Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har av utallige blodprøver endelig fått resultat høyt stoffskifte.

Gikk da opp for meg at det har vært derfor jeg har kunnet spise så mange usunne middager og så mye smør jeg orket uten å legge på meg et gram(har siden jeg sluttet å vokse gått fra 55-60 kg..vel og merke 60 etter en av mine fantastisk usunne middager av både tre og fire porsjoner..).

Har fått høre at stoffskiftemedisinen jeg mest sannsynlig vil få, senker forbrenningen og at jeg da håpløst vil legge på meg.

er det noen som har erfaringer med dette, og i det hele tatt høyt stoffskifte? Vet liksom ingenting og det er lenge til legen skal undersøke meg igjen...Lurer bl.a på hva som kan være et smart kosthold for å beholde vekten min (55-60 kg). Dersom det er av betydning er jeg 1.78 høy og nettopp 18 år. Det er ikke slik at jeg er så aldeles opptatt av vekt, men jeg liker kroppen min som den er og vil helst være den jeg alltid har vært utenpå. Glad for all hjelp!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kizza1365380506

Hei -felle!

Du høres akkurat ut som meg for noen år siden. Jeg er også 178 cm høy og veide rundet 60 kilog og kunne spise alt jeg ville uten å legge på meg. Nå etter at jeg ble 30 har stoffskifte mitt sakte men sikkert sunket og jeg har nå fått konstatert lavt stoffskifte. Jeg er veier nå 74 kg men trives best når jeg ligger på rundt 68-70. Tidligere var jeg altfor tynn.

Høyt stoffskifte er en alvorlig nok sykdom om den ikke blir behandlet. Du kan lese mer om stoffskifteproblemer på www.stoffskifte.org Der står det også om høyt stoffskifte, riktig terminologi er hyperthereose. Du kan lese om alt der. Men sier legen at du må ha behandlig så følg det. Høyt stoffskifte sliter veldig på hjertet nemlig.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/#findComment-680364
Del på andre sider

Hei -felle!

Du høres akkurat ut som meg for noen år siden. Jeg er også 178 cm høy og veide rundet 60 kilog og kunne spise alt jeg ville uten å legge på meg. Nå etter at jeg ble 30 har stoffskifte mitt sakte men sikkert sunket og jeg har nå fått konstatert lavt stoffskifte. Jeg er veier nå 74 kg men trives best når jeg ligger på rundt 68-70. Tidligere var jeg altfor tynn.

Høyt stoffskifte er en alvorlig nok sykdom om den ikke blir behandlet. Du kan lese mer om stoffskifteproblemer på www.stoffskifte.org Der står det også om høyt stoffskifte, riktig terminologi er hyperthereose. Du kan lese om alt der. Men sier legen at du må ha behandlig så følg det. Høyt stoffskifte sliter veldig på hjertet nemlig.

Mvh

hmm..høres skummelt ut. Liker ikke sånne hjerte-saker. Kanskje derfor jeg stadig får en grufull følelse av at hjertet mitt slutter å banke? varer vanligvis i 30 sekunder og opptrer oftest når jeg har lagt meg. Har følt det som at hvis ikke jeg hadde våknet hadde jeg omkommet.

Uansett, takk for hjelpen, skal nå studere denne nett-siden inngående! :-)

ps. Vet du om revmatiske sykdommer kan komme som følge av stoffskifte-uro, eller om det bare er omvendt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/#findComment-680414
Del på andre sider

happy1365380345

Hei

Har akkurat fått diagnosen stoffskifte selv og har vært og er veldig syk. Har hatt ett vekttap på 9 kilo og en puls som hopper og spretter som den vil.

Hvilke symptomer har du, eller har du ingen ennå?

Jeg synes du skal få dette behandlet så raskt som mulig. Det er ingen grunn til å gå i ukesvis og vente på beh. hvis sykdommen er konstantert. Det vil bare gjøre det værre for deg.

Synes du skal pese på litt for å få vite hvilken av høyt stoffskifte-variantene du har og få startet behandling snarest mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/#findComment-680485
Del på andre sider

Kizza1365380506

hmm..høres skummelt ut. Liker ikke sånne hjerte-saker. Kanskje derfor jeg stadig får en grufull følelse av at hjertet mitt slutter å banke? varer vanligvis i 30 sekunder og opptrer oftest når jeg har lagt meg. Har følt det som at hvis ikke jeg hadde våknet hadde jeg omkommet.

Uansett, takk for hjelpen, skal nå studere denne nett-siden inngående! :-)

ps. Vet du om revmatiske sykdommer kan komme som følge av stoffskifte-uro, eller om det bare er omvendt?

Dersom du lider av en autoimmun sykdom, dvs dersom du har antivirus imot skjoldbrusk kjertelen, er det stor risiko for at du også kan få andre autoimmune sykdommer. Revmatisme er autoimmun. Autoimmun betyr at kroppens immunsystem ved en feil angriper kroppens egne celler. Sagt veldig forenklet.

Håper jeg ikke skremmer livet av deg, men det er greit å holde seg til realitetene først som sist.

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/#findComment-680763
Del på andre sider

Annonse

Hei

Har akkurat fått diagnosen stoffskifte selv og har vært og er veldig syk. Har hatt ett vekttap på 9 kilo og en puls som hopper og spretter som den vil.

Hvilke symptomer har du, eller har du ingen ennå?

Jeg synes du skal få dette behandlet så raskt som mulig. Det er ingen grunn til å gå i ukesvis og vente på beh. hvis sykdommen er konstantert. Det vil bare gjøre det værre for deg.

Synes du skal pese på litt for å få vite hvilken av høyt stoffskifte-variantene du har og få startet behandling snarest mulig.

vel, symptomer vet jeg ikke om det er, ihvertfall ikke på rette saken...

Legene mente jeg hadde høyt stoffskifte, som de kom frem til av blodprøvene.

Jeg opplever til stadighet hjertebank, høy puls, rastløshet, en viss nervøsitet/uro , smerter i nesten alle ledd og uregelmessige "illebefinnende", som gir kvalme,svimmelhet og den fæle følelsen av at noe er alvorlig gale..

I tillegg til at jeg aldri legger på meg.

Om dette er høyt stoffskifte vet ikke jeg, men det var ihvertfall ikke slik før. (unntatt ledd-smertene, de har liksom alltid vært der, siden jeg var 9-10 år..)

har prøvd å snakke med legen om dette, men han har alltid ment at "pøh, sånn har nå alle det!" Blodprøven er liksom mitt eneste håndfaste bevis på at noe er galt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/#findComment-681228
Del på andre sider

Dersom du lider av en autoimmun sykdom, dvs dersom du har antivirus imot skjoldbrusk kjertelen, er det stor risiko for at du også kan få andre autoimmune sykdommer. Revmatisme er autoimmun. Autoimmun betyr at kroppens immunsystem ved en feil angriper kroppens egne celler. Sagt veldig forenklet.

Håper jeg ikke skremmer livet av deg, men det er greit å holde seg til realitetene først som sist.

Mvh

neida, du skremmer ikke livet av meg, det er "bra" å vite at det er noe som kan passe mine symptomer.. Takk for all hjelp :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/#findComment-681231
Del på andre sider

happy1365380345

Jeg opplever til stadighet hjertebank, høy puls, rastløshet, en viss nervøsitet/uro , smerter i nesten alle ledd og uregelmessige "illebefinnende", som gir kvalme,svimmelhet og den fæle følelsen av at noe er alvorlig gale..

Om dette er høyt stoffskifte vet ikke jeg, men det var ihvertfall ikke slik før. (unntatt ledd-smertene, de har liksom alltid vært der, siden jeg var 9-10 år..)

har prøvd å snakke med legen om dette, men han har alltid ment at "pøh, sånn har nå alle det!" Blodprøven er liksom mitt eneste håndfaste bevis på at noe er galt.

Mitt råd er at du bytter lege og får behandling snarest mulig hvis du har blodprøver som viser at du har det. Finn deg en endokrilog med dette som spesialfelt - så får du korrekt behandling.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/#findComment-681257
Del på andre sider

Gjest irritert på legen

Heisann Felle

Ville bare at da jeg leste "symptomene" dine, var det som å lese beskrivelsen av meg selv. Har selv lenge kranglet med legen om å ta nye blodprøver for å få sjekket stoffskiftet. Han har hatt omtrent samme innstilling som legen din. Føler meg som en "sjukling" som bare vil unnslippe arbeid å få lengre sykemelding. Legen sier nemlig at det er stress....skjønner ikke det helt. Nevnte også for han at jeg hadde lest at en kan ha problemer med stoffskiftet uten at de vanlige prøvene ga noe utslag. Da svarte han bare "da må du ha vært å lest på noe alternativt! " Ikke lett å føle at en blir tatt på alvor, nei.

Håper det ordner seg for deg, slik at du kan bli kvitt plagene dine. Det er slett ikke noe greit å gå rundt å føle seg slik du gjør nå.

God bedring

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/113845-stoffskifte/#findComment-686446
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...