Gå til innhold

Hjernehinnebetennelse- HASTER!!!!!!

Anbefalte innlegg

Min 5 årige datter har i dag blitt syk, det startet med stiv nakke og ikke feber i morges, så jeg leverte henne på barnehagen. De ringte etter meg på jobb, da hun fikk feber på 39,8 i formiddag, jeg dro rett hjem og etter en 1/2 time var temperaturen blitt på 40,5. Nakkestivheten var der fremdeles, men hun hadde tross dette ganske bra bevegelighet, og nedsatt allmentilstand. Vi dro øyeblikkelig til lege for undersøkelse, tok en crp, den var på 10 (men så var det jo bare ett par timer siden hun ble syk da).

Legen sa at vi måtte følge godt med, for å se om det utvikler seg til det verre, og vi var ikke før kommet inn døra hjemme, så kastet hun opp.

Hun har sovet nesten i ett siden, vil ikke ha noe særlig med drikke, og spiste ca 2 spiseskjeer middag. Hun har fått febernedsettende, og virker nå moderat febril.

Så til mitt spørsmål: Hvor fort kan jeg regne med at jeg vil se om dette er hjernehinnebetennelse? (det er nå 4 timer siden hun ble meldt syk til meg.) Hvilke symptomer utenom petekker og verre stivhet i nakken kan man regne med?

Når kan jeg slutte å bekymre seg for om det er meningitt? Altså hvor tidlig er det mulig å fastslå at det ikke er det, med de symptomene hun allerede har?

Det er nå gått fire timer altså, er faren over???

På forhånd tusen takk for svar!

Svært bekymret mamma,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/11379-hjernehinnebetennelse-haster/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Windsong

Hei Poetica!

Tror det er lurt å kontakte legevakta når det kan være risiko for hjernehinnebetennelse. Det er tross alt bedre å kontakte lege en gang for ofte! Her på DOL kan det ta sin tid å få svar noen ganger, så det er dessverre ingen god sikkerhet å henvende seg her når det er noe akutt.

Noe man skal se ekstra etter er små, røde prikker som ikke går bort når du trykker på dem med f.eks. et kjøkkenglass. Da må du skaffe legehjelp fort.

Ønsker datteren din god bedring§

Mvh

Gjest Ottar Grimstad, lege

Crp, eller hva det nå het, er ikke det bare ved bakterieinfeksjoner den blir høgere? Kan ikke også virus gi hjernehinnebetennelse?

Håper dere har vært til lege igjen.

Hvordan går det?

Det er riktig at også virus kan gi hjernehinnebetennelse, men disse hjernehinnebetennelsene er ikke så livsfarlige som bakteriebetennelsene kan være.

Det er også riktig at CRP er høyere ved bakterinfeksjoner enn ved virusinfeksjoner, men også CRP tar noen timer før den stiger.

Nå er dette 3 dager siden, og saken har sikkert avklart seg. Håper det er bra med ungen til Poetica. Doktor Online egner seg ikke til slike akutte situasjoner (i tillegg til at vi har hatt problemer med sykdom i staben siste dagene). Det er bedre å ringe legevakta en gang for mye enn en gang for lite i en slik situasjon.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...