Gå til innhold

Leverprøver osv.

Anbefalte innlegg

Gjest gutt_00016

Hei, doktor!

Jeg har en lang historie å fortelle så jeg får vel starte med en gang. Jeg er da en normal gutt på 16år(litt overvektig) og har ingen sykdommer eller allergier eller noe som helst. Samme med resten av familien.

For ca. 1år tilbake så startet problemene mine. Jeg var ofte kvalm, trøtt, slapp, svimmel og dårlig. Det hele forverret seg om gjorde det ganske vanskelig for meg. Jeg trodde at jeg var syk så jeg tok meg fri fra skolen. Jeg trodde at jeg hadde langvarig influensa av et eller annet slag. Jeg var borte fra skolen i ca. 2 uker. Jeg ble bedre og kom tilbake til skolen igjen. Etter ei uke så begynte det hele å bygge seg opp igjen.

I januar 2000 så gikk jeg til legen og fortalte henne alt dette. Hun tok det lett og sa at de måtte ta blodprøve. Da resultatet kom, så sa hun at jeg hadde hatt kyssesyken og at den hadde gått over. ASAT var på 124. Slik følte ikke jeg meg. Jeg fikk attest på at jeg hadde kyssesyke og leverte dette på skolen. Det begynte å gå bedre etterhvert og til sommeren så var det nesten helt over. Så måtte de ta ny prøve i juni og da fikk ASAT utslaget 91. Så sa hun at alt gikk greit og for at alt skulle være ok så måtte jeg ta en ny prøve i august. Når jeg kom i August så hadde den gått opp igjen til ASAT 131. Da sendte hun meg på ultralyd.

Etter ultralyden tok hun enda en ny prøve og den visste ASAT 130. Hun sa at dette var sikkert fordi jeg hadde gått opp i vekt(2kg). Jeg begynte å føle meg dårlig igjen.. Så dro jeg til henne igjen 1. oktober

og de tok en ny prøve. Prøven var på ASAT 148. Hun begrunner det forsatt med at det har noe med vekta mi å gjøre. Å dropper saken. Dette skjønner jeg absolutt ikke. I November har jeg rett og slett hatt det for jævlig. Jeg er ofte kvalm, så kvalm at jeg ikke klarer å spise. Jeg er svimmel, slapp og konstant trøtt. Det hele blir verre og verre. Hverdagene mine går sånn:

Opp klokka 7:00, hjem klokka 15:00, soving fra 16:30 til 20:00, lekse fra 20:00 til 21,22 og kanskje 23(spørs hvor mye), så legger jeg meg klokka 23:00. Jeg har rett og slett ikke energi til noe.

Er det normalt at ALAT går opp fra 91 til 148 på 6 månder? Jeg ba om utskrift slik at jeg kunne få en annen lege til å vurdere dette. jeg ser flere plasser der det står ! tegn, vet ikke hva det betyr. Det også står flere plasser om POS på div virus. Så, står det på den siste 148 på ASAT. Mener du at dette er normalt? Vel, jeg har ikke et normalt liv. Jeg sover nesten 11 timer hver dag og for det så har jeg ikke energi og stryke til å takle hverdagen.

Noe er veldig galt.

PS: Det sto på flere plasser at Hepatit C måtte vurderes på et 6 månders basis eller.no og i tilleg til det så har jeg jogget 6-7 km hver dag siden sommern. Dette klarer jeg ikke nå.

Håper på et svar! Betyr veldig mye for meg. Takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11369-leverpr%C3%B8ver-osv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ottar Grimstad, lege

Det er riktig at overvekt kan gi forhøyede leverprøver på grunn av økt fettvev innimellom levercellene.

Leverprøvene dine er ikke skyhøye, men det har jo vært en økning, og du føler deg jo slett ikke bra, så det kan kanskje være grunn til å undersøke dette videre.

Disse andre prøvene med utropstegn og positive virustester er ikke lett å kommentere når ikke jeg vet hvilke prøver det dreier seg om.

Jeg har et dårligere grunnlag for å vurdere din situasjon enn legen din, som jo har sett alle prøvesvarene og kjenner deg bedre. Dersom du ikke føler deg trygg på de vurderingene som er gjort, kan du ta opp med legen din om det er mulig å få en vurdering for eksempel hos spesialist.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11369-leverpr%C3%B8ver-osv/#findComment-58463
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...