Gå til innhold

Hvor lenge skal oljemaling tørke før man maler videre?

Anbefalte innlegg

Gjest Og hvordan få bort fra hendene?

Ja, jeg er helt amatør og grønn... Hvordan få bort malingen fra hendene? Skal jammen bruke plastikkhansker neste gang jeg leker meg!! Brukte zalo, men det tok jo en halv flaske før hendene var nesten normale igjen.. Slike ting står ikke i hobbybøkene! Takk for svar:)

Fortsetter under...

Gjest Og hvordan få bort fra hendene?

Maleren jeg kjenner sier at man ikke skal bruke White Spirit på hendene, men det er nesten det eneste som får malinga bort for og greit.

Det bør stå på malingsboksen hvor lang tørketid det er.

Har ingen malingsboks, men små tuber med oljemaling... Maler på et lerret, ser du!

Annonse

Maleren jeg kjenner sier at man ikke skal bruke White Spirit på hendene, men det er nesten det eneste som får malinga bort for og greit.

Det bør stå på malingsboksen hvor lang tørketid det er.

For oss som maler en gang hvert 10. år kan det vel ikke være så farlig å vaske med White Spirit? Noe annet er det hvis du maler til daglig.... tror jeg

For oss som maler en gang hvert 10. år kan det vel ikke være så farlig å vaske med White Spirit? Noe annet er det hvis du maler til daglig.... tror jeg

Vaska med white spirit sist jeg hadde malt, og fikk kjeft av henne. Men men... Fikk vel ingen varige skader.

Smøre godt med håndkrem etterpå kanskje... :)

Gjest Og hvordan....

Bruk white spirit for å fjerne maling fra hendene, og etterpå er det lurt å vaske hendene med zalo. Hva maler du?

Jeg prøver meg på et maleri.. eier ikke talent, men det er for min egen del. Slappe av litt sene kvelden når barna sover og jeg har litt tid...

Annonse

Gjest Og hvordan....

eg vil anbefale deg å gå over til akrylmaling istedet. den tørker mykje fortere, lukter ikkje, og kan vaskes av hendene med vann. oljemaling er noko søl og griseri :)

Ingen skadelig lukt altså?? Og så lett å få bort? Hmm.. må finne ut mer. Er altså helt nybegynner. Takk for tips!!

Oljemaling og akrylmaling er ikke det samme, og det er jo en grunn for at kunstnere maler med oljemaling. Når det er sagt så er det kanskje minst like greit som nybegynner å begynne med akryl.

Oljemaling males lag på lag på lag og gjerne litt tykt og klattete for å oppnå ulike effekter. Det kan godt gå en uke før du maler på neste lag! Oljemaling lukter fryktelig, og det samme gjør whitesprit og linkende du bruker for å fjerne malingen. Du får det ikke av klærne, og for å tynne ut malingen må du bruke litt olje og ikke vann! Resultatet blir veldig flott, og varer lenge!

Akrylmaling derimot er vannbasert og blandes ut med vann for å bli litt tynnere. Den er mer transperent, og maler du en farge oppå en annen vil kanskje den bakerste fargen skinne litt igjennom. Det fine er at du kan vaske av malingen med vann og såpe, du trenger ikke vente en uke med at det skal tørke, og det lukter ikke vondt... Jeg tror arkrylmaling har lettere for å flasse av på bilder. Oljemaling maler du ofte på lerrett eller treplater, mens akryl kan også males på papp eksempel.

Ellers har man jo vannmaling(akvarell), men det er en helt annen teknikk igjen, og da bruker man akvarellpapir som spennes opp. Akvarell er mer hurtig teknikk ofte, man må være rask før det tørker.

Nå har du jo allerede oljemaling, men akrylmaling er mye enklere og billigere både når det gjelder pensler og annet utstyr, og mye mindre stress, så det ville jeg brukt neste gang tror jeg...

kos deg iallfall!

Gjest Iznogood

Oljemaling og akrylmaling er ikke det samme, og det er jo en grunn for at kunstnere maler med oljemaling. Når det er sagt så er det kanskje minst like greit som nybegynner å begynne med akryl.

Oljemaling males lag på lag på lag og gjerne litt tykt og klattete for å oppnå ulike effekter. Det kan godt gå en uke før du maler på neste lag! Oljemaling lukter fryktelig, og det samme gjør whitesprit og linkende du bruker for å fjerne malingen. Du får det ikke av klærne, og for å tynne ut malingen må du bruke litt olje og ikke vann! Resultatet blir veldig flott, og varer lenge!

Akrylmaling derimot er vannbasert og blandes ut med vann for å bli litt tynnere. Den er mer transperent, og maler du en farge oppå en annen vil kanskje den bakerste fargen skinne litt igjennom. Det fine er at du kan vaske av malingen med vann og såpe, du trenger ikke vente en uke med at det skal tørke, og det lukter ikke vondt... Jeg tror arkrylmaling har lettere for å flasse av på bilder. Oljemaling maler du ofte på lerrett eller treplater, mens akryl kan også males på papp eksempel.

Ellers har man jo vannmaling(akvarell), men det er en helt annen teknikk igjen, og da bruker man akvarellpapir som spennes opp. Akvarell er mer hurtig teknikk ofte, man må være rask før det tørker.

Nå har du jo allerede oljemaling, men akrylmaling er mye enklere og billigere både når det gjelder pensler og annet utstyr, og mye mindre stress, så det ville jeg brukt neste gang tror jeg...

kos deg iallfall!

På oljemalingstubene er det merket en liten firkant som viser om malingen er opak eller transparent. Oljemalingsfarger fåes i helt transparente farger, altå de er gjennomskinnelige, og de fåes i helt opake farger, altså uigjennomskinnelige farger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...