Gå til innhold

Fader vår - kan du den utenat?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er ateist, men kan fadervår stort sett utenat, noe med å høre ting mange ganger...

ok, det er mye lettere når mange mennesker sier det i kor såklart, rekkefølgen og slikt, moro.

fader vår, du som er i himmelen. la ditt rike komme. la din vilje skje på jorden, for oss... forlat oss våre synder, og frels oss fra de onde. for riket er ditt, og makten og æren i all evighet, amen. -knise- ok dahhhhhhhh...

Annonse

Ateist - hva er egentlig det?

å benekte at det finnes en gud kanskje. å ikke tro på noen som helst gud i noen som helst form og religion. å ikke tro på en gud selv om noen skulle komme til å vifte med beviser på at det finnes en gud.

noe slikt er vel min tolkning da, forøvrig hadde jeg en religionslærer som mente jeg var en veldig religiøs person, selv om hun visste jeg var ateist. har fortsatt veldig stor respekt og interesse for ulike religioner og livssyn...

å benekte at det finnes en gud kanskje. å ikke tro på noen som helst gud i noen som helst form og religion. å ikke tro på en gud selv om noen skulle komme til å vifte med beviser på at det finnes en gud.

noe slikt er vel min tolkning da, forøvrig hadde jeg en religionslærer som mente jeg var en veldig religiøs person, selv om hun visste jeg var ateist. har fortsatt veldig stor respekt og interesse for ulike religioner og livssyn...

"å ikke tro på en gud selv om noen skulle komme til å vifte med beviser"

Der tar du feil. Man er ateist nettopp fordi ingen har noen beviser, og en ateist tror som regel på det som kan bevises.

La meg se...

Fader vår, du som er i himmelen. La din vilje skje på jorden som i ... frels oss fra de onde og led oss ikke inn i fristelse... for makten er din og ære og ... i evighet amen

Eh... nei.

Think so..

Fader vår, du som er i himmelen. La ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme.

La din vilje skje på jorden som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød. Forlat oss vår skyld som vi forlater våre skyldnere. Led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det onde. For riket er ditt, makten og æren, i all evighet. Amen.

Gjest Daisy

Think so..

Fader vår, du som er i himmelen. La ditt navn holdes hellig. La ditt rike komme.

La din vilje skje på jorden som i himmelen. Gi oss i dag vårt daglige brød. Forlat oss vår skyld som vi forlater våre skyldnere. Led oss ikke inn i fristelse, men frels oss fra det onde. For riket er ditt, makten og æren, i all evighet. Amen.

*klapp, klapp* Du var flinkere enn meg!

Gjest Daisy

Og hvilke beviser er det man vifter med her?

Gjest Cobey

På norsk - nei. På engelsk - ja.

Lord's prayer

Our Father, who are in Heaven. Hallowed be thy name. Thy Kingdome come. Thy will be done on Earth as it is in Heaven. Give us this day our daily bread. And forgive us our trespasses as we forgive those who trespass against us. And lead us not into temptation, but deliver us from evil. For thine is the Kingdom, and the power and the glory for ever and ever. Amen.

Annonse

"å ikke tro på en gud selv om noen skulle komme til å vifte med beviser"

Der tar du feil. Man er ateist nettopp fordi ingen har noen beviser, og en ateist tror som regel på det som kan bevises.

ja, men jeg har hørt at det heter agnostiker om en mener at en ikke tror på en gud før det er bevist at han finnes, og at ateist dermed er noe annet.

ja, men jeg har hørt at det heter agnostiker om en mener at en ikke tror på en gud før det er bevist at han finnes, og at ateist dermed er noe annet.

"å benekte at det finnes en gud kanskje. å ikke tro på noen som helst gud i noen som helst form og religion. å ikke tro på en gud selv om noen skulle komme til å vifte med beviser på at det finnes en gud."

Merkelig det der hvor ulikt ordet ateist brukes. Men din definisjon er rett.

Agnostikere mangler også tro på Gud, men benekter ikke muligheten av at Gud kan finnes.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...