Worrisome_plenty Skrevet 1. april Skrevet 1. april Har du måttet kutte ned på forbruket ditt? De to siste månedene har jeg ikke klart å spare. Og forrige måned måtte jeg ta av sparepengene. Men jeg er ikke verst rammet, da jeg bor relativt billig. Hva mener du om å kutte matmomsen? Selv synes jeg det ville være bedre om de med lav inntekt si under 600k i året, fikk en ekstra sum penger. Jeg tror det kommer til å bli dyrere nå som Trump driter seg ut igjen og igjen. Hvordan påvirker dyrtiden deg? 0 Siter
nachnoo Skrevet 1. april Skrevet 1. april Om det var opp til meg, ville jeg hevet innslagspunktet for innkreving av skatt. 2 Siter
AnonymBruker Skrevet 1. april Skrevet 1. april Dyrtiden? Tenker du økonomisk? Jeg vil si at jeg lever ganske stramt i utgangspunktet og det er absolutt ikke blitt bedre. Får ikke spart og må begrense ting jeg vil og skal. Frustrerende. Anonymkode: 9929b...ba8 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 2. april Forfatter Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (9 timer siden): Dyrtiden? Tenker du økonomisk? Anonymkode: 9929b...ba8 Ja tenker på økonomi ja. Alt koster så mye nå. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. april Skrevet 2. april Dyrt å redde verden ja. Jeg tror at dersom butikkene oppga årsaken til prisen, ikke bare prisen, ville det vært lettere å få folk bort fra klima fanatismen og andre luksus prosjekter, som pusher prisene til helt ekstreme nivåer, som mange av oss ikke har råd til. 14 hours ago, nachnoo said: Om det var opp til meg, ville jeg hevet innslagspunktet for innkreving av skatt. Vi går allerede med dundrende underskudd per nordmenns innbetalte skatt i forhold til statens utgifter over deres levetid, så hvis du skal redusere skatt noe sted må du øke den veldig mye andre steder for at dette skal gå opp, og da vil fort de folkene flytte til sveits eller andre steder Vet du har lest of ikke forstått dette før, men alltid lov å gjøre et nytt forsøk : https://www.nettavisen.no/nyheter/hver-kvinne-koster-15-6-millioner-ingen-grunn-til-at-det-skal-tolkes-stigmatiserende-for-kvinner/s/12-95-3424089287 Staten går 9 millioner i minus per nordmann gjennom levetiden dens, det betyr hver nordmann burde betale 9 millioner kroner mer i skatt gjennom levetiden enn de gjør i dag, gitt statens utgifter, eller ca 100 000 mer i skatt per leveår eller nesten 200 000 mer i skatt per år de er i arbeid. Mange (og du) tenker at regnestykket er feil, det kan da virkelig ikke stå så ille til, umulig, men nei, utgiftene til klimatiltak og andre luksusprosjekter vi nordmenn har innført, kombinert med den økte levealderen, er så ekstremt dyr, at en må enten kutte ned, eller øke skatter enormt. Eller lukke øynene og benekte fakta, da Å skrive om å kutte skatter . uten å innføre andre tiltak samtidig, blir for dumt. Anonymkode: a497e...fbb 0 Siter
nachnoo Skrevet 2. april Skrevet 2. april Det er bred enighet om at vi skal leve i en velferdsstat. Det betyr blant annet at vi ikke kan forvente at alle «går med overskudd « i et livsløp. Her var det snakk om hvordan vi kan hjelpe dem som ikke har råd til å gi barna varm middag hver dag, ikke har råd til bursdagsgaver eller ikke har råd til å la barna delta i organisert fritidsaktivitet. Her er det jeg mener at skattefrihet for de som tjener aller minst er noe vi må ta oss råd til. Så får heller det store flertall av velfødde nordmenn heller betale noen kroner mer. 2 Siter
Grendel Skrevet 2. april Skrevet 2. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dyrt å redde verden ja. Jeg tror at dersom butikkene oppga årsaken til prisen, ikke bare prisen, ville det vært lettere å få folk bort fra klima fanatismen og andre luksus prosjekter, som pusher prisene til helt ekstreme nivåer, som mange av oss ikke har råd til. Vi går allerede med dundrende underskudd per nordmenns innbetalte skatt i forhold til statens utgifter over deres levetid, så hvis du skal redusere skatt noe sted må du øke den veldig mye andre steder for at dette skal gå opp, og da vil fort de folkene flytte til sveits eller andre steder Vet du har lest of ikke forstått dette før, men alltid lov å gjøre et nytt forsøk : https://www.nettavisen.no/nyheter/hver-kvinne-koster-15-6-millioner-ingen-grunn-til-at-det-skal-tolkes-stigmatiserende-for-kvinner/s/12-95-3424089287 Staten går 9 millioner i minus per nordmann gjennom levetiden dens, det betyr hver nordmann burde betale 9 millioner kroner mer i skatt gjennom levetiden enn de gjør i dag, gitt statens utgifter, eller ca 100 000 mer i skatt per leveår eller nesten 200 000 mer i skatt per år de er i arbeid. Mange (og du) tenker at regnestykket er feil, det kan da virkelig ikke stå så ille til, umulig, men nei, utgiftene til klimatiltak og andre luksusprosjekter vi nordmenn har innført, kombinert med den økte levealderen, er så ekstremt dyr, at en må enten kutte ned, eller øke skatter enormt. Eller lukke øynene og benekte fakta, da Å skrive om å kutte skatter . uten å innføre andre tiltak samtidig, blir for dumt. Anonymkode: a497e...fbb Jeg tenker at regnestykket er misvisende, ja. Det ligger en forutsetning der som ikke er uttalt, nemlig at alt skal finansieres gjennom skatt. Norge går med et stort overskudd på grunn av oljeinntektene. Det er ingen grunn til at hver enkelt, eller gjennomsnittet skal gå med overskudd. Et annet poeng: Statsbudsjettet har nesten doblet seg fra 2016. Utgiftene er økt med over 1000 milliarder. Alvorlig talt: Hvor går alle de pengene? Hadde vi ikke velferdsstat i 2016? Er det dobbelt så mange lærere og sykepleiere eller tjener de dobbelt så mye? Jeg synes de kunne gitt et skattelette til de lavtlønte, og så kunne staten selv fått i oppdrag å kutte utgiftene tilsvarende uten å redusere tilbudet. Hvis noen tror det er umulig så vil jeg si at private bedrifter har sånne opprydninger hele tiden. 1 Siter
slabbedask Skrevet 2. april Skrevet 2. april (endret) 53 minutes ago, Grendel said: Jeg tenker at regnestykket er misvisende, ja. Det ligger en forutsetning der som ikke er uttalt, nemlig at alt skal finansieres gjennom skatt. Norge går med et stort overskudd på grunn av oljeinntektene. Det er ingen grunn til at hver enkelt, eller gjennomsnittet skal gå med overskudd. Et annet poeng: Statsbudsjettet har nesten doblet seg fra 2016. Så ille er det ikke da. Statsbudsjettet har økt med 75% siden fra 2016, mens den totale inflasjonen har vært omtrent 35-38% i samme periode. (Tar forbehold om at man ikke kan stole på ChatGPT og Grok.) Endret 2. april av slabbedask 0 Siter
slabbedask Skrevet 2. april Skrevet 2. april 20 hours ago, Worrisome_plenty said: Har du måttet kutte ned på forbruket ditt? Hvordan påvirker dyrtiden deg? Kan ikke si jeg har blitt påvirket. Nå har jeg ikke lån, bor billig, og har ikke så dyre vaner, så det går greit. 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 2. april Skrevet 2. april 1 hour ago, Grendel said: Jeg synes de kunne gitt et skattelette til de lavtlønte, og så kunne staten selv fått i oppdrag å kutte utgiftene tilsvarende uten å redusere tilbudet. God plan. 😅 DOGE i USA prøvde jo noe tilsvarende, kutt litt unyttige ting, det høres bra ut i teorien, men i praksis er det ikke lett.. 1 hour ago, Grendel said: Jeg tenker at regnestykket er misvisende, ja. Det ligger en forutsetning der som ikke er uttalt, nemlig at alt skal finansieres gjennom skatt. AFAIK (elendig skrevet rapport..) er alt av indirekte skatter og avgifter inkludert i regnestykket, % real kapital avkastning fra selve oljefondet er det eneste som er ekskludert. Nå er også alle tallene utdaterte, så hvis en bruker dagens størrelse på oljefondet og tenker f.eks 3% av det er jo mye (nesten 60k i året pp) så det kan dekke litt, men når en bruker de samme tallene i rapporten snakker vi godt under 30k per person per år (og er dermed alt for lite til å dekke det gigantiske underskuddet per person med dagens skattesatser). Uansett hvordan en ser på det, skattekutt et sted vil kreve skatteøkning andre steder (eller ytelses kutt andre steder). Jeg vil foreslå kutt i co2 kampen, og bistandspenger først, men om nordmenn vil prøve å "tax the rich" etc mer, er det også lov å prøve på det, tror ikke det vil gå bra. Anonymkode: a497e...fbb 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 2. april Skrevet 2. april Den måten jeg merker det på er at jeg ikke kommer til å øke sparebeløpet når lønnsforhøyelsen kommer dette året. Dvs at jeg tross alt er ganske priviligert, men ja jeg merker det. 0 Siter
emilie321 Skrevet 2. april Skrevet 2. april Ja, jeg merker dyrtiden. Har måttet ta litt fra sparekontoen og snart merker jeg den enda mer, når husleien min går opp med over 2100kr i måneden. Må virkelig se hvor jeg kan kutte 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 2. april Forfatter Skrevet 2. april emilie321 skrev (29 minutter siden): Ja, jeg merker dyrtiden. Har måttet ta litt fra sparekontoen og snart merker jeg den enda mer, når husleien min går opp med over 2100kr i måneden. Må virkelig se hvor jeg kan kutte Det er mye i økning. Selv hadde jeg en tilsvarende økning for ca 18 måneder siden. Men det var på fellesutgifter i borettslag. For å betjene ett felleslån. Merket det ja. 0 Siter
emilie321 Skrevet 3. april Skrevet 3. april Worrisome_plenty skrev (6 timer siden): Det er mye i økning. Selv hadde jeg en tilsvarende økning for ca 18 måneder siden. Men det var på fellesutgifter i borettslag. For å betjene ett felleslån. Merket det ja. Ja, det er mye. Øker i forbinnelse med at jeg skal skrive ny leiekontrakt. Har sjekket litt rundt og tilsvarende leiligheter ligger rundt det jeg kommer opp i (og ofte litt mer). Skal jeg ha et billigere sted å bo, så blir det mindre sentralt og bare et lite krypinn. 1 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 3. april Forfatter Skrevet 3. april emilie321 skrev (21 minutter siden): Ja, det er mye. Øker i forbinnelse med at jeg skal skrive ny leiekontrakt. Har sjekket litt rundt og tilsvarende leiligheter ligger rundt det jeg kommer opp i (og ofte litt mer). Skal jeg ha et billigere sted å bo, så blir det mindre sentralt og bare et lite krypinn. Jeg vet ikke din inntekt, men er den lav så er det jo en betydelig sum. Nesten ingen som får bostøtte lenger heller. De som slet fikk mer hjelp før. Jeg fikk bostøtte i mange år, selv om jeg da hadde ganske god råd. Da lånet mitt var nedbetalt, så gjorde de endringer og jeg ville ikke kvalifisert til bostøtte lenger. Så jeg hadde veldig flaks. Men nå må jeg stramme inn litt. Men i forhold til mange har jeg vært svært heldig. 0 Siter
emilie321 Skrevet 3. april Skrevet 3. april Worrisome_plenty skrev (12 minutter siden): Jeg vet ikke din inntekt, men er den lav så er det jo en betydelig sum. Nesten ingen som får bostøtte lenger heller. De som slet fikk mer hjelp før. Jeg fikk bostøtte i mange år, selv om jeg da hadde ganske god råd. Da lånet mitt var nedbetalt, så gjorde de endringer og jeg ville ikke kvalifisert til bostøtte lenger. Så jeg hadde veldig flaks. Men nå må jeg stramme inn litt. Men i forhold til mange har jeg vært svært heldig. Fikk også litt i bostøtte for mange år siden, men plutselig så tjente jeg littegrann for mye for å få. Er ung ufør, så skal vel ikke klage. Men må helt klart stramme inn når den nye husleia trer i kraft. 0 Siter
Worrisome_plenty Skrevet 3. april Forfatter Skrevet 3. april emilie321 skrev (57 minutter siden): Fikk også litt i bostøtte for mange år siden, men plutselig så tjente jeg littegrann for mye for å få. Er ung ufør, så skal vel ikke klage. Men må helt klart stramme inn når den nye husleia trer i kraft. Jeg er også ung ufør. Blir ikke rik av det, men det er bedre enn minstesats. 1 Siter
Grendel Skrevet 3. april Skrevet 3. april slabbedask skrev (14 timer siden): Så ille er det ikke da. Statsbudsjettet har økt med 75% siden fra 2016, mens den totale inflasjonen har vært omtrent 35-38% i samme periode. (Tar forbehold om at man ikke kan stole på ChatGPT og Grok.) Enig i at det er litt misvisende. Jeg fant tallene for statsbudsjettene og det er økt med 78%. Jeg får det til å bli en reell økning på rundt 30%. Jeg synes det er uansvarlig å legge seg til et kostnadsnivå som krever høye skatter i tillegg til oljeinntektene. AnonymBruker skrev (12 timer siden): Uansett hvordan en ser på det, skattekutt et sted vil kreve skatteøkning andre steder (eller ytelses kutt andre steder). Jeg er glad du spør. Jeg velger jeg kutt i "ytelsene". For eksempel "aktiv næringspolitikk" og fylkeskommuner. Ellers tenker jeg staten får finne ut av det selv. Når man bruker 20 år på å utrede kjøp av helikopter så er det tydeligvis ingen som føler travelhet. Når det koster nær fn milliard å flytte Vikingskipene så er det ingen av som føler eierskap til pengene. Jeg vet utmerket godt at ethvert prosjekt kan vokse med 10x og 20x når ingeniører og andre fagfolk får fritt spillerom og budsjettet er ubegrenset. 1 Siter
Grendel Skrevet 3. april Skrevet 3. april Jeg merker ikke så mye til dyrtiden. Jeg har i alle fall ingenting å klage på. Vi har god økonomi og er bare 2 i husholdningen. Vi har ikke lån og er ikke avhengig av bensin/dieselbil. Bedriften jeg jobber i er litt rammet av "noe" og har har kuttet noen stillinger. Jeg tror ikke det kommer av dyrtid i seg selv, men situasjonen i verden og i Norge. 0 Siter
Lillemus Skrevet 3. april Skrevet 3. april Vi merker ikke så mye, huset er nedbetalt og vi har ingen andre lån (jeg har et lite lån som trekker i underkant av 2000,- i mnd), har to biler, men det er bare el-bilen som brukes daglig, dieselbilen er veldig lite i bruk. Har alltid vært litt forsiktig med penger og mannen er også økonomisk flink, så det går helt fint, vi er nok heldigere enn mange. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.