Gå til innhold

Ut å spise eller ut og spise?

Anbefalte innlegg

Eller pisse, for den saks skyld.

Veldig ofte innledes restaurantspalter o.l. med overskriften: Ut å spise?

Men jeg mener altså at det korrekte er ut og spise. Ut og leke, ut og fiske osv.

Skal du ut og danse i kveld?

Putter man inn "for", blir det selvsagt å: Ut for å spise.

Det var bare det jeg ville si. Men det norske språket er vanskelig til tider.

Er jeg skråsikker på at jeg har rett? Man begynner alltid å tvile når man tenker etter.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113693-ut-%C3%A5-spise-eller-ut-og-spise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er argumentet for at det skal være og da?

Jeg tror det er ut å spise.

Hovedargumentet er at magefølelsen sier det.

Men det blir jo ikke så saklig. Jeg prøver igjen: Man gjør to ting: Går ut og spiser.

Men nå begynner jeg virkelig å tvile, for langt bak i hukommrelsen ligger tittelen på en barnebok eller ungdsomsbok - av Inger Hagerup? Og jeg mener den het "Ut å søke tjeneste". (Eller var det ut og...)I så fall faller jo hele korthuset mitt sammen. Dette var for øvrig en serie hvor vi fulgte ei jente gjennom oppveksten.

Annonse

Hovedargumentet er at magefølelsen sier det.

Men det blir jo ikke så saklig. Jeg prøver igjen: Man gjør to ting: Går ut og spiser.

Men nå begynner jeg virkelig å tvile, for langt bak i hukommrelsen ligger tittelen på en barnebok eller ungdsomsbok - av Inger Hagerup? Og jeg mener den het "Ut å søke tjeneste". (Eller var det ut og...)I så fall faller jo hele korthuset mitt sammen. Dette var for øvrig en serie hvor vi fulgte ei jente gjennom oppveksten.

Ok, jeg er overbevist om at det er og.

I følge Norsk språkråd heter det ut og spise. Se

http://www.sprakrad.no/ogogaa.htm

hvis du vil vite mer om bruken av og/å.

Yes! Yes!

Odette, du er en engel. Er du ikke enig i at dette ofte skrives feil - i reklame, annonser, avisomtale etc.?

Det er altså ikke lenger in å spise ?

Disse trendene tar livet av oss.

Jah, klin umulig å følge med i tida vettu!

Men så er det visst ikke ut å spise lenger heller, det er ut og spise. Så da kan vi vel spise så mye vi vil? Så lenge vi går ut og spiser liksom...?

Annonse

Jeg pleier å irritere meg grønn over dette ja! Akkurat dette eksempelet er kanskje det minst irriterende da. Fordi det er så vanskelig, det er den vanskeligste og og å regelen, så den er lett å overse. Utrolig mye mer irriterende når å brukes foran verb som ikke engang er i infinitiv! Det er jo den letteste regelen, bruk iallfall bare å om verbet står i infinitiv... infinitivsmerket. Og siden ut og spise er så forkortet og kan bety både "gå ut og spise" og "gå ut for å spise" så blir det ikke så lett å oppdage... ellers er og og å feil nesten mer alvorlige enn orddelingsfeil, får lyst å gå på gaten med tusj og skrive og over alle å'ene og bindestrek mellom alle de delte ordene... -grøss-

Er ikke ut en preposisjon? inn, ut, gjennom, til, fra, over, under osv. Er jeg helt på jordet?

preposisjoner hører jo til slike ord som man kan putte på med pil på en gjenstand som et bord foreksempel. under bordet, over bordet, inn i skuffen, ut av vinduet... for passer jo ikke inn her... (er fine ord og regler for dette, det kan noen andre forklare...)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...