet "uskyldig inntil det motsatte er bevist".

Det er (minst) tre typer mennesker det ikke er mulig å diskutere irritasjonsmomentet med: røykere, hundeeiere med løshunder og kroniske forsentkommere. De skjønner aldri hvordan deres oppførsel oppfattes av andre.

Annonse

Er det bagateller at man stadig må vente på en person da? Jeg syns ikke det.

Og hvorfor skal alle andre gidde å kaste bort tida si på å vente på deg? Hvorfor kan ikke heller du prøve litt ekstra for å rekke å komme dit du skal i tide?

Gjest Bulten i Bo

Det er (minst) tre typer mennesker det ikke er mulig å diskutere irritasjonsmomentet med: røykere, hundeeiere med løshunder og kroniske forsentkommere. De skjønner aldri hvordan deres oppførsel oppfattes av andre.

Du har jo derimot en særdeles eksellent diskusjonsteknikk. Når du ikke klarer å få folk til å bli enige med deg, slår du fast at det er umulig å diskutere med dem.

Gjest Bulten i Bo

Nei, altså, dette er faen ikke bagateller. Man må da kunne forvente av voksne folk at de skal klare å komme tidsnok til avtaler. Å si "jeg klaaarer ikke" er bare patetisk. Er avtalen klokken 9, så er den klokka 9. Tror du jeg gidder å bruke av min tid til å vente på noksagter som ikke har såpass kontroll over seg selv at de klarer å være på et gitt sted til et gitt tidspunkt?

"noksagt"? :-) Morsomt ord, som ikke er så mye i bruk lenger.

Jo, det er bagateller. Hvis du tenker over hvilke andre mye dårligere menneskelige egenskaper du støter på daglig, så er å komme for seint en bagatell.

Gjest Bulten i Bo

Er det bagateller at man stadig må vente på en person da? Jeg syns ikke det.

Og hvorfor skal alle andre gidde å kaste bort tida si på å vente på deg? Hvorfor kan ikke heller du prøve litt ekstra for å rekke å komme dit du skal i tide?

Hvilke dårlige egenskaper har du som du kunne retta på? Ingen er feilfrie. Jeg er en real og ålreit fyr, men jeg kommer ofte for seint. Det er en av mine feil. Jeg kunne vært en som mobba og baksnakka, og det hadde vært mye verre.

Gjest Bulten i Bo

Det svaret der illustrerer mangel på respekt så godt som noe!

Nå skal du høre: Fordi om folk kommer for seint til avtaler med deg, eller fordi om de sier ting til deg som du ikke liker, så betyr det altså ikke at de mangler respekt for deg.

"noksagt"? :-) Morsomt ord, som ikke er så mye i bruk lenger.

Jo, det er bagateller. Hvis du tenker over hvilke andre mye dårligere menneskelige egenskaper du støter på daglig, så er å komme for seint en bagatell.

I forhold til mord, er jo det å komme for sent selvsagt en bagatell.

Ellers så bekrefter du langt på vei mine mistanker: de som er kroniske "forsentkommere" bagatelliserer akkurat det, og mener de har "rett" til å komme for sent. Jeg sparket en gang en person ut av et prosjekt fordi han aldri klarte å passe tiden. Han forble ute på permanent basis.

Men ærlig talt, jeg er ikke spesielt strukturert, men jeg mener at slike som deg er helt umulige å ansette. Dere er bare en kilde til irritasjon, og når du ikke forstår dette, er det jo ikke noe håp om at du skal forbedre deg heller

Gjest Bulten i Bo

I forhold til mord, er jo det å komme for sent selvsagt en bagatell.

Ellers så bekrefter du langt på vei mine mistanker: de som er kroniske "forsentkommere" bagatelliserer akkurat det, og mener de har "rett" til å komme for sent. Jeg sparket en gang en person ut av et prosjekt fordi han aldri klarte å passe tiden. Han forble ute på permanent basis.

Men ærlig talt, jeg er ikke spesielt strukturert, men jeg mener at slike som deg er helt umulige å ansette. Dere er bare en kilde til irritasjon, og når du ikke forstår dette, er det jo ikke noe håp om at du skal forbedre deg heller

Kommer litt an på hva slags jobb, og graden av forseintkomming vel? Dessuten er det da litt dumt å sparke en fyr som har geniale ideer, bare fordi han kommer fem minutter for seint hver dag?

Annonse

Gjest Moller

Hvilke dårlige egenskaper har du som du kunne retta på? Ingen er feilfrie. Jeg er en real og ålreit fyr, men jeg kommer ofte for seint. Det er en av mine feil. Jeg kunne vært en som mobba og baksnakka, og det hadde vært mye verre.

Du baksnakket jo akkuratt Valgerd her. Jeg gidder ikke å avtale med personer som ofte kommer for seint.Jeg synes det er respektløst overfor andres tid og stadig vekk komme for seint. Så skjerp deg.

Kommer litt an på hva slags jobb, og graden av forseintkomming vel? Dessuten er det da litt dumt å sparke en fyr som har geniale ideer, bare fordi han kommer fem minutter for seint hver dag?

Det er langt mellom de personer som har geniale ideer. Du skulle vært litt av et unikum for at jeg ikke skulle sparke deg

"Derimot er jeg lojal og sympatisk, humoristisk og positiv - og det er vel DE tingene vennene mine forbinder meg mest med."

Det er nettopp det som er poenget. Disse egenskapene er da virkelig mye viktigere enn å være punktlig. Men begår du den grove synd å være upresis, har slike gode egenskaper ingen betydning lenger.

"Derimot er jeg lojal og sympatisk, humoristisk og positiv - og det er vel DE tingene vennene mine forbinder meg mest med."

Disse egenskapene betyr nada for meg hvis vi har et perifert arbeidsforhold. Hvis du og jeg ikke jobber særlig nært til daglig, men har et møte i ny og ne, betyr de andre nevnte egenskapene meget lite for meg. Jeg vil bare at du skal møte opp når du skal, og gå når vi er ferdige. Punktum.

Men hva legger du mest vekt på? Jeg gir deg fem alternativer:

1. Ærlighet

2. Punktlighet

3. Humor

4. Intelligens

5. Evne til å kommunisere

Det er helt uvesentlig å sette de nevnte egenskapene op mot hverandre. Jeg mener, en blid person som kommer for sent, er jo ikke noe bedre enn en sur person som kommer for sent.

Du kommer for sent - hva dine andre egenskaper har med det å gjøre, skjønner ikke jeg

Det irriterer meg når folk ikke kommer til avtalt tid.

Ikke fordi dette sier noe om dem som mennesker, ikke fordi jeg vil stemple dem som udugelige.

Men fordi det er unødvendig å la andre vente på en! Du hevder det ikke er respektløst, men det er akkurat det det er. Du klarer ikke å beregne tida, du klarer ikke å si at du ikke har tid hvis noen vil prate. Og du tenker dermed bare på DEG.

Du tenker ikke på den eller de som venter på deg, som bruker av SIN tid som er akkurat like dyrebar som DIN tid.

På jobben, f.eks. man sitter 10 stykker rundt bordet, klar til møtet som skulle starte klokka 9. Men man må vente til kvart over før de to siste har innfunnet seg. Fryktelig bortkastet tid for de øvrige 10!

Når svigers skal komme til julemiddag og vi skal spise klokka 16, da bør de innfinne seg FØR klokka 16. Maten klar, bordet dekket.... men de kommer 16.30. Respektløst.

"På jobben, f.eks. man sitter 10 stykker rundt bordet, klar til møtet som skulle starte klokka 9. Men man må vente til kvart over før de to siste har innfunnet seg. Fryktelig bortkastet tid for de øvrige 10!"

La oss ta utgangspunkt i at dette kvarteret er bortkastet. Det vil si at 10 x 15 minutter er bortkastet. Dette vil si to og en halv time til sammen. Sier vi at disse personene har en gjennomsnittlig timelønn på kr. 200, har altså dette kvarteret kostet kr. 500... og da har jeg holdt utenfor den som kom for sent

Gjest Bulten i Bo

Det er helt uvesentlig å sette de nevnte egenskapene op mot hverandre. Jeg mener, en blid person som kommer for sent, er jo ikke noe bedre enn en sur person som kommer for sent.

Du kommer for sent - hva dine andre egenskaper har med det å gjøre, skjønner ikke jeg

Det har med evne til å se helhet å gjøre.

Gjest moller

Hvis noen venter på å bli avløst så er det en ting, men i de fleste tilfeller er det godt mulig å se litt romslig på det. Vel og merke hvis en legger godvilja til. Det har forsåvidt med romslighet å gjøre det og... Fra min side har det aldri med mangel på respekt å gjøre når jeg kommer for seint.

Om du kan klokka er det da vel ingen sak å holde tiden. Om det er så vanskelig for deg kan du jo sette alarmen på f.eks. mobilen som minner deg om når du må dra. Da synes jeg du skal dra uansett om du er klar eller ikke. Kom ikke å si at det ikke er mangel på respekt når du stadig vekk lar andre måtte vente på deg. For det er det så absolutt. Det er overhode ikke vanskelig å holde et klokkesett om buss og annet ikke forsømmer deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...